Brist på piloter?
Frågan är om det verkligen råder brist på piloter i Skandinavien på riktigt, eller om det bara är brist på piloter som vill jobba på halvtaskiga kontrakter.
Märkligt att kontrakt anställda piloter på bl.a. Norwegian tvingas på permission på vintern då?
svar
Bara för man lyckats skaffa sig CPL IR ME har man inte automatiskt någon rättighet till jobb.
Men just nu är det extremt stor efterfrågan på piloter, även i Sverige.
Många bolag går bättre än på länge, amerikaner flyttar hem från Mellanöstern vilket skapar brist där, Européer flyttar till Mellanöstern men även hem till BA, Virgin mm.
SAS har rekryterat många från Nextjet, BRA och Norwegian mm som gör att i princip alla svenska bolag behöver rekrytera nu.
Erfarna kaptener slutar. Styrmän är tillräckligt erfarna för uppgradering men som ny kapten får de inte flyga med nya styrmän. En lösning kan vara att många erfarna styrmän uppgraderas och flyger som kapten med en erfaren kapten som styrman fram till denne kan bytas ut mot en oerfaren styrman. Få flygbolag är dock berädda att ta denna kostnad.
Precis, viktigt att skilja på vad det råder brist på.
Det finns alltid piloter utan erfarenhet, men piloter med erfarenhet börjar det bli ont om.
Men än så länge ser det ut att fungera, bolag sänker sina timkrav, några bolag i Asien höjer lönerna. Dock inget dramatiskt, mer än att några flygningar ställs in.
Men håller denna utveckling i sig så tror jag vi mycket snart har en brist på riktigt.
Då kommer bolag som behandlar sina piloter dåligt att få problem.
Att behandla sina anställda rätt kostar inte mycket. Tvärt om så sparar bolagen i längden på det.
Detta är något vissa bolag lite sent kommer att inse.
Helt klart spännande tider framöver.
Brist på oerfaret folk nej. Folk med timmar på typ JA!!!!
Akut brist på erfarna kaptener och styrmän. Bolag vill generellt inte lägga massa kapacitet de inte har på skolning. Ha tid på 737 och vara arbetslös måste vara en bedrift dessa dagar. Mycket skit som kommer ut om ex Norwegian mm. Faktum kvarstår att de betalar ändå ok. Sjukt trist om man drabbas med fel bas och hot om 80% över vintern. Hittar man alternativ dom är bättre är det jättebra om inte så får blir det bättre sen.
Jag kan hålla med. Har flera års erfarenhet inom yrket och valde att säga upp mig från pilotjobb för att göra något helt annat. Marknaden har blivit så dålig så det känns bättre att bygga upp något annat och skaffa sig andra kompetensområden.
Om branschen förändras i en positiv riktning kan jag tänka mig att flyga igen men jag är inte beredd att betala priset att känna mig utnyttjad.
Bolag börjar få problem med att hitta folk med Type Rating.
Istället för att rannsaka sina villkor så skriker bolagen “pilotbrist”.
De vill få folk att utbilda sig för om det finns fler arbetslösa så kan bolagen sänka villkoren och folk betalar för Type Rating och träning.
Nej det finns ingen brist på folk med CPL ME/IR som jobbar med annat. Kanske skulle vara en bra ide att försöka attrahera dessa människor.
Det är knappast brist på piloter det handlar om, snarare att deras styrmän o kaptener söker sig till andra bättre jobb….
Bristen = Flygbolagens ovilja att ge folk åtminstone lite bättre vilkor än en jultidningsförsälare. Ingen med med frisk hjärna väljer att bli pilot i dagens läge