Feel Air is alive
Feel Air is alive, vi har tydligen inte sett slutet av flygbolaget Feel Air. Nu ska det bli intressant vad Norwegian säger?
SAS kommer att kriga på långlinjerna till siste man har fallit, var så säker.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1986989.ece
svar
Helt rätt Sofie !
Men det beror på vilken flygväg runt himalaya man tar .. NVR åker Lahore-Kabul .
Så flygtiden blir då 12h 45 min med en fullastad A-330 i charterconfig..(Och ja, charterskandinaver shoppar dessutom friskt i Vietnam…)
Så tillbaka till grundfrågan: Jag ser inga range hinder att flyga BKK-OSL med A-330.
Önskar FeelAir lycka till !
Ha en bra dag allihopa!
SGN-LLA är kortare än BKK-OSL. Marginellt men ändå. Storcirklar vettu!
Att flyga sträckan OSL/ARN-BKK med begränsad payload (utan cargo) måste vara ekonomisk katastrof.
Ola,
Finns många individer här som har att lära av dig i termer av vett och etikett. Jag uppskattar