Man får endast en chans till att bli stridspilot
Man får endast en chans till att bli stridspilot, det är kontentan av dom regler som Försvarsmakten tillämpar.
Låt mig berätta mitt scenario:
Jag har alltid drömt om att bli stridspilot/flygförare. Därför gjorde jag lumpen vid vid 19 års ålder och muckade som 20-åring. Sedan ansökte jag till flygförare och fick göra testerna, tyvärr åkte jag ut på dom sista testerna på första dagen. Utan att gå in på detaljerna så har jag ingen annan att skylla än mig själv vad det gäller provet (ett hett tips är att inte bo på Victorias Örlogshem precis bredvid Wallmans Salonger.
Efter att ha misslyckats med testerna fick jag reda på att man måste vänta 3 år innan man får ansöka igen. Dock så finns det en åldergräns att man får som äldst vara 23 år då utbildningen startar.
Iom åldergränsen så innebär det om man utför testerna så fort man har möjlighet, dvs 20 års ålder. Så kan man tidigast göra om dom vid 24 års ålder. Då är man dock för gammal.
Om du funderar på att söka till flygförare så vill jag bara varna så att du verkligen känner dig redo inför proven. Läs alla informationsrutor och drabbas inte av “complacency”.
Att Försvarsmakten har dessa regler är för mig väldigt svårförståeligt då dom lika gärna hade kunnat gå ut och säga att man får EN chans.
Det går att söka till Helikopterförare tills året man är 25.
Jag menar inte att låta för bitter, utan ämnar endast att upplysa om reglerna som tillämpas.
// Peter Ridderståhle
svar
Problemet med det som du beskriver är att FM har ett tufft test där alla som failar slängs ut för evigt. Ditt klagomål är att slump, tur och förberedelser har en allt för stor betydelse i testet.
Orättvist ja, körde man testet 50 gånger för alla och tog de bästa så skulle man nog höja lämpligheten på de antagna ja. Det är alltså en fråga om förberedelser och tur, precis som alla former av test. Sedan finns ju alltid problemet att en sökande kan ha stor kännedom om testet och därför klarar det bättre än en annan sökande.
Motargumentet är givetvis att piloten alltid skall vara förberedd och ha slumpen och turen på sin sida. Sedan är det inte mycket att tjafsa om, vill du flyga JAS 39 eller något annat plan så finns det massvis med simulatorer och säkerligen är det för en nyfiken pilot bara att ringa och socialisera lite med någon flygflottilj för att få följa med på en tur i någon av de tvåsitsiga.
Var inte bitter, det blir omvänt efter 45.
Det kanske finns en mening med en tuff utgallring?
Visste du inte att de hade treårsregel?