Jobba på charterbolag i Sverige!?
Hur är det att jobba på charterbolag i Sverige? Vilket är bäst/sämst?
svar
Charter har väl ändå ALDRIG varit glammigt!? Nej och det kommer det aldrigt att bli. Det ombord vi snackar nu och inte nåt j-a hotell!
CCM: Om Du syftar på mitt inlägg så finns det inget där som bryter mot bloggpolicyn.
Happy Landing!
Tänk på bloggpolicyn!
Hej allihopa! Brukar inte alls skriva här, men tyckte det var lite roligt att läsa så jag tänkte ge lite input.
Jag arbetar själv på ett Charterflygbolag (BLX) och jag måste säga som kommentar till en av er som skrev att det inte finns någon glamour kvar i jobbet, att du har så fel:)
Visst, det är inte samma sak som det kanske var för flygvärdinnorna på 60-talet, men att få bo på 5-stjärniga hotell och besöka exotiska platser, sola, bada och dessutom få betalt för det? Det kallar iallafall jag för glamour!:D
Visst arbetar vi långa pass ibland och har många fler arbetsmoment under en flygning än vad reguljärbolagen har, men samtidigt vet jag inget nordiskt bolag som ex. har veckostopp i Thailand, vilket vi har (skryta bör man annars dör man):)
Sen finns det ju förstås reguljärcrew som tycker de har så hög status att de inte ens hälsar på oss charterfolk, och till dessa säger jag bara ha så kul med era 24h i New York så ska jag tänka på er när jag har mina 60h i Bangkok;)
Happy Landing!
Måste bara få säga mitt. Skriver nästan aldrig på detta forum(sist var 2006) så det blir en aning långt.
Jag har jobbat på båda sidor av dessa begrepp nämligen charter ställt emot reguljärt. Både i Skandinavien och anglosaxiska öarna. Skillnaden är den samma men likaså likheterna, brukar bara vara uniformen som skiftar färg (och säsongsvis även storlek). Har bland annat jobbat på dessa berömda 747 från Corsair som på den tiden hade plats för 581pax (in-leasade för att täcka upp resursbrist). Det var hårt arbete ombord, dåligt med plats och dessutom ingenstans att ta vägen då alla skiljeväggar tagits bort. Ville man bara sitta och ta det lugnt under en av dessa nattflygningar (då alla tydligen sover) fick man göra det i galleyt på ett catering skåp som man lade en filt på och njöt av lukten av gammal bränd mat från ugnarna. Det fanns sk. ”Crew-rest” ombord men det fick vi inte använda så det var bara att hålla humöret uppe och njuta av sitt underbara jobb. Det var glamour i sitt ässe. Flög senare reguljärt på samma flygtyp med hela 200 säten mindre, vilket brukar vara standard.
Vad berör antalet flygningar på en dag hos ett reguljärt flygbolag så kan jag hålla med om att man flyger lite mer än vissa andra, men lite missvisande blir det allt när det sedan nämns att man hoppar av efter endast ett ”legg” på 5 timmar. Själv har jag inget emot att flyga 2-3 legg på max 1 timme för att sedan gå av på övernattning i en av Europas metropoler. Arbetsdagarna blir sällan längre än mellan 6-10 timmar inklusive 1,5 timmes ”matrast”. På våra långlinjer flyger vi betydligt mindre än 582 pax åt gången och får dessutom tid avsatt för att vila (läs: sova) ombord, allt från 1,5 till 3 timmar beroende på flygtiden. Bolaget jag jobbar för bedriver även charterverksamhet som brukar vara ett välkommet attribut för att träffa dessa glada semesterfirare som blir glada för det mesta man kan bidra med ombord. Glädjen och tacksamheten hos dessa glada människor går inte att ta miste på. Men det är långa dagar för vår del vilket brukar göra att man ibland misströstar lite när man ser det på sitt schema för månaden. Vi flyger som exempel ner till Kanrieholmarna fram och tillbaka på en dag (14 timmars arbetsdag) men då har vi också betydligt mer ledigt just den veckan. Detta, sammantaget med att de flesta svenska charterbolagens kortaste flygning är toligtvis en vända till Mallis (sommarsäsong), är säkerligen anledningen till att man upplever att man arbetar ”mindre” på charterbolagen.
Om man ska tala om anställningstrygghet brukar det vara så att de reguljära bolagen har ett ganska robust skyddsnät under sig, oftast i form av en bra fackförening som ser över avtal och arbetsbegränsning. Det enda charter bolaget i Sverige som har något som kan liknas vid detta måste vara DK (Thomas Cook Scandinavia). Så egentligen är det egentligen bara en smaksak av vad det är man är ute efter (eller i många fall, vad man kan få). Charter är hårt arbete med (oftast) långa dagar när man är på jobb, stopp blir förvisso kortare för var säsong som går men ett dopp i havet ska man nog hinna med. Reguljärt kan innebära fler dagar på jobbet men långt ifrån alltid. Har under mina 5 år på samma bolag endast haft 5 dagar i rad vid fyra tillfällen, detta inklusive ett stopp på 6 dagar i USA. Men många kollegor i branschen verkar ha en missunnsam förutfattad mening om hur man har det på de ”stora” bolagen. Som sagt allt handlar om vad du tror att du skulle trivas med mest. Om du vill arbeta för ett charter bolag så skulle jag nog föreslå DK. Detta helt grundat på personer i närmsta vänskapskretsen och även vänner som ”flytt” från de andra bolagen på grund av missnöje, men framför allt på vad jag själv skulle tycka vore mest intressant om jag själv sökte ett jobb idag.
Lycka till med ditt sökande.
Sanna… jag vet inte vilken 747 du jobbat på.. 800 pax? Hade du gäster i cargo kanske?.. jaja.. Den 747 jag jobbat på hade 582 pax och på nätterna sov alla.. Men det är ju klart vi upplever vår omvärld olika…
På norwegian är du trött för att du jobbar så ofta, och inte har nån fritid. På charterbolag är du trött för att det är “tuffare” flygningar och tidsskillnader som sätter sig i kroppen. Bara att välja…..
Pratar vi flight deck eller CC? :O
Jag instämmer med Sanna för du måste ha gjort båda sakerna för att inse skillnaden! Du är inte lika trött på regulgär och behöver inte “vila” upp dig efter en tur efter thailand…
Sanna om jag tolkar dig rätt så föredrar du Norwgian framför charter? Är det rätt? Ditt inlägg var lite diffust så därför jag frågar 😉
Skämt å sido så tror jag att olika bolag funkar för olika personer. Det finns ju faktiskt vi som har flugit reguljärt och gått över till charter för att vi tycker att det passar oss bättre. Hur befängt det än låter för dig Sanna.
För mig personligen värdesätter jag fler lediga dagar mer än att dra smörgåsvagn på reguljär eller lågprisflyg fem dagar i veckan. Men det är min högst personliga åsikt.
Befängt att jämföra reguljär med charter! Se bara hur tui och nova sliter flighten igenom! Norwegian kör en gång med sin vagn och sen är det klart! Sen har dom kortare flighter om än fler! Men charter? Thailand i en 747 för 800 pax mitt i nätterna! Räkna ut själv hur man mår! Aldrig mera charter!
Jag måste säga att jag trivs bra med arbetstiderna på mitt bolag (DK). Jag checkar oftast in kl 0600 och arbetsdagen är slut vid 14-15 tiden. Är det kvälls flight checkar man in kl 16:00 och landar igen vid 2-3 tiden på natten. Funkar fint för mig! =)
Tror man blir minst lika trött av att jobba på något utav de reguljära flygbolag som finns i Sverige.
Det är lika slitigt vart man än väljer, finns ingen glamour kvar i branschen längre på nåt bolag. Visst vi har tyngre flygningar på charter med vi jobbar inte närheten så ofta som SAS, Norwegian och Malmö Aviation crew med flera gör.
På charter bolag jobbar man på sommaren två dagar max tre och det är slitigt när man väl är ute och flyger med veckan har sju dagar.
På reguljära bolag jobbar mina många och nära vänner ofta upp till fem dagar i sträck, men visst där går inte med special erbjudande och har inte lika “krävande” gäster som vi har på charter. Men å andra sidan flyger man ofta fyra leggar eller flera.
På vintern vågar jag nästan säga att vi på charter har det lättare, då vi nästan alltid flyger ett legg endast sen stopp. Visst det kan vara ett legg long haul som är lie slitigt men det efterföljs alltid med minst 3 dagars stopp. SAS har inte alls så långa stopp som vi på chartern har även när det handlar om long haul turer, men som sagt inte lika tunga flygningar heller.
På chartern (alla fall på mitt bolag BLX) kan crew välja att bidda bort long haul flygningar och endast flyga short haul. Vilket jag tycker är super skönt, max sex timmars flygning sen stopp en eller två nätter.Undantag för Egypten som alltid flygs t/a.
Tror mer du ska se till vad du tror du skulle trivas bäst med.
Lycka till med ditt arbetssökande.
Stackars Petters, kom du inte in på något bolag ?? Jag förstår folk som skriver och tycker att det snackas så mycket skit här. Jag har aldrig skrivit här , men jag kunde inte låta bli att svara. Det är sådana som Petters som förstör sakliga inlägg och frågor här. Hur kan man skriva nåt så dumt ?? Kan någon förklara? Innan han dömer andra, kanske han skulle titta sig själv i spegeln. Och vad har du Petters för erfarenhet ? Var jobbar du ?
Alla är samma skit! Vill du jobba dig trött på varje flight ska du välja charter! Titta på hur chartercrew ser ut! Alla har läderhud och svarta ringar under ögonen!!!