Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

BFSAA

Tråden startades av Carl

Är det intagningsprov till Scandinavian flight academy? Hur är skolan?

Publicerad den 2010-05-31 19:51
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Magnus Mattsson
2010-06-10 23:04

Ja man behöver CPL för att söka den kompletterande trafikflygarutbildningen, utbildningen är en komplettering tänkt för dem som gått flyggymnasiet. Där av kravet på CPL. Läs mer om krav etc på: http://www.bfsaa.se/default.asp?m=5&u=73

Är du intresserad av en hel trafikflygarutbildning så läs om PPP, Professional Pilot Program. Det programmet kan du söka med PPL. Ring mig så berättar jag mer.

Kontakt info hittar du på vår hemsida.

Med vänlig hälsning
Magnus

carligen
2010-06-10 22:41

kan man söka till BFSAA pilotprogram även fast man har ett PPL sedan innan?

carl
2010-06-10 22:28

okej, så man behöver alltså PPL och CPL för att söka?

Magnus Mattsson
2010-06-09 22:24

Svar till Carl. Den kompletterande trafikflygarutbildningen, tidigare påbyggnad, är finnansierad av staten. Läs mer om den på http://www.bfsaa.se under den svenska sidan. Innehåll: ME/IR ATPL-teori och MCC. Du måste inneha CPL SE för att kunna söka. Klassutbildning ME ingår ej. Merkostnader under/innan utbildningen är klassutbildning ME samt uppflygningar och ATPL prov, blir ca 60 000.

MVH
Magnus

carl
2010-06-09 21:43

Är påbyggnadsutbildningen statlig finansierad? Vad ingår i den?`Allt utom PPL eller? Får man någon tid i USA under påbyggnadsutbildningen?

B737-800
2010-06-08 23:49

Kan rekommendera vägen via BFSAA om vi pratar om den statligt betalda utbildningen. Vad gäller utbildningen där du själv måste betala så kan jag inte uttrycka mig men jag har hört att det finns billigare vägar att gå.

Personligen gick jag gymnasiet där följt av deras påbyggnadsutbildning. Allt betalat av staten. Därefter fick jag anställningen på Ryanair och flyger nu deras B737-800, ratingen kostade runt 300k men om man jämför mina utgifter mot majoriteten av mina kollegor så är det mer eller mindre en droppe i havet.

Min personliga åsikt av skolan är att den drivs på ett vettigt sätt och jag njöt verkligen av mina år på SAA, tänk dock på att jag inte betalade ett öre och det väger såklart in. Dock kan jag tänka mig att de som betalat för sig väntar sig mycket mer av skolan i sig och kanske har en annan uppfattning.

En sak ska tilläggas och verkligen understrykas. SAA är ingen självklar väg in till varken Ryanair eller något annat. Ur min årskull i gymnasiet är jag den enda som idag flyger för Ryanair och vi är totalt 3 av 35 som idag arbetar som kommersiella piloter. Om detta beror på bristen på jobb, skolan eller helt enkelt individen själv är det upp till betraktaren att avgöra.

Lycka till!

Realisten
2010-06-07 18:39

Du får gärna utveckla ditt inkompetenta påhopp!

Mavia
2010-06-01 22:27

Insatt,
Ett bra inlägg.
Men även i Usa lönar det sig att jämföra lite.
Tfhs har en ATPL modul som är gratis.

emirates
2010-06-01 21:31

Till insatt: Hoppas verkligen jag slipper sitta bredvid dig ngn gång på flight deck. Men inte så stor risk att du kommer till oss på Emirates.

sven
2010-06-01 20:26

tja!
kan man ta sitt ppl på sin lokala flygklubb för att sedan joina bfsaa och tiden som spenderas i usa?

Henry
2010-06-01 19:00

Vad kostar en CPL utbildning på BFSAA och hur många timmar har man när man är färdigutbildad?

