Kan planet tippa?
Om man lastar av paxen fel med för många i bak kan planet tippa sa någon. Stämmer det?
svar
Lite sen i denna tråd men men.
Kommer ihåg att man på NRK alltid typ ändrade om placeringar och blockade bakre rader på ATR:en till Helsinki beroende på antalet passagerare.
Trådstarter mener vel andre retningen, men la oss ta med denne til oss som er flyinteresserte
Problemet är att få små turboproppkärror ala 340 har fwd cargo apt.
Mao måste man labba med pax.
Hur skulle du själv uppfatta situationen om juicehäxan frågar dig och dina pax vänner längst bak: Ursäkta!,m en kan ni flytta 3-4 rader framåt?
Vi har lite vikt och balans problem.
🙂
🙁
På min förra arb.givare hade vi några 340. Då blockade man bakre cabinens platser när man hade få pax. 340 är ju som många plan av samma sort och strl
naturligt tunga “in the aft”
Holmström B99 kärran. Hemska på vikt och balans.
Man lossar aldrig främre lastrum först, möjligtvis samtidigt som det bakre, och då har man koll på stötdämparen på noshjulet så att det inte reser sig för mycket.
En tragisk klassiker var ju Holmström haveriet 1989 🙁
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_i_Oskarshamn_1989
Där satte sig fel personer för långt bak. Kärran fick neg stall.
I samma veva minns jag som flygtekniker att det vart en väldig debatt på mindre turbopropp kärror!
Ofta så stod ju laststöttan mot marken innan motorerna startat. Då reste sig planet, man kunde som tekniker gå bak och ta bort stöttan.
Det var ju självklart ett tecken på att planet var för rumptung redan då 🙁
Sedan fick vi på flygbolag X med SAAB340 i varje fall inte sparka bort laststöttan, den skulle hänga fritt och dingla även innan start av motorer.
Alt lasta om planet, flytta folk framåt…..
På SF# (SAAB 340) kunde det bli så. Då räknade man passagerare. För många fick inte sitta bakom en viss rad.
Jag hade en Cessna 172
Den kunde tippa
En gång fick jag 13rätt!
Fel /jes! Il-62 var planet.
Tupolev-134 fällde ner ett extra hjul under stjärtfenan.
Nja, är det inte Menzies som ofta får kritik då de lossar främre lastrum först i samband med att pax går ut bak?
Man lastar alltid av dær bak først før att undivika tailtipping. Alternativt så kan man lastav av både fram och bak samtidigt om man har lite koll.
Taildip händer då och då. Menzies är experter på att off loada aft cpt vid disembarcing fram. Trots tydliga instruktioner…
Roligast är väll ATR72 där någon alltid måste sätta en pinne under stjärten på flygplanet innan passagerarna kan stiga av. För inte så länge sedan fanns en ryskt flygplanstyp som hade ett extra hjul längst bak, IL62 tror jag de hette.
Det har inträffat många gånger men det ska mycket till för att det ska tippa. Vanligast är att man slår i bakpartiet vid start.
Ja, speciellt på längre flygplan som 737-800.
Därför stoppar flygvärdinnan passagerare längst fram så att inte alla samlas bak i planet, vilket kan leda till att planet sätter sig på rumpan.
Saab kärrorna har en stöd ramp-personalen sätter dit för att hindra planen från att tippa bakåt.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/78/c3/fa/78c3fa427732cd66eccf9a75d2972483.jpg
Det är väl möjligt men det ska nog vara ganska små passagerarplan för att det ska kunna hända. Om det händer är det väl så som bilden oftast fraktplan där de lastar alldeles för mycket frakt bak.
Ja, det stämmer. Speciellt om planet har mycket last i de bakre compartmentsen.