Norwegian Pilotrekrytering
Hej.
Är någon insatt om hur många piloter Norwegian behöver, och hur många av dem som ska antas genom cadet kursen (self sponsored rating)?
svar
Det är några som lämnat och några fler lämnar Emirates för NLH.
Prop, kravet är 1000 jet på 787.
I nuläget tror jag inte att Norwegian sänker kraven, de har inte samma träningskapacitet likt RyanAir som tidigare har fungerat som en skola till Norwegian.
Något måste göras, men deras road show tror jag inte kommer att generera något.
De flesta piloter håller sig uppdaterade om vad som händer, och man känner alltid någon pilot i bolaget man kan få information från. De som vill söka Norwegian har redan gjort det. Kanske de lyckas locka några piloter från Istanbul då de kanske är lite avskärmade, men från Dubai, och Qatar. Ha ha!
De sköt sig själva i foten med dessa vinteruppsägningar. Ryan varnar åtminstone i förväg medan Norwegian ljuger och skyller på planeringsmiss, för att sedan upprepa detta.
Av denna anledning är intresset bland piloter som har möjlighet till ett annat bolag svalt. Nu får de bara bottenskrapet på marknaden. Förhoppningsvis inte på Norgelinjer under vintern…
Hur ser det ut på Long Haul?
Hittar de folk med 500h Jet eller kommer de kolla annat folk snart?
De som tas in hamnar på kontrakt på någon av baserna utanför Skandinavien.
Stor chans för att kontraket blir förändrat/uppsagt under vintern, vilket har skett de senaste två åren.
Det tas fortfarande in piloter i Skandinavien “core”, facket har i omgångar förhandlat fram några fler platser, plus att folk slutar. Väntan är dock long, och inget man skall räkna med.
För med lite erfarenhet talas det om Junior F/O kontrakt. Där lönen är ca 8400 euro lägre per år idag jämfört med en styrman på kontrakt.
Nån som vet hur de intervjuar low hours – non typerated kandidater? Är det sim inkluderat i processen, psykologiska tester osv?
Rating på DY cirka 220.000kr
Uppdelat på 2 betalningar.
Ryanair ska anställa 800 cadetter i år och nästa år osv. Det finns ju hopp. Den höga lönen kompenserar för typkurskostnaden fort.
Vet ej hur många Norwegian behöver i år men är väl snack om 200st som nämnt..
Dock bör de ju ta in flera i en pool och binda upp de annars damsuger SAS och andra stora “finbolag” piloterna.
Någon som har koll på hur mycket “self sponsored rating” kommer att kosta hos Norwegian?
2013
Många erfarna slutar eller får inte förlängda kontrakt..? När slutade någon på core senast? 2007?
Har hört ca 200-300 piloter per år. Norwegian har redan idag en stor brist piloter med inställda flygningar som följd. Många erfarna slutar så vart alla nya piloter utöver kadetter ska komma ifrån är en gåta