Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

CAE Arlanda.

Tråden startades av Per Hammargren

Hur kan det komma sig att CAE Arlanda ens har Instruktörer som vill arbeta för organisation. Lönen har senaste åren sänkts med ca 35 /% administrations personal har sparkats ca 20 personer. Förmodligen kommer dom stänga ARN CAE, och flytta till CPH. Förre när det var Flight academy arbetande dom bästa piloterna/ Instruktörerna. Någon som vet vad som händer?

Publicerad den 2016-11-05 12:37
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

Leffe
2016-11-06 22:22

Hela CAE glider på hal is…

Re:Småpilot
2016-11-06 22:13

Glad att jag är pensionerad sen en tid tillbaka.
Vi märkte just hur såna som du förstörde vår bransch.
Att de nya gardet är lyckliga för sitt yrkesval idag behöver jag inte uttala mig om.
Det räcker för den som är läskunnig att ögna igenom några av strängarna här på FT för att förstå hur läget är att vara pilot idag.
Gudskelov att man slutat och dragit in degen som man förtjänat.

Småpilot
2016-11-06 12:34

Många av oss “småpiloter” har det rätt bra. Ok vi fick betala för intervjun
och tr men trots allt fungerar det mesta bra och vi tjänar rätt bra.
Du som kallar folk för småpiloter låter som en medelålders wannabee som
missat tåget och sitter hemma och leker med FS 2004 fortfarande

Chers

Bättre förr
2016-11-06 05:58

Förr betalade flygbolagen piloternas arbete i form av lön efter utbildad type rating på den flygplanstyp man gått kurs på.
I dag betåar samma piloter pengar för sina cert, medicals, och type ratings för att få jobb.
Till råga på allt så betalar piloter idag sina första 300-500 timmar i flygbolag på typen den s.k line trainingen också för att få ett jobb.
Detta utnyttjas av flygbolag idag där naiva, unga dumma småpiloter tror de får flyga sedan.
Nej man utnyttjar bara dessa som en resurs för att sänka sina omkostnader i flygbolaget för att komma ner ännu mer i utgifter.
När dessa 300-500 timmar betalats so toppen av allt sparkas du ut ur flygbolaget.
Där står då en uppsjö av nya småpiloter som ser sin chans att få flyga en jetliner och få dra på sig en uniform och representera ett flygbolag!
Samma visa för dessa.

Nu till de s.k instruktörerna.
Det spottas ut folk med olika erfarenhet.
Jo visserligen med erfarenhet på typen också men de är inte unika.
De har inget jobb men har ju ändå flygit 300 timmar på typen en sommar säsong med uniform på sig!
Vad ska man göra?
Även instruktörs jobbet blir en sopstation som allt fler människor söker sig till med pressade löner som resultat.
Jo lön får man ju visserligen inget tt skryta över men man slipper ju ändå från att betala för det än så länge som instruktör.
Dessutom så håller CAE med gratis fika i sin automat och livet känns åter fantastiskt när man bjuds på en kopp kaffe som den nervösa småpiloter många gånger om fått betala för sin TR som man nu flyga sina simulator pass för genomgå.
Om man klarar passen i simulatorn kan man ju säga att man flyger Airbus och se cool ut.
Inte nog med det, du ska betala din basetraining också efter simulator passen men de spelar ingen roll. Nu är man ju ändå så nära att få betala för att få jobba så då är det lika bra att köra hela vägen!

Nästa en kopp kaffe!

TRE
2016-11-05 17:47

Får 650E/dag alternativt 400E/LST så jag e ganska nöjd med CAE…..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500