Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian i blåsväder igen och igen

Tråden startades av Ivar

Norwegian i blåsväder igen, när skall de få ordning på sina flygningar.

Varför betalar inte Norwegian ut ersättning till försenade passagerare utan att ha fått kniven på strupen. Mycket dåligt uppträdande av DY.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/kraver-ersattning-for-forlorad-lon-4199021.aspx

Publicerad den 2016-04-19 10:42
Skriv ett svar
Antal svar: 61

svar

Jonte
2016-07-06 13:11

Två resenärer från Östersund har anmält ett stort norskt flygbolag!

Resenärerna kräver att flygbolaget betalar drygt 7 500 kronor (800 euro) i kompensation enligt EU-förordningen för att täcka de extra kostnader som blev när resenärerna tvingades byta flygbolag för att hinna åka på sin semesterweekend i Frankrike.

Dy skulle inte överleva utan att skinna sina kunder på pengar.
Man gör inte rätt för sig!

Investerare
2016-07-04 19:35

Jag tror inte att detta är en räknemiss. Norwegian kalkylerar kallt med att driva bolaget med mindre piloter än vad som behövs. Hur löser man detta utan att tappa ansiktet inför passagerna?
Jo, man lägger skulden på sina egna piloter.

Men nu står bolaget inför nästa problem. Bolaget får inte tillräckligt med kvalificerade ansökningar. Vilket kommer att leda till en ännu större brist inom en snart framtid.
Inte nog med det, de står även inför en massiv expansion.

Jag är orolig på riktigt. Relationen mellan piloter, och bolag måste förbättras omgående.

Ledningen måste agera!

@pf
2016-07-04 12:33

Antalet sjukskrivningar hade inte ökat utan varit homogent. Det händer att folk blir sjuka, detta var INTE en aktion. Det var en rökridå från ledningen att lägga skulden på piloterna. IGEN. Men det är inte piloternas fel att det saknas folk, tvärt om har det varit upp på agendan länge.

Det var inte piloterna som ställde in 7 st kurser med nya piloter. Det var inte heller piloternas svåger som totalt räknat fel och sagt att det inte behövs mer folk.

Varför ska jag som pilot TVINGAS jobba mer än heltid? Min ansökan om sommarsemester blev avslagen iår igen. Då tänker jag åtminstone vara ledig de dagar jag kan i sommar. Tror ni jag fick semester till hösten som jag hade sim plan b? NEJ.

pierre holmgren
2016-07-04 10:56

@svar Haha , tjaa det var bestemt ikke alle der flöj med norwegian seneste weekend og tror ikke de kommer tilbage lige med det samme , läg dertil den Badwill der bliver vidergivet til venner og familie samt ikke mindst offentlighedens opfattelse af norwegian. Denne opfattelse har fået mange skud for boven den seneste tid med tabte retsager mod egne ansatte !!! Stop for midlertidig trafik tilladelse hos DOT osv osv , listen er lang og effekten af dette kommer at kunne läses i kommende rapporter.

Micke Johansson
2016-07-04 08:00

pf, Du har självklart rätt i att inga bolag har. så många piloter på standby, om det skulle bli nån sjukdoms epidemi. Facket kan ju inte stå bakom en sådan aktion , det skulle vara olagligt.
Vad jag har förstått är en avtal om köp och försäljning av fridagar nu sagt upp.
Prooblemet är att paxen uppmanas att själva arrangera annan transport, och själva lägga ut pengar för detta, för att kanske få pengarna tillbaks när Norwegian känner för det, och om dom tycker att det är tillräcklgt billigt. Det är detta jag menar återigen dokumenterar att Norwegian struntar i kunderna på vanlig arrogant maner.

pf
2016-07-03 19:41

Micke J, jeg tror ikke noe flygbolag har så mange piloter på stand-by som når mange på en gang sjukskriver seg.

I dag er det ingen som er sjuke. Og det er ikke noe aksjon, sier facket.

