Svenskar i Emirates?
Någon som vet ungefär hur många svenskar som jobbar på Emirates? Om man ska söka skulle det vara kul att komma i kontakt med andra svenskar som jobbar där:)
svar
Dubai har ingen skatt på löner så brutto är netto där…..
Hur mycket skatt är det på det, antar att det inte är netto..
En nyanställd CC har efter utbildningen är klar mellan tummen och pekfingret 22k SEK i månaden. Plus boende och transport till och från jobbet. Utöver det runt 5k i traktamente men varierar stort beroende på var i världen du flyger.
Tack för svaren.
Hur är de med åldern på cc.. Vill de ha unga tjejer, föredrar de äldre med livserfarenhet, eller bryr de sig inte om åldern..?
Ska kolla flygforumet som jag tror DW föreslog också
Jag fastnade på Urbans första inlägg om rättssäker anställning. Satte kaffet i halsen lite grann måste jag erkänna.
Jag jobbar i Emirates nu och kan bekräfta att det inte finns något fack här. Där slutar dock den tråkiga sagan.
Rättssäker anställning lol, fråga piloterna i Ryanair om de tycker att deras anställning är rättssäker, eller Primera, Sterling, FlyMe, Skyways, ja till och med SAS i vissa fall.
Med det här vill jag inte påstå att Emirates modell är den bästa, men så länge de har behov av piloter gör det nog bäst i att behandla dem med respekt och ge sjyssta avtal. Skulle det ändras i framtiden kan man ju alltid bege sig hem och jobba i de fina företagen i Europa. Haha
Sen var det någon som sa att 1100 timmar gäller här och det är fel, det är 900 timmar som gäller här också. Korta stopp sa någon, i allmänhet 24 timmar, några få 14-17 timmarsstopp och en hel del 48-timmarstopp eller längre. Då var stoppen mycket kortare på det europeiska bolag jag jobbade på tidigare. Ofta minimum rest.
Som cabin crew jobbar man dock mer och kan vara ganska tufft, lika långa stopp dock. Det är ett jobb för dem som vill prova att jobba i flygbolag och få möjlighet att se hela världen. Många gör det bara i ett par år, en del stannar länge. Är du nyfiken så tycker jag absolut att du ska söka, det finns ett stort behov just nu.
Nog finns det maktgalna pursers och SFS på Emirates… men, även hos den vanliga kabinpersonalen. Bara för att de har flugit en vecka längre än dig så tror de att de är något.
Och om det är den där pursern från Australien som Petter nämner som jag tänker på så är hon nasty, ja, och riktigt strikt. Älskar att hacka crew för att en hårslinga hänger lös t.ex. Ganska (ö)känd fast hon har ju varit länge på Emirates också. Säkert 20 år snart.
Nej, fyra år på Emirates räckte för mig.
Netto är mycket intressant då man jobbar främst för att tjäna pengar.
Hur mycket skatt betalar man i Dubai?
Stina:
Kolla på till exempel cabincrew.com – där finns en hel del information om Emirates.
I snitt kommer du väl att vara ledig 8-10 dagar i Dubai. Så vitt jag vet behöver du inte vara hemma vid någon särskild tidpunkt men en person utav motsatt kön får inte sova över hos dig. Alkohol är inte heller något problem i Dubai.
Lönen varierar också beroende på vilken grade du är.
Men, som sagt. Kolla på cabincrew.com under “Middle East Forum”. 🙂
Älskar att jobba på Emirates 🙂 många days off, bra lön lyxiga hotell , resa jorden runt, bra förmåner .. Facecard med rabatt överallt. ( bra lön och många days off gäller dock endast om du är A380 Crew ). Och ja du får göra vad du vill när du är ledig ! Och ja klart du får dricka alkohol.. De gör ju alla i Dubai, inte så svårt att googla fram info
Netto är ointressant då det är skatt är personligt beroende på land och avtal mm.
Jag är mållös av kommentarerna som verkar så ego.
Avsaknaden av etik och moral.
Svar oa. Det låter ju onekligen helt OK. Var och en får väl göra sina egna bedömningar och val. Bra skattefri lön, men det kostar ju en del att leva där nere också.
Kan inte nån som jobbar eller har jobbat som cc på emirates berätta
vad man får ut netto ca per månad..?
ungefär antal lediga dagar hemma/borta per månad..?
får man göra vad man vill på sin fritid eller ska man vara “hemma” på bestämd tid på kvällarna..?
får man dricka alkohol..?
(man vill ju ha kul också inte leva för jobbet)
hur länge skriver man kontrakt på och vad händer om man vill sluta..? uppsägningstid etc
Tack på förhand
X, på longhaul startar man och bränner av 9-13h på en morgon och eftermiddag, hälften sovandes i en slaf. Vilar 1-2 dagar och återvänder. Typiskt är 13-15 offdagar och sedan 4-5 restdagar ute på övernattningar runtom i världen. 90 sköna lakan in på kontot och inga -16 grader. Även med en fin sportbil i garaget kan man lägga undan en ansenlig mängd pengar i månaden och sedan hämta hem bilen till Sverige efteråt.
På shorthaul så får man flyga uppemot 40-55 leggar i månaden för att arbetsgivaren ska kunna konkurrera. Femdagars slingor i hålor runtom i Skandinaven där hela traktamentet går upp i rök, 11-12 offdagar med sen utcheckning innan och tidig incheckning därefter, allt i enlighet med de nya reglerna i Europa. Kör du en gammal Toyota, enbart handlar Eldorados produkter på willys och aldrig går utanför huset kanske du kan lägga undan en 10-15tkr i månaden ifall du är skuldfri sedan innan. Glöm bostadslån. Visserligen lever du i en demokrati men pensionspengarna kommer du inte få mycket valuta för som det ser ut i dagsläget.
Betalar inte Emirates 12% per månad i “pension” som man får ut i en klumpsumma den dagen man slutar?
Inser att jag skrev fel angående tid. 1100 jämfört med 900 blocktimmar skall det vara och inget annat.
Svar @Urban. Tycker dina siffror låter lite låga – SAS okej, men Ryan, Easy och Norwegian betalar väl bättre än så.
Väger man in antalet arbetstimmar (1100 jämfört med 900 i EU) avsaknad av pension osv. är det kanske inte så himla fett på Emirates? De verkar ha lite problem med piloter som slutar. Det är vad jag har hört.
Som styrman i Europa på ett low cost eller sas i en “demokrati” kan du räkna med 30-35tkr netto som bäst. I sandlådan kan du dubbla den summan, och då har du även boende betalt med bra skola för barnen eller ta hem ca tre gånger så mycket som i Europa ifall du sköter boende själv…
Vill man bli helt skuldfri och samtidigt äga en schysst bostadsrätt i Stockholm innan man är 32-33 år gammal så är nog Europa inte så attraktivt.
Anställningssäkerhet, livskvalitet, pension, ledighet, semester och dylika termer är från det förgångna. Nu är det kontrakt och slaveri som gäller, då kan man ju lika gärna tjäna så mycket pengar som möjligt på vägen.
Det är större möjlighet att få en hyfsat rättssäker anställning i en demokrati.
Mot den bakgrunden skulle jag välja bort Emirates, Qatar och Etihad.
Dubai’s oljehandel står för endast 15% av bnp. Resten är av övrig handel.