B787 kabintryck
Nu har jag sett många som har skrivit hur bra det är med det låga kabintrycket på B787.
Men det är väl fel, det ska väl tvärtom vara högre tryck än på andra flygplan eller hur?
atmosfär trycket är väl lägre på hög höjd och högre vid jordens yta eller?
Om jag har fel får ni kalla mig idiot 🙂
svar
Jag menar naturligtvis stora jetliners!
På Saab 2000 kan man trycka på zero rate knappen.
Då håller kabinen marktrycket upp till 17000 fot. Därefter släpper den ut så mycket som behövs för att hålla kabinen inom grönt värde.
Skönt om man är förkyld o går lite lägre.
Beror på vad man refererar till för tryck. Man mäter två “tryck” där det huvudsakliga trycket är Kabintryck som mäts och presenteras i PSID och referensen är omgivande tryck utanför kabinen. Högt Kabintryck = låg kabintryck höjd= bra komfort. Man mäter även kabin trycket och visar det i form av höjdmätare där referensen är trycket vid “sea-level” och presenterar det trycket som en kaninhöjd i ex. fot. Det är också ett tryck fast med en annan referens där Lågt tryck = låg kabinhöjd = bra komfort…
787:an har ett max kabintryck på 9,4 jämfört med tidigare maskiner som låg runt 8:a kanske vilket resulterar i en lägre kabin höjd. Affärsjet har normalt satsat ännu mer på kabin komfort och G650:n till exempel som har ett max kabin tryck på 10,7. Det resulterar i följande ungefära siffror:
– 8:a psi på 43 000 fot = 8 000 fot
– 9,4 Psi på 43 000 fot = 6 000 fot
– 10,7 Psi på 41 000 fot = 3 000 fot
– 10,7 Psi på 51 000 fot = 5 000 Fot
Finns även några udda mindre affärsjet med 12 Psi i kabintryck som kan hålla 0 fot i kabintryckshöjd upp till 41 000 fot…
@ Boeing
787 det flygplan med högst cabin tryck?? Hur tänkte du nu? Finns många affärsjettar som kan flyga på FL510. Vad tror du dom har för cabin höjd på 787 flygnivåer?
Att det skall vara så svårt att skilja på kabintryck och kabinhöjd.
Högre kabintryck = lägre kabinhöjd. B787 är än så länge det plan med högst kabintryck!
Jag kanske är väldigt gammal, hur gammal är man då?
Du har helt rätt Micke. 🙂
FD pilot, det måste varit väldigt gamla plan du flugit om piloten själv måste ställa in trycket.
Högre upp i atmosfären blir det ett lägre lufttryck därför trycksätter man kabinen för att vi ska få tillräckligt med syre.
Normalt kan man säga att flygplan trycksätter kabinen till ca 8000 fot (2440 meter) och på modernare maskiner 6000 fot (1830 meter).
Högre kabintryck motsvara med andra ord lägre höjd i kabinen.
När flygplanet lättar från marken så börjar kabintrycket direkt att byggas upp och det är piloterna som styr vilket tryck och hur fort trycket skall byggas upp i kabinen.
Kanintrycket är högre i 787an. Kabinhöjden är ca 6000ft jämfört med 737an där kabinhöjden är 8000ft.
Låg kabinhöjd = Högt tryck