Linkan
2016-07-03 09:15

Flygbolaget Norwegian ställde in minst 18 flygningar till och från Norge – och en från Sverige – under fredagen och lördagen. Åtminstone 180 passagerare blev fast i Nice, skriver NRK.

Enligt Norwegian handlar det om brist på både plan och piloter.

Hur planerar man?
Ingår fiktiva flygplan och piloter i planeringen?

Haha
2016-07-02 20:35

Pierre, kalla det vad du vill. Paxen flyger och ingen verkar kunna stoppa dem. Face it

Micke Johansson
2016-07-02 18:00

pf, dags att vakna och inse hur verkligheten ser ut. Hur många bevis behöver du för att förstå att Norwegian fullständigt struntar i båda kunderna och i reglerna. Det här som VG berätter är ju inte präcis första gång Norwegian har agerat på det här viset.

pf
2016-07-02 16:17

JA, Pierre, vi får “håpe” at det er Udugelighet(v.g. misforstå meg rett-dette er ikke bra) i Norwegian, ikke en form for Crew-aksjon her !

Det eventuelt sistnevnte vil være meget alvorlig. Er meget spent på de kommende dager hos Norwegian. Å få fatt i fly med crew i disse dager, også under det pågående fotball-EM(publikflyging) er meget vanskelig. Jeg vil tror at de bolag som tradisjonelt hyrer/leier ut kapasitet er “fully booked”.

pierre holmgren
2016-07-02 14:13

Hold da op for en liste med aflysninger som jeg ser på VG.no , der er kun et ord for dette:

BEDRAGERI !!!

Eneste forklaring på dette kaos er inkompetence som jo så kan bruges som undskyldning.

Pierre Holmgren
2016-07-02 14:00

Svar pf , den sejr byder jag på i bar selverkendelse.

pf
2016-07-02 13:01

Oj, her ble det veldig mye røk og veldig lite ild. Mao en riktig stor masse skitskrivning om Norwegian UTEN reell virkelighet.

Sorry folks, dere der ute har kommet med en masse påstander om Norwegian, men å klare å bevise det-ja det er svårt. Fra deres desperate svar må jeg trekke den konklusjon at dere er på absolutt ville veier.

Samtidig ønsker jeg å tillegge, i dag lørdag, ser det ut som Norwegian kansellerer en masse flyginger, mulig pga manko på crew. Jeg kan overhode IKKE støtte dette når det går ut over pax. Det virker, på rapporter fra norsk presse, som at Norwegian overhode ikke overholder forpliktelser nedsatt i EU 261/2004. Da skal Norwegian tas med denne !

Og til vår danske venn, min bestenotering på Marathondistansen, den er fra året 1988. Men, jeg holder fremdeles en god standard for min årsklasse. Vi får, en gang i fremtiden ta et “race” på langrennski på den distanse.

@Micke Johansson
2016-07-02 10:02

Det finns nog egentligen inget bolag som “vill” konkurrera på lika villkor. Titta bara på SAS och deras historia med exempelvis Flying Enterprice, Sky ways, Linjeflyg… Ja listan kan höras ganska lång.
Skillnaden med Rysn och sen Norwegian är att det utmanar etablissemanget och tänker utanför boxen för att hitta ekonomiskt gynnsamma lösningar.
Ägarna såg en afförsmöjlighet, Ryan med anställningsformer och Norwegian att göra en copypaste från shippingindustrin. Det har ganska lite fokus på “andra” bolag primärt, men sekundärt drabbar det konkurrenterna.

Följde du med SAS strejk och genomskådade bolagets smutskastning av piloterna inser du att även SAS börjat härma Norwegian.
De vill vara ett premium bolag med premium priser men jämför man service då och nu ser man att de går mot low cost.
RG sa att alla som flyger åt SAS har skandinaviska kollektivavtal. Det är aldrig någon i media som synar dessa avtal. I förhållande till norwegians kontrakt är skrattretande, men det kan bero lite på vad man värdesätter. Många från turbopropp söker både SAS och Norwegian, det är fakta. Dock saknar de typerfatanhet.
Sist men inte minst så vill SAS utöka inhyrning av andra bolag för att flyga deras produktion….

