Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS 69% i April

Tråden startades av Bekymrad

Är det ingen som reagerar på att SAS flyger med tomma flygplan? Endast 69% är ju inget annat än katastrof. Till och med sämre än Finnair, och lång sämre än Norwegian.

Publicerad den 2016-05-16 00:45
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

pf
2016-05-17 22:14

Som kjent er det innført, fra 1.Juni en ny “tax” i Norge.

Forrige gang Norge innførte en slik avgift gikk pax-antallet ned ca 2 %. Jeg estimerer nedgangen til å bli et sted mellom 2 og 4 procent. Dette vil ramme alle flygbolag, og det kan senke SAS’s kabinfaktor ytterligere, også fordi Norge er dette bolags største marked.

Jeg skriver kan, fordi høyst sannsynlig vil det føre til at det går færre fly på enkelte ruter-noe som i sin tur kan føre til fullere avganger.

Kom i håg at en slik reaksjon er vanskelig å måle i et teknisk konmpleks marked, der vi som ikke jobber i luftfartsindustrien ikke har tilgang til nok data om de ulike markeder, og dermed må synse.

J
2016-05-17 22:00

Perfekt för mig som passagerare att få mycket plats att breda ut mig på. Inte alltid så kul att hamna i mittsätet mellan två större herrar.

Inge F. Vidare
2016-05-17 21:52

@ Not SAS

Jag tror att Gustafson överväger att köra samma stuntet som Austrian gjorde med Tyrolean, dvs. flytta allt utom ett flygplan över i ett nytt bolag, för att börja om med mycket lägra kostnader. Kanske Cimber kan användas för detta..

ResaÄrKul
2016-05-17 18:38

Räknas ID-biljetter in dessa siffror för kabinfaktorn? För isåfall tror jag att siffrorna är desto mer alarmerande för SAS.

pf
2016-05-16 19:47

Det er synd på de som ikke for plass for Norwegian, og så må åke SAS istedenfor, ikke sant Js ?

NotSas
2016-05-16 15:43

Man behöver inte vara matematiklärare för att förstå att SAS har stora problem framför sig. Norwegian har 100 flygplan. SAS har 50% fler men bolagen har lika många passagerare.

Folk är inte idioter, det är endast ett fåtal som bryr sig om färg, märke eller service ombord. Även ledningen på SAS vet att den mest avgörande faktorn är biljettpriset. VD säger själv att bolaget måste göras om från grunden. Bolaget lever på lånad tid.

När bränslepriset går upp är SAS ett fd flygbolag.

Och för att slippa tjatet, Norwegian vs SAS så tror jag även Norwegian kommer få svårt att klara sig. Men det blir en annan tråd, de har dock en lite större chans att överleva.

SAS enda hopp är att bli uppköpta. Påminner om Saab, bra produkt men omöjligt att driva med vinst. Då finns det bara en väg att gå.

Trött
2016-05-16 14:26

Med resonemanget här, borde det vara lönsamt med billigare mindre plan.

Js
2016-05-16 13:56

Det är milsvid skillnad på SAS o Norweigans produkter

Anders
2016-05-16 13:45

Ingen vidare freder för sin egen long haul.

Bekymrad
2016-05-16 13:19

Det är bra att ni kan er matematik. Då återstår ju bara ett problem, att få folk betala mer pengar för samma produkt. Varför?
Det är ju bara en transport från A till B.

emil.
2016-05-16 10:58

Instämmer!!
Det finns få saker som är sämre för ett flygbolag än fulla flygplan.

statistik
2016-05-16 10:46

Bra inlägg, så är det. Det gäller också att flyga på lång sikt. En del linjer kräver att man flyger på en stund med mindre beläggning. Alla bäckar små……

ABC@bekymrad
2016-05-16 09:17

Detta är matte årskurs två, i grundskolan. Vad ger högst vinst, 189 passagerare som betalar 500 kr i snitt eller 130 passagerare som betalar 750 kr styck? Räknar du dessutom bort skatter förstår nog även du att vad passagerarna är villiga att betala är en långt mycket viktigare faktor än till vilken procent bolaget lyckas fylla kabinen mellan 50-100%.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500