BRA RJ100
De flesta bolag har ju fasat ut sina RJ100 när får BRA sina nya C series levererade eller har man avbeställt?
svar
ATR sidan är ett eget bolag med egna piloter till stor del för att Mavias fack för två år sedan vägrade att gå med på någon form av sammanslagning. ATR flottan är mer eller mindre fullt ut bemannad som det är idag. Det enda som kommer erbjudas de eventuella RJ piloter som vill flyga ATR på någon av de baser som finns är sist in och första steget på lönestegen, EXAKT det som erbjudits piloter som gått från TP till jet inom koncernen. Som man bäddar får man ligga. Men kan hålla med som någon skrev. Kommer nog bli en hel del som slutar. Finns ingen framtid i varken BRA eller i Sverige om man vill flyga, tyvärr… tack för det MP C o S
Har du inte hört talas om skillnaderna mellan låghöjdsutsläpp och höghöjdsutsläpp så läs på.
Många arbetslösa? Kanske men av de jag känner så har jag aldrig varit med om en tid då faktiskt många slutar att flyga och börjar jobba med något annat. Mest för att det är dåliga arbetsförhållanden, tider, och framtiden ser ganskanske blek ut.
@Baby
Massflykt?
Dom kommer bli uppsagda, det är inte en fråga om dom vill flyga ATR eller inte.
ATRerna flygs av ett bolag som heter Braathens Regional och Avron av Braathens Aviation, olika bolag med sina egna anställda, jetpiloterna har ingen automatisk rätt att få flyga ATR på Airways.
Dom sa nej till att slås ihop med Airways för 1,5 år sedan, det får dom betala för idag tyvärr.
Sv. Up:
“de oerhört giftiga höghöjdutdläppen” vad i hela friden pratar du om?
Så ATR har nu plötsligt betydligt miljövänligare “låghöjdsutsläpp”?.?
Hur många grönröda troll håller på och kablar ut nonses här i forumet?
Hur kan ett parti med knappt 4% av rösterna bakom sig ha ett så kopplat grepp om både regeringsmakt och media???
Hur kan rödgröna trollfabrikerna få hålla på och producera villseledande “skrämsel-klimatångest-propaganda-lögner”
Men snälla, nu måste ju någon göra något!
Vi måste ta till vapnen och bemöta denna BS överallt där den sticker upp sitt ansikte.
I synnerhet på sociala medier, forum och andra högfrekventa mötesplatser.
Många aktörer vågar ju inte ens öppna munnen eftersom de då riskerar att bli nedkladdade av den rödgröna media-eliten.
Den som inte är klimatångestlidande-veganfeminist-godhetsaktivist-mångfaldsälskare-gretasupporter-flygskamsivarare är helt körd i dagens Sverige.
Inte konstigt att ALLA grannar gör oss till åtlöje.
Dessa militanta rödgröna tomtar håller nu på att sänker HELA flygbranschen i Sverige!
ALLA flygjobb är hotade nu! Charterbolagen drar ner, Mavia går i graven, BRA hissar grön propellerflagg och hoppas undvika ytterligare straff, SAS kommer att flagga ut allt mer av trafiken (strejken som pågår nu kommer inte att hjälpa oss)
Flygen kommer att finnas kvar till och från Sverige MEN jobben kommer att ligga hos utländska bolag, SAS kommer att bli ett marknadsföringsbolag som köper in operativa flygkapaciteten utifrån (och möjligtvis under eget utändskt AOC (SAIL).
och en sak till:
Nej, ATR mellan MMX-BMA/STO är en kass produkt. Inga affärsresenärer/högprisbetalande pax kommer att lockas av den. Om lågprissökande privatresenärer kan tänka sig det så är det tyvärr ganska ointressant. Har man inte affärsresenärerna med sig så kommer det aldrig att fungera. Enkel matematik. BRA är inte ett “Wizz”.
Massflykt blir det ju inte. De blir uppsagda. De kommer inte erbjudas nån övergång till ATR. Det är olika AOC. Det blir wetlease på jet delen framöver, ingen jätteökning av ATR flottan.
ATR planen är ju ett skämt jämfört med RJ100!
Kommer bli massflykt av piloter från BRA.
Dvs ex RJ100 piloter som vägrar att byta ner sig till ATR träsket.
Prestige prestige……
Iofs kommer SAS få många avhoppare med när planen börjar reggas och flygas av Irländare.
Summa:
Kommer bli många arb.lösa piloter i Sverige framöver……
Men om man hyr in wet-lease på en linje som gör vinst. Borde inte vinsten bli mindre då, eller är wet-lease billigare än egen personal? Eller är ekonomin så dålig att man varken har råd att köpa eller hyra nya flygplan?
Cityjet är redo att flyga AVRO-operation hos BRA. Det är redan på gång. BRA fortsätter med leasad kapacitet på de lönsamma linjerna.
