Ännu billigare flygande?….
Jag tror att Ryanair kommer att finnas kvar under en lång tid framöver.
Däremot brukar man ju saga “never change a winning concept”.
Vad man menar med det är rätt klart, men vad jag tror Ryanair har att förlora på det är att flyga till store flygplatser. Typ bara CPH, ARN, GOT osv..även lika stora flygplatser utrikes.
Vad tror ni om en modell där man gör som Ryan men tar ut högre avgifter för baggage, sänker avgifter för biljetten, lägger till ännu fler “val” eller att man kanske måste betala för sitt boardingkort osv?
Jag gillar konstigt nog den modellen. Varför är pga att du har möjlighet att skapa dig en egen resa. Lite som Joon nu är på väg att göra I Frankrike.
Ok, att ta betalt för boardingkorten kanske är lite för, men ni fattar idén?
Vidare tror jag man endast bör flyga till andrahandsflygplatser eller rentav kanske tredjehand.
I Sverige skulle det innebära även om alla kanske inte finns, Uppsala, Norrtälje, Gävle (Ska läggas ned), Norrkoping, Mora-Siljan airport, Hagfors, Torsby osv…
BARA sådana flygplatser. Tex I Italien kanske Pisa istället för Rom och I Tyskland Memmingen som Ryanair gör. I England Southend eller längre bort.
Naturligtvis bör det ej finnas safety onboard kort, utan de bör klistras upp. Inga stolsfack. Minimal service ombord och höga priser på detta.
Naturligtvis ska flygplanen vara stripade med företagslogor, tex IKEA, MCDonalds osv..för att få in pengar. Naturligtvis reklam inuti flygplanet på sätet framför och på OH-bins. Reklam på boardingkort och reklam på hemsida.
Naturligtvis ska det finnas en premium-tjänst för att få bort reklamen…
Som om detta inte vore nog så får man betala för prio-boarding och boarding. Alla säten ska kosta oavsätt. Em-exit ska vara högt avgiftsbelagda.
Ingen återbetalning och enbart en biljettyp.
Egen busstrasport som måste avbokas, annars slås den automatiskt på.
Samma sak med försäkring.
Namnändringsavgift.
Bagage 12 kg och inget handbagage tillåtet.
Eller 22 kg för 500:-
Flottan skulle bestå av en enhetlig flotta A320NEO eller 737MAX. Seating 3-3 utan att man ska kunna fälla sätet.
Turn around kapas från 15 till 12 minuter och leggar per dag upp från 6 till 7.
Ingen gateservice utan personalen får göra allt.
Nu kanske jag inte låter seriös men jag har faktiskt tänkt den här tanken länge.
När kommer första “Logo-jetten” och flygande reklamen I luften?
Jag tror en biljett tex: Mora – Memmingen skulle kunna vara gratis per se, men att allt det andra kostar.
//Dracula
svar
Hela synsättet att det ska vara nästan gratis att flyga är fullständigt vansinnigt. Varför accepterar man att betala hutlöst dyra tågbiljetter, där gör det tydligen ingenting att det kostar skjortan för SJ s obefintliga sevice.
Varför ska man inte betala något nästan för att flyga?
Fattar inte varför man skall betala hutlösa priser för buss & pendeltåg & t-bana och liknande skit.
Inte alls samma krav på säkerhet och utbildad personal.
Trevligt med manga svar.
Trodde inte jag kunde reta upp så många vilket naturligtvis inte var tanken.
Tanken med ett ULCC som denna idé är just att ha låga loner, miminum crew, korta hålltider och höga avgifter för allt extra. Hårdare regler än tex Ryanair.
Detta är inte för att “pissa” på någon flyganställd som någon uttryckte det. Det är för att tjäna pengar. Man tjänar inte pengar genom att stå på marken som flygbolag. Jag jobbar just nu inom ett annat område som har med service att göra och här drar man in på halvtimmar här och var och in på personallunch etc. Kanske inte så kul, nej, men det ger utdelning! Vill ni inte jobba med något sådant så ska ni inte jobba där bolaget är aktieintroducerat. IKEA tex. Där har man det bra!
Tanken är att sätta kunden först, inte de anställda. Naturligtvis ska alla vara placerade offshore och få skatta själva. Vad är det för konstigt med det?
Finns hur mycket som helst att bygga på I idén!
//Dracula
…ska bolaget stå för piskorna när man driver in och ut boskapen, eller ska kabinpersonalen köpa dessa själv???
Tror vi måste införa straffavgift om man befinner sig i mittgången mer än 30 sekunder total tid från dörr till säte. Annars är TAn körd redan från början.
…ska bolaget stå för piskorna när man driver in och ut boskapen, eller ska kabinpersonalen köpa dessa själv???
Tror vi måste införa straffavgift om man befinner sig i mittgången mer än 30 sekunder total tid från dörr till säte. Annars är TAn körd redan från början.
Varför ens ha turnarounds Dracula, lika bra köra direkt! Skit i att göra en briefing till ex, eller ens få pax ombord! Eller för den delen förstå hur en flygplats fungerar, tror att vi kan nog få ner TA på 30 sek, inte lönt att tanka på marken (Tar ju 15-20 min att fylla upp en A321) vi kan tanka i luften som militären gör, lite som Formel 1 depå där alla står redo när Ryan kommer, självklart med en mycket lägre lön 🙂 Pajas
Dracula, ingentin i livet är gratis, och allt har någon form av konsekvens. Vem tror du betalar priset för nästan gratis flygbiljetter… Verkligen osympatisk ide, Vem har sagt att det är en rättighet att få flyga. Du pissar på flygbolagsanställda..
Tycker man borde ha en TA på 5 min istället för då blir det ännu billigare
Det är möjligt.
Nu är jag varken arbetslös eller trixar, men det här är bara en tanke att diskutera över.
Jag tror nog konceptet hade funkat bra.
//Dracula
Ett ganska förmenande svar. Tror du att det är ett nöje och att vara utan jobb.
Skäms!
Gratis billejetter vore toppen, men bosrdingkort måste man ju ha så då blir det ju att man betalar för det istället för billejetten. På ett ut
Konceptet kan nog vara bra för den arbetslöse som har all tid i världen att hålla på och trixa!