Pilotbehov
Är detta den s.k flygboomen som alla gått och väntat på?
SAS kommer att ta in cirka 200 nya piloter bara!
De andra flygbolagen märks nästan inga intag alls mer än om någon/några kommit in på SAS så fyller de upp.
Antalet nya arbetslösa piloter växer ständigt.
Eller kommer det snart ett behov kanske där man behöver rejält med piloter framöver?
svar
Problemet är bara att det finns en enorm massa med cert utan erfarenhet som dagens marknad förväntar sig att de skall betala för en TR och Line Training vilket aldrig behövdes förr i tiden.
Att betala för att flyga skulle det vara fängelsestraff för!
Mer rekrytering än såhär kommer ni nog inte se på länge. Kom ihåg att de flesta mindre bolag anställer utan att annonsera, de får spontanansökningar hela tiden de kan ta ifrån.
Att Amapola, BRA, wermlandsflyg ens annonserar visar att det inte är lika många som skickar in ansökningar som förut. Stora rekryteringarna sker ute i världen,
SAS anställer massor
Norwegian har extrem brist på piloter, flera flygplan står på backen medan de får hyra in andra bolag för att kunna flyga. Rekryteras kontinuerligt.
BA, Finnair, Ryanair, Emirates, Qatar mm har alla brist på piloter.
Svar @DI. Ja men det är väl ändå positivt då det torde innebära att det finns möjligheter även för dem som inte har råd eller lust att betala sig fram för att få flyga jet?
Flygbolagen tjänar bra pengar på att skapa ett överskott på Piloter. De som har förlorat mest och är villiga att jobba för ännu lägre lön får jobbet. Det är kul att SAS visar motsatsen, tyvärr är det dock just bara SAS som anställer på ett snyggt sätt. Hade varit intressant ifall delredovisade hur många utan dessa 1700 ansökningar som kommer ifrån lowtimers utan erfarenhet!
Ja 1750 till 220 tjänster, men hur många av de hade en rating eller tid på annat än SEP/MEP?
SAS hade 0 krav på tjänsten, inte konstigt att dem fick så pass många ansökningar
Wow va bra man kan söka med nytaget cert utan erfarenhet och få jobb! 😉
Sas fick 1750 ansökningar till sina 220 tjänster.
Verkar inte direkt vara någon pilotbrist.
http://www.di.se/artiklar/2016/3/26/1750-piloter-ville-jobba-pa-sas/
Det är inte bara SAS som rekryterar. Norwegian, BA, Finnair, Flybe, Cityjet är några av de större bolagen i “närområdet” som behöver folk. Sen har vi de mindre med bl.a. BRA och Amapola. Ser vi lite längre så har vi USA som just nu har brist på piloter för de större bolagen, och det påverkar oss sekundärt då även piloter från USA vill “hem” vilket får en följd att bolag i övriga världen får svårare att rekrytera… Jaa, kanske det här är “boomen”, vet inte. Men det var länge sen det var sådan “brist” som nu. Tål att tänkas på att även om det talas om brist så finns det en uppsjö av arbetslösa piloter, den brist det talas om är snarast att det finns färre erfarna piloter som vill byta arbetsgivare…
Detta är flygboomen. Njut 🙂
Med tanke på den pågående kapningen just nu och hur känslig flygmarknaden är, så kommer förmodligen ännu fler bolag gå i konkurs. Vilket genererar fler arbetslösa piloter.
MEN var in för mycket pessimist, för bara 500 000kr får du både 737 rating och kanske 300h flygtid, inte fel va?