Ja – nu fick ni svaret…. hela fd Mavia läggs ner, dryga 350 varslas. Sista dag 1 mars nästa år men en nedmontering påbörjas omgående.
Lycka till alla
Men på ATR:en har du inte de oerhört farliga o giftiga höghöjdsutsläppen, vilket gör den till ett bättre alternativ.
Per passagerastol drar en ATR och en Airbus 320 neo ungefär samma. Jag vet vad jag kommer välja mellan MMX och STO.
Ang flygtider med ATR.
Jag åker mycket mycket till UME.
Flygtiden med ATR brukar variera mellan 1:05-1:20.
(Jag kollar alltid).
Är det så mycket längre till MMX från Bromma??
Men visst, jet går ju snabbare såklart.
Bara det att många företag vill inte åka med Avron, då de tror sig veta att den är miljöförstörande.
(Samma med 320/737).
Så då väljer de antingen ATR eller tåget.
ATR på GOT-BMA är helt perfekt. Alldeles för kort sträcka för en törstig jet.
MMX-BMA är tveksamt med ATR. Men funkar gör det. Speciellt nu när miljöhysterin tagit fart. Det är bara för BRA att köra stenhårt på att det är det miljövänliga alternativet.
Men där har ni fel allihop! Tänk på flygskam! Om du ska flyga i framtidens Sverige blir det med miljövänlig ATR. Sen att det tar längre tid spelar ingen roll längre! Du flyger och slipper tradiga tåget. ATR i massor är framtidens flyg i detta korkade land!
Utan huvudlnjerna till MMX ocg GOT finns inget BRA. Resterna är ju bara ett urlakat “Sverigeflyg”.
Blotta tanken att sitta och skaka ATR till MMX i 1:30 är helt otänkbart. Utan ersättare till AVRO finns det ingen framtid i BRA, så är det bara, vare sig man vill eller ej. Ingen högprisbetalande affärsresenär sätter i en långsam ATR från MMX om det finns andra bättre, bekvämare och snabbare alternativ.
Som flera rykten säger, om nu BRA väljer att på sikt dra ner på jettrafiken (till bara MMX och GOT) och lägga ut den på annan aktör CityJet, Nordica (CRJ) eller airBaltic (A220-300) kan man möjligen rädda bolaget ur kundernas perspektiv, men det är ju fortfarande “godnatt” för de egna jet-piloterna.
Några begagnade A319 blir det nog inte heller.
Men då Nordica håller på och drar ner allt mer på egna CRJ produktionen eftersom airBaltic expanderar allt mer aggresivt i TLL så kanske kan dessa (CRJ) kan användas för BRA i framtiden?
Men det vore en tråkig lösning för våra egna Mavia-piloter.
Men som sagt, om BRA fasar ut sina AVRO utan nya egna jetflygplan så har bolaget ingen framrid!
Man kan inte flyga ATR på huvudlinjerna (MMX och GOT) om man vill locka affärsresenärer. Helt otänkbart!
Ok, skönt att du har hela bilden, ingen annan verkar ju ha det 😉
Om du tillåter mig gissa, så tror jag man i första steget avvecklar ned emot 4 st AVRO. Efter det en successiv avveckling av resterande när man ser vartåt det barkar.
Men – vi får ju en första indikation när info kommer 26 april. Då får vi se vem (eller vilka) som får rätt. 🙁
Det var ju inte mycket att lyssna på… Vart tar miljöprofilen vägen om det inte finns ambitioner att skaffa nya kärror?
Lyssna nu noga. Avron flyger varje vardag 3 avgångar på morgonen vardera från Malmö och Göteborg. De avgångarna är i regel fullsatta och med höga biljettpriser genererar de en betydande inkomst för BRA. Att ersätta dem med ATR flygplan skulle kräva 5st flygplan på vardera ställe. Dessutom skulle flygtiden från Malmö bli 1,5 timmar vilket skulle resultera i enorma tapp av affärsresenärer. Detta är ej genomförbart. Problemet som BRA har är att man måste kunna utnyttja jet-flottan ”off peak” på ett bättre sätt. Löser man det har man goda möjligheter att skapa ett lönsamt bolag. Att flyga mer charter och utrikes från Bromma kommer att vara nyckeln till det. Weatlease är inte något alternativ,för att det kostar alldeles för mycket och att produktionsproblemet kvarstår. Kombinationen Jet och ATR är och förblir det enda sättet att driva ett lönsamt bolag. Möjligtvis kan man ta bort ett par Avro.
Skojar du eller??
Mallis är väl något slags marginalproduktion under ett par söndagar i sommar?
Lyon är väl ett hopp om lite sålda stolar till fordonstillverkaren på Västkusten som behöver åka till Lyon…
Vi vet ju alla hur väl MMX-HEL linjen slog ut, undra vad den kostade bolaget??
Nej, inga nya kärror här inte – fila på CVt och stå där med mössan i hand.