Sv pf
2016-07-01 22:56

Det är den anklagade som skall bevisa sin oskuld!

Att många har blivit försenade och inte fått någon ersättning är ett oomkullrunkeligt faktotum.

Micke Johansson
2016-07-01 15:36

pf, Problemet är väl snarare att Norwegian och Ryanair också för den delen inte VILL konkurera på lika vilkor med andra flygbolag, detta framgår med all önskvärd tydlighet av allt dom gör.

Sv pf
2016-07-01 15:34

Har ingen bevisbörda gentemot dig.

Likaväl kan jag hävda att du måste bevisa att Norwegian gör rätt för sig. Blir du åtalad måste du bevisa att du är oskyldig när omständigheterna pekar på att du är skyldig.

Konsumenträttsföretaget Travelright har uppskattat att sammanlagt 35?000 resenärer de senaste åren drabbats av flygbolagets förseningar. Om alla drabbade Norwegian­resenärer skulle få ut maxbeloppet i ersätning, som de har rätt till enligt EU:s förordning 261/2004, skulle det kosta flygbolaget 192 miljoner kronor.

Detta är anledningen att Norwegian inte betalar, det skulle ha gått i konkurs. Utan att vägra ersättning till samtliga drabbade passagerare skulle Norwegian vara konkursmässiga.

Inge F. Vidare
2016-07-01 15:32

Det är otroligt hur somliga kan fortsätta neka till att vara i samma verklighet som alla andra. Varför ska det vara nödvendigt att gå till domstolerna, EU har sagt sitt hur regelvärket är, Norwegian ska också inordna sig under dessa regler, som alla andra flygbolag.
Varför ska det vara så svårt att fatta att det inte finns specielle regler för Norwegian.

pierre holmgren
2016-07-01 14:13

@svar pf , kan du ikke läse , noget som du klandrer andre for ikke at kunne??? Hvor finder du at jeg skulle önske nogen form for censur , selv dine meninger ( ofte ret usammenhängende med metaforer og tillige hånlige ) skal da på tryk.
Den eneste gang jeg har hånet dig det var da du jo närmest var verdens bedste på marathon distancen i din alders gruppe ( 60+?) med en tid , var det 2,41 du havde prästeret ??

pierre holmgren
2016-07-01 13:54

svar pf, tror du skal kigge lidt på de andre tråde bl.a Oj da , far er gal så kan du se hvordan politikkere er ved at gennemskue norwegian. Senest har den danske transport minister også udtalt flg; “jeg mener, luftfartsbranchen skal være karakteriseret af fair konkurrence og ordentlige løn- og arbejdsvilka°r. Luftfarts- selskaber skal konkurrere pa° grundlag af innovative produkter, kvalitet og pris – ikke ved at shoppe rundt mellem medlemsstaternes forskellige regelsæt eller ved skulle konkurrere pa° ulige konkurrencevilka°r i forhold til tredjelande”. Samt yderligere ;”at der er behov for konkrete skridt, som pa° EU-plan skal sikre lige konkurrencevilka°r mellem EU-selskaber og tredjelandes luftfartsselskaber. Samtidig skal vi sikre, at udviklingen i branchen ga°r væk fra konkurrere pa° uigennemskuelige ansættelsesforhold og i stedet konkurrerer pa° kvalitet og pris”.

Dette bliver fremtidens syn på luftfart fra vores politikkere både her og andre steder og er IKKE godt nyt for norwegian men desvärre tager det tid. Dog et godt skridt i den rigtige retning OGSÅ i Norge da dommen ang. hvor de ansatte hörer til gik norwegian imod.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500