svar
Att bara påstå, att man stängde av en fungerande motor. Visar på en otroligt dålig respekt och nonchalans mot fakta. Sully och hans styrman hade dubbel engine failure.
Att sedan hitta på att “Har hört via kollegor i USA på AA att endast en motor lade av pga bird strike och han sköt ned den gående motorn med känt resultat”, visar på att hissen inte gått ända upp.
käbbel mellan 2 -3 personer hör inte hemma i ett forum som detta.
Här borde man stötta varandra precis som man gör i en cockpit när man flyger, höj nivån grabbar och visa ni hör hemma bland oss.
tack.
6 januari 1987 hände en liknande händelse på Arlanda då en Caravelle SE 210 efter start bana 08. Flygplanet tillhörde Transwede och Kapten var Thomas Johansson och omedelbart efter att flygplanet lättat så avbröt Kapten Johansson starten och landade igen. Flygplanet åkte av banan och stannade i snön öster om bantröskel bana 26. Orsaken var problem med manövreringen. Läs haverirapport på Statens Haverikommission.
Helt galet att det inte alls uppmärksammats i svenska medier..
Jag har inte sagt nått om att att det inte kan hända. Bara att det lyfter på ögonbrynen. Jag syftade snarare på att en jäkla massa piloter vänder taggarna utåt åt precis allt och för den delen skriver väldigt klumpigt. Jag tycker att det är kul att läsa på detta forum, men jag tappar respekten för kåren lite grann varje gång måste jag säga.
Mycket bra svar och åsikt av Sully. Hänvisa de som inte tror att flygbranchen är så nerkörd i botten att se detta klipp.
Peter och Maggot, piloter är ni definitivt inte! Då skulle ni ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalet gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Peter och Maggot, piloter är ni definitivt inte! Då skulle ni ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalet gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Sully gjorde ett toppenjobb. Han ger gång på gång en känga åt mediakåren eftersom de fäster all uppmärksamhet på honom.. De övriga besättningsmänne gjorde vad som krävdes av dom. Men det är Sully som i slutänden fattar de avgörande besluten. Såsom att gå mot Hudson istället för att chansa. Det kunde gått åt skogen med ett sådant beslut. Men det kunde slutat än värre om han chansat att gå tillbaks eller till ett alternativ.
Lite retligt dock att människor försöker att misskreditera honom…. Men tror knappast att det är piloter å andra sidan. För dessa bör sluta upp bakom varandra, speciellt i sådana här situationer.
Vad vet du Peter om birdstrikes som vi andra piloter inte vet.
Kommer i håg att Flyme råkade ut för en birdstrike på Sturup efter rotation i mörker. Högermotorn hade deformerade fanblades (alla) efter fågelkollision. Radomen och tryckskottet på styrmanssidan var förstört samt vänster KrUger klaff (dvs en halv meter från Vänstermotorn). Tursamt nog klarade sig denna motor och kunde ge dragkraft så de kunde returnera till Sturup.
Sök lite på nätet om dubbla flameout efter birdstrike så ser du att det faktiskt kan ske och även har skett.
Måste ställa mig bakom peter och “hålla med”. Det peter skrev ang. Gottröra stämmer ju faktiskt. Och dubbla flameout lyfter klart på ögonbrynen…
Bara för att pilotkåren ligger under luppen behöver man inte tända på alla cylindrar bara för att man ställer sig frågande mot en händelse.
Berätta gärna var du jobbar Peter.
Gör du det så tror vi på dig. I annat fall är du bara ännu en Juniwikare..
Viking (fake) det låter som att du är arbetslös och känner dig utnyttjad av dina f.d. arbetsgivare?
Tänk om alla vore som du, så många pilotjobb det skulle finnas till de som VILL jobba (kvar) och inte gå dagarna i ända och strejka för att du har varit så korkad att lämna över ditt eget förhandlingsansvar till facket. Det vore något va? Du är väl en av de alla som strejkar bort ditt eget jobb. Som svar på att du påstår att jag sitter i någon ledning för flygbolag etc. Nej tack. Jag har jobb som jag är nöjd med. Du är ju å andra sidan missnöjd och vad vet jag – hävdar dig genom att anklaga folk för lögner osv. Vidrigt. Hoppas du aldrig hittar ditt önskade pilotjobb, för jag vill inte dela arbetsplats med dig.
Vore trevligt om jag fick vara ensam om nicket Viking. Skaffa ett annat, jag var först.!
Peter,,,Det ser ut som om du sitter i någon ledningsposition på Avia Express. Svartmåla pilotkåren har jag hört är en hobby bland dom i ledande ställning på det bolaget.
Och pilot är du definitivt inte! Då skulle du ha vetat att om dom stängde av en frisk motor så skulle dom ha haft tid att starta upp den igen. Startförsök av båda motorerna var det dom ägnade sig mest åt i cocpit på vägen till floden. Och skulle en motor ha varit frisk så skulle den ha startat. Detsamma gäller Gottröraolyckan. Dom försökte återstarta mororerna flertalety gånger, och skulle någon av dom ha varit i startbart skick så skulle den ha startat.
Du misslyckas totalt med svartmålningsförsöken av pilotkåren och det går ju också helt i linje med resten av din yrkesutövning, som vad jag förstår torde vara en ledande ställning i ett flygbolag.
Att inte bli imponerad av detta utan börja rabbla konspirationsteorier
säger en del om den gode Peter..
Sök hjälp.
Vuxet och moget inlägg Peter…..
Nej, jag var inte med vid olyckorna – du kanske har lässvårigheter? Jag skrev nämligen varifrån MIN information kommer. Men du kanske var med och krashade lite här och där eftersom du indirekt påstår att jag har fel och du har rätt.
Min trygghet, däremot, är nog inte densamma som din eftersom du är tillräckligt uppkäftig att sitta på ett forum och fälla kommentarer utan innehåll. Jag håller lite högre nivå än så. Har du inget att säga om ämnet kan du bespara mig och alla andra genom att knipa igen din äckliga barnmun istället? Du borde få lite smisk så det blir ordning på dig när du drömmer om flygning med de stora pojkarna. Dvs inte hemma i pojkrummet.
Ja du Peter. Låter som om du var med vid olyckorna . Så enkelt det är att sitta i trygghet på marken och med gott om tid att analysera och dra felaktiga slutsatser. Håll dig till Microsoft och modellflyg!