INLÄGG AV INSATT
2010-06-01 14:49

OBS!!!

BFSAA, Airways, LidAir, Flyguppdraget, SPU osv är alla kommersiella flygskolor, dvs de bedriver verksamhet som går med VINST. På varje kurs, flygtimme, prov osv betalar du alltså “lite extra” för att se till att verksamheten presterar i årsrapporten.

Vill du komma billigt undan så börjar du med att ta ditt PPL på en lokal flygklubb (RF). Flygklubbar bedriver ideel verksamhet, dvs icke kommersiell, och du betalar i princip allting till självkostnads pris då klubben inte får tjäna pengar på dig och ditt flygande.

Du går den modulära vägen och tar sedan ATPL teori på distans (Oxford Aviation Academy i England har en billig distanskurs för ca 2400 pund ink. deras litteratur, CBT:er, recap courses).

IR kan tas billigt på Linköpingsflygklubb (LFK), som är den enda flygklubben i landet som erbjuder IR. Annars kan ni välja en flygskola, men då kostar det “det lilla extra” och utbildningen är varken bättre eller finare för det. Samtliga utbildningsorgan har EXAKT samma ICAO/ EASA krav. IR kan även tas i annan ICAO stat, men måste då konverteras inom EU för giltig JAA behörighet. Kan göras i UK med 15h skolning, eller i Sverige där man efter skolans bedömning får flyga upp för IR.

CPL/ME kan du ta i USA där timkostnaden är knappa hälften av vad man tvingas betala här hemma.
Jämför 235 USD med ca 4,500 SEK/h. Går du på NAC, OFT, UKFT, EFT så gör du uppflygning med UK CAA godkända kontrollanter och får ett UK JAA license på CPL/ME som du skickar in till Transportstyrelsen om du vill koppla det till ditt svenska cert. Alltså krävs ingen konvertering! Dessutom erbjuder Florida ett hyfsat flygväder som vi alla vet och de flesta skolorna har flertalet ME-kärror. Mer flexibilitet och man slipper vara beroende av att skolans “enda” tvåmotor kärra är funktionell, som så ofta är fallet här hemma. Köp timmar på en C172 el PA28 för att komma upp i 100h PIC/150h TOT som krävs inför uppflygningen, pris 105 USD/h om du köper 50h hour building package hos NAC. De flesta skolor har liknande lösningar, är flexibla bara man talar om hur man har tänkt lägga upp det hela.

Modulära vägen sparar dig flera hundra tusen kronor, men tar lite längre tid då kurserna inte avlöser varandra. Dessutom måste man göra en del research och klistra ihop sin utbildning själv.

Vilken skola du gått på har absolut ingen betydelse vid en arbetsintervju (utom hos Ryan möjligtvis där BFSAA verkar ha ett visst samarbete). Har du rätt behörighet och giltiga cert så är du grön. Vad som läggs störst vikt på är framförallt att du har rätt personlighet och inställning. Ingen orkar sitta 12 timmar på 3 kvm med en dryg nyutexaminerad besserwisser till styrman.

Lycka till!

Falke Von Yster
2010-06-01 12:07

Ja den senare texten känns mer realistisk, Realisten!

Grejen är att det är så sjukt många piloter som utbildas idag så man ska nog bli glad om man får stå och kasta postsäckar mitt i natten på sitt första flygjobb.

Realisten
2010-06-01 06:09

I stand corrected

Flyguppdraget

En annan verklighet
Det är en tidig Decembermorgon kl. 01:30 då din drömpilot huttrande i duggregnet lastar postsäckar på Arlanda för avresa till den lilla regionalflygplatsen där prognoserna låter typ RVR FZFG (Skitväder!). Vår pilot vet att natten kan bli mycket lång och för besväret kan han/hon kanske kvittera ut en 500 spänn.
En helt annan vardag men budskapet är att verkligheten som pilot kan te sig helt annorlunda än vad myten säger.

