flygmekaniker/flygtekniker
Heej 🙂 precis blivit klar med min utb till tekniker (b1) det som återstår nu är att börja jobba som flygmekaniker. Har hört att både SAS och Norwegian är i behov av tekniker/mekaniker men ser inga annonser ute på nätet !?
Ni som jobbar som tekniker/mekaniker, vad föreslår ni att jag ska/borde göra ?
Är verkligen intresserad av flyg men det är sjukt svärt att hitta jobb :/ 🙁
Alla tips uppskattas 😀
svar
Har sökt till F7 så det återstår o se:) kan kanske höja lönen lite då jag har jobbat inom Försvarsmakten ett tag 🙂
@Nykläckt vilket fack är det du menar ? Själv är jag med i Officersförbundet.
Hör med facket exempelvis om vart du kan söka, då kanske du kan få mail till någon chef att skicka ditt CV till som komplement till att registrera ditt CV på diverse databaser. Så gjorde jag och fick för några månader sedan mitt första jobb som mekaniker!
För övrigt så är inte lönen så hemsk som vissa vill få det att låta som, även om det är ju så klart relativt vad man tycker är bra lön. Själv fick jag en ingångslön på ungefär 32000 kr före skatt inklusive diverse tillägg.
Har också samma utbildning men valde att söka mig bort från flygbranschen då lönerna är fruktansvärt låga. Är 21 idag och jobbar inte inom flyget men har en teknisk roll inom läkemedelsbranchen och har samma lön som en erfaren b2 tekniker.
Annars söker de ju folk på F7 emellanåt. Både militära och civila.
Är du från thn? Finns väl tyvärr inget kvar där. Dålig koll vad som finns på Landvetter men EMS tar ju in ibland. Kanske kan få jobba på timme som sagt.
Vart ska man söka då?
Jag hade det i Trollhättan på Golden Air.
Det finns rätt mycket jobb på Arlanda, men var beredd att du får jobba på timme. Tills du får ut ditt EASA A eller B1.
Var fick du din praktik när du gick i skolan?
Det svåraste är att ingen vill ha en mekaniker som saknar erfarenhet trots att jag har B1 moduler färdiga samt ha gått flygmekaniker gymnasie.
Hur ska man göra då?
Har letat efter jobbannonser i Norge men hittade inga,har ni några så får ni länka hit dem ?
När B1 har fått ut sitt första certifierad så brukar grundlönen vara 25-26 tusen kr före skatt. Kolla parkeringen där flygtekniker har sina bilar, knappt någon nyare än 10 år vissa 20 år gamla , kolla parkeringen där Bilmekaniker har sina bilar, oftast några år gamla högst. Varför jo de tjänar kring 30000 kr och jobbar hemmavid dvs ingen pendling och dubbelt boende, Bilmekanikern behöver inte heller frysa arslet av sig ute på plattan på flygplatsen när mcc ringer var 5 min och undrar när bromsbytet är klar. För 30 år sen så tjäna vi minst dubbelt mot en Bilmekaniker men i dag har lönerna utjämnats framför allt hos de yngre.
Satsa på Norge, Schweiz, Luxemburg, istället. Ingångslönerna är mycket högre. Dessvärre även priserna och levnadskostnaderna. Som mekaniker har du en ingångslön på ca 30-40.000 och om du nu är tekniker ligger det på 40-60.000
Flygbranschen är en av branscherna med mycket övertid och vissa månader kan du mer än dubbla din lön om du är duktig. Däremot måste du påräkna att arbeta skift. Dvs du är ledig mitt i veckan men aldrig på helgerna. En normal övertidsdag är vanligt skift + ett extra skift, med andra ord 16 timmar.
@Tech Det misstänkte jag också att det va så. Kan se något annorlunda i Försvaret i Linköping/Luleå och Ronneby, samt även i Norge…
Helikopterbranshen är värre än fixed i Sverige. Bolagen är få och små om man inte räknar med Sjöfartsverket,Patria och SAAB.
Dålig koll på de 3 stora men misstänker det är lättare att komms in men du kanske får gå länge som mek. De skickar nog inte folk på typkurs om det inte är behov.
De mindre aktörerna vill nästa uteslutande att man har cert helst på i allafall någon av typerna de opererar.
Inte heller så jättebra lön på de mindre men ofta roligare jobb.
Men kämpa på för det är inte många som kommer in och det kan ta ett tag. Men kommer man bara in och inte ger upp så öppnar sig branschen bara man får ihop sin grundpraktik.
Tack för alla tips.
Har ringt ut lite men med inget framgång. Blir det inget med civila bolag får jag söka till FMV.
Ang lönen så tror jag att för en mekaniker borde ingångslönen vara på ca 25.000.
Finns det någon som jobbar som helikopter mekaniker eller tekniker, hur ser det ut på den fronten ?
Mitt tips är att läs in din B2 så sticker du ut lite extra.
Köpa en typkurs själv är meningslöst innan du har din praktik klar.
Sen söker som sagt de flesta folk som redan har cert eller har praktik nog att skickas på typkurs ganska omgående.
Sen undrar även jag vilka bolag som betalar 29 för en mek och 45+ för en tekniker?
Känner ingen som fått den lönen som nybakad mek och själv har man nu med närmare 20 år i yrket varav 16 med cert (B2 och C behörig) kommit upp i de lönerna.
Så att man har de fantasi summorna som nycertad låter lite otroligt.
Så ingångslönen är 20tkr högre än ingångslönen i kollektivavtalet? Skulle inte tro det..
Kanske för nån med rätt typkurser och 10-20års erfarenhet av branschen.
Sök till EMS. De har bas Säve, Bromma, Kastrup och på Gardemoen.
En tekniker ligger på runt 46.000:- och en mek på cirka 29.500 i ingångslön. De söker ofta efter mekar på HS800 och Citation X.
Lycka till!
Du fick med rätt avdelning men det är Transportfacket som har flygmekanikerna. Som flygtekniker kan du antingen gå genom Transport eller SFF/SRAT. SRAT har aktuell lönestatistik på sin hemsida.
Det är en ganska tuff bransch men kommer man in i den så är det värt det. Kanske inte lönemässigt eller livskvalitet eller schema men man kommer hem trött för det mesta och det går inte att sätta pris på.
Seriösa flygbolag ha avtal med IF Metalls Flygmekaniker avtal. Vill du veta vad den aktuella lönen är så får du kontakta dem. Tror det är avdelning 46.
Sist jag arbetade var ingångslönen för en grön mekaniker ca 22,000kr
Jag ar inte tekniker, darfor jag fragar….
Prova med Gotechnic på Landvetter, de tar in folk hela tiden,dem har bytt namn nyligen till något annat förresten