Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

syftet med boardingcard

Tråden startades av Laban Bengtsson

Man har ett bokningsnummer och allt är betalat och klart.
Varför ska man ha ett boardingkort? Dessutom har man ju visat passet ett antal gånger på vägen till flygplanet.
Borde rimligtvis räcka med pass och bokningsnummer.

Publicerad den 2017-01-02 18:14
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Flygplatspersonal
2017-01-04 18:11

Precis Örjan, du finns med i både säkerhetskontrollens, checkin/boardingens system. Mycket riktigt så skulle vi i princip kunna utifrån ditt pass/legimitation leta upp ditt namn i systemet och boarda manuellt. Men med en kort turnaround på 25 minuter och 189 själar att släppa på bidrar detta bara till ökat tid. Ska ämnas också att 10 minuter innan på de flesta bolagen så stänger boardingen för att vikt o h balans paper ska kunna färdeställas så att flighten kan avgå på utsatt tidtabell. Så alltså 15 min har vi på oss att släppa av/på 378 passagerare, + hantera diverse passagerar problem.

Eftersom att det blir vanligare att folk checkar in hemma via nätet och går sedan rätt upp till gaten, har vi inte sätt passageraren nere vid incheckningen. Vilket kan resultera i att folk dyker upp till gaten med utgångna pass, förstora cabinbagage, ogiltiga visum.. ja you namn it. Tar inte alls hänsyn till de reglerna som bolaget har.

Så precis som “Perra” skriver här nedan. Det ska gå snabbt helt enkelt!

@örjan
2017-01-04 17:22

Men det står väl i något datasystem att jag ska flyga den dagen?

Per G
2017-01-04 14:10

Det har med standardisering, snabbhet och säkerhet att göra. Säkerhetskontrollen har (med få undantag) inte tillgång till bokningssystem som tillhör flygbolagen. Dvs. boardingkortet visar att ett visst bolag tillåter tillgång till den flighten som man ställt ut det till. Dessutom följer de ett standardiserat format, vilket hjälper till vid s.k. interline-bokningar när en passagerare byter mellan flera olika flygbolag. Plus att det som redan sagts går MYCKET snabbare än att man ska gå in och kolla bokningen vid varje person som går ombord.

Läs gärna denna; http://www.sita.aero/resources/air-transport-it-review/air-transport-it-review—issue-3-2014/boarding-pass-evolution

Örjan
2017-01-03 22:04

Det räcker absolut med bara pass och bokningsnummer på de allra flesta flygbolag fram tills du anländer till säkerhetskontrollen då du behöver ett bevis på att du ska flyga just den dagen. Då är ett boardingkort väldigt smidigt att bara kunna scanna och direkt veta om man får gå igenom säkerhetskontrollen istället för att ALLA ska uppge sitt bokningsnummer varje gång. Väldigt många passagerare har väldigt lite koll på vad som ska visas upp och när. Det kommer att ta evigheter om ovana resenärer ska börja leta upp sitt bokningsnummer vid en säkerhetskontroll med 10 anställda som ska se till att ingen obehörig kommer igenom. Ett mycket ineffektivt system som är väldigt effektivt när man bara scannar boardingkortet vid en maskin. Det skulle vara minst lika ineffektivt även vid gaten där man gör samma kontroll igen. Enkelt att bara scanna boardingkortet vid en maskin. På vissa flygbolag krävs det att man visar pass också samtidigt som boardingkort. Du skriver även att man visar passet ett antal gånger på vägen till flygplanet. Det stämmer inte alltid, vid reser inom schengen kollas i stort sett aldrig pass om man väljer self-service på allt som är möjligt. Boardingkortet är inget problem att bära med sig, bara att ha i mobilen eller Watch vilket är mycket smidigt.

Laban Bengtsson
2017-01-03 21:57

Ursäkta att jag frågade då, men du behöver inte vara så otrevlig.

Gg
2017-01-03 01:41

Ja du ser! INGET Markbolag i hela värden har tänkt på de, men du knäckte nöten! Sök jobb hos oss på ARN och gör skillnad..

//trafilassistet

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500