Pajas artikel av SvD
Ja Alexandra Ivanova SvD. Det var nog en artikel sponsrad av Svenska flygarbetsgivarna???
svar
Istället för att peka på svagheter i texten tror jag att rätt många piloter bör fundera över själva andemeningen i texten. Vart går skärningspunkten för tillräckligt hög lön respektive ett bolag som överlever.
Var tror piloterna att pengarna de får i lön kommer ifrån? Tror de att det går en kanal från statskassan rakt ner till ett pilotlönekonto hos SAS och att pengarna aldrig kommer sluta fyllas på?
Att jobba på SAS är inget tvång. Den som tycker att det är skit kan lämna vilken dag de vill. Om man vill vara på ett företag som är löneledande så står det var och en fritt att söka jobb i hela världen.
Att beklaga sig som piloterna gör är nästan fräckt, när man inser hur löner och övriga villkor ser ut jämfört med andra grupper på arbetsmarknaden. De är väl värda en bra lön – men måste ha någorlunda rimliga förväntningar på vad en bra lön är.
Naturligtvis dryper texten av okunnighet. Den är skriven av en journalist.
Dock måste man ju ändå fråga sig hur SPF tänker. Hur mycket “stryk” tycker de att bolaget kan ta för deras skull?
I allmänhetens ögon är det nu “ofta problem med flyget” efter LFVs prestationer på senare tid. Ska vi lägga en pilotstrejk på detta? I en tid då SAS kan göra vinst i princip enbart tack vare det låga bränslepriset?
Hilding… Och rent hypotetiskt…
Vad exakt tror du skulle hända med norwegians så kallade “låga priser” om SAS försvann???
“Fram till 1987 fanns liten konkurrens, priserna styrdes av myndigheter och de olika ländernas monopolbolag gjorde upp med varandra om hur trafiken skulle se ut. Det var inte en dynamisk bransch och flyget begränsades framförallt till en välbeställd medelklass, enstaka resor och affärsresor.”
Välbeställd medelklass ? Inte i Sverige i så fall.
Ganska partisk men uruselt skriven. Får hoppas de inte betalt för mycket för den!
Andra meningen, lönekrav på 10%. Sista stycket, ska inte ha skitlöner men det är inte det som det handlar om.
Skrattade mig igenom texten, partisk på ett okunnigt sätt. Pinsamt!
Jag tycker den är bra. SAS får gärna gå i konkurs. Jag åker ändå bara Norwegian. Där är det också alltid svenska piloter och dom är lika bra som dom på SAS. Men biljetten är mycket billigare och planen fräschare! Varför betala mer för något sämre? Nej, hoppas SAS går i konkurs. Konkurrens finns det i Sverige ändå och det kommer alltid nya bolag.