Realisten
2010-06-01 06:07

Ingen skola som kan rekommenderas alls! Mitt tips är att verkligen göra reserch innan du väljer skola, det handlar om otroligt stora summor som kan sparas men även hitta bättre skolor!
Sedan med deras Ryanair samarbete, du har lika stor chans att bli antagen till RYR om du går någon annanstans och inte gör deras överprissatta MCC!

Finns många genvägar i flyget, det finns ännu mer lösa rykten. Det finns massor av flygskolar som väntar på din investering!

två exempel ifrån olika skolor om hur många bara vill sälja

Lidair
En vanlig dag på jobbet kan se ut så här:
Det är mitten av november. Klockan är kvart över ett på dagen och allt är gråtrist därute. 25 minuter efter start har du fått in en kopp varmt kaffe och en stund senare har ni kommit upp på 22.000 fots höjd. Då bryter planet äntligen igenom molntäcket och det blir bländande ljust utanför cockpit. Om några timmar landar du i Bangkok med två dagars ledighet framför dig. Innan du kommit så här långt har du några tuffa år i taxi- och regionalflyg framför dig, men det underlättas av ett positivt mål.

Flyguppdraget
En vanlig dag på jobbet kan se ut så här:
Det är mitten av november. Klockan är kvart över ett på dagen och allt är gråtrist därute. 25 minuter efter start har du fått in en kopp varmt kaffe och en stund senare har ni kommit upp på 22.000 fots höjd. Då bryter planet äntligen igenom molntäcket och det blir bländande ljust utanför cockpit. Om några timmar landar du i Bangkok med två dagars ledighet framför dig. Innan du kommit så här långt har du några tuffa år i taxi- och regionalflyg framför dig, men det underlättas av ett positivt mål.

Du får gissa vilken “bild” som återspeglar verkligheten bäst..

kontentan= Välj skola noggrant!
Slut för mig

Falke Von Yster
2010-06-01 02:44

Jo min tid har varit bra. Började på ett litet flygbolag och är nu på ett lite större. Båda bolag i Sverige och har aldrig betalat för utbildning eller för en rating.
Däremot kan man nog inte räkna med nåt sådant. Ofta får man ju betala rating också så räkna med 200-350 000 kr i rating utöver din utbildningskostnad innan du har jobb. Vem vet, arbetsmarknaden kanske har tokvänt när du är klar.

carl
2010-05-31 21:57

Okej tack så mycket. Gott med lite positiva kommentarer. Det är det ju inte direkt överflöd av i detta forumet.

Lyckta till!

Drysen
2010-05-31 21:38

Kan ju rekommendera dig till att gå på en utav deras Pilot Recruitment Days. Mycket informativa och spännande! Har man tur med vädret så får man ta en tur med C172 och så får man testflyga FNTPII simulatorn vilket var ballt. Skolan verkar seriös och bra. Intagningsprov är hos flygpsykolog och klara av medical. Sen är det bara att lägg upp pengarna så utbildar dom dig.

Mitt intryck av skolan när jag var på en recruitment day är att skolan är mycket seriös och min tanke är att utbilda mig där.

Carl
2010-05-31 21:03

Jag tänkte mig the proffesional pilot program. Hur har din tid varit framtills där du är idag?

Falke Von Yster
2010-05-31 20:15

Jag gick flyggymnasiet på min tid och då skulle minsann vi stackars 16 åringar bli grillade av psykologer. Tänkte du gå på distans eller ska du börja flyggymnasiet? Tror att de kräver ett intyg av psykolog på typ interpersona eller gordon även om du ska betala för dig. Ingen big deal, bara boka möte och göra ditt bästa.

Skolan är bra. De har ju dessutom bra kontakt med ryan air om du vill få en raket-karriär någonstans i europa 😉 Inte för att jag valde den vägen men.. Alla vägar leder till nånting.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500