Pilot till Norwegian?
Hur ska man bära sig åt för att komma på intervju till Norwegian ( till exempel ) känns som ett moment 22. Kan man få en intervju utan 737 rating?
Vem är dum nog att köpa en rating utan att ha jobb klart för den?
eller måste man “vara dum nog” att köpa först sedan hoppas att det hjälper en att komma till en intervju och ett jobb?
Norwegian är bara ett exempel, gäller ju givetvis fler bolag.
Någon som vet?
svar
I vilket flygbolag förekommer inte svågerpolitik är väl snarare frågan?
buksvåger med flygchefen lär vara en fördel i detta bolag! Du får heller inte haft sådana åsikter som ogillas av de som arbetar i bolaget och kan tänkas kolla upp dig.
Och för guds skull, tänk på vem du använder som referens, för detta är ett kompisbolag! Om du använder fel kompis som referens är du rökt även om du är buksvåger med flygchefen!
Oj, nu kommer folk att bli sura när man säger detta! Kom igen, ös ur er syrligheter!
Det är väl snarare på flygning tfhs är eliten, teorin kan ju vilken nolla som helst klara?
Tipp topp: jag tror att de flesta förstod att Elitens inlägg var en ironisk kommentar riktad till kommentaren innan… Och sen att Elitens inlägg är rätt gammalt förbättrar ju inte chansen till ett svar direkt… 😉
@ Eliten
Varför e det så speciellt med TFHS elever?
Eliter? Kanske i teori, i övrigt… Nej, inte en chans.
Men säkert sant att dom gärna tar in några glidare från den skolan.
Sten – jobbar du verkligen i DY? Din lön som kapten verkar inte vara speciellt stor. Jag tjänar nästan detsamma som SCCM. Jobbar du på .SE eller?
SAS sparkade ju x antal hundra piloter för ett par år sedan, många av dessa var 737 F/O
Efter vad jag har fört har Norwegian anställt en hel del fd SAS piloter, både i Sverige och Norge.
Hade fd SAS piloterna någon slags “fast track” till flight deck på DY 737?
anställa DY fortfarande piloter? Hur lång är väntetiden även när man träffar den “informella” krav?
Stena line, om man är DY.se anställd fick man ett mejl igår om att man är välkommen till DY.no om frånsäger sig alla år i DY.se och det skulle enligt DFOn vara ok eftersom man ska anställa minst 50 nästa år…
Hej,
Jo jag har förstått att det är viktigt med interna kontakter, såsom i många bolag…
Jag har sökt och kan bara hoppas på att få komma på intervju.
Men det är alltid goda nyheter att ett scandinaviskt bolag nyanställer!
Även om man inte får jobb på DY denna gång så öppnar det upp marknaden lite iallafall.
Dock så har jag hört att några SAS:are har gått över till DY, och det är inte så bra för oss nytillkomna då SAS inte kommer anställa några.
Tack för all information.
MVH Jonas
Sten: är du o DFOn polare eller? Informationen om 50 pers verkar inte vara ett allmänt mail till norwegian-anställda… Har inte hört talas om detta mail.
Jonas,
scrolla ned och läs vad jag skrivit om informella krav hos DY, lite ironisk är jag nog men det är ändå väldigt nära sanningen.
Har du erfarenhet bör du ha vissa chanser som kontraktare nästa sommar och det är det bästa sättet att komma in som utlänning (läs svensk).
Ja, några elever från TFHS måste de ta in. Visst finns det mängder av erfarna B737 piloter där ute.. men TFHS elever är ju trotts allt eliten.
Hej Sten,
Det låter bra det där att DY ska anställa 50 piloter nästa år.
Har du någon aning om hur många av dessa kommer att vara utlänningar med erfordlig erfarenhet, dvs en sån som jag?
Jag antar att DY tar in norrmän i första hand, och kanske även några 200 timmars från bl.a TFHS.
Är det CPH bas man kan förvänta sig för de lyckliga?
Mvh Jonas
Fick just ett mejl från DFO:n där det bla. stod att man kommer att anställa minst 50 piloter nästa år.
@Jani
Vad menar du med kyrkogård? Vad jag vet så flyger SAS flera hundra flighter med 737 varje dag.
Sten –
För att göra en slut summering – Köp en rating, be en bön och tjata på Tone!?
Hur går det för er då? Plockar ni in folk just nu eller sker det lite då och då löpande?
Tre1, du har ett väldig bra propp jobb och hade jag det skulle jag nog inte byta om basen var bra. Men jag tror att lönemässigt är du undantaget som bekräftar regeln. Angående hur mycket man jobbar så jobbar vi på DY långa dagar men vi har 5 dagar på 4 dagar av.
@Bengt
På en flygplanskyrkogård?
1 månad kvar tills jag sitter i SAS B737 cockpit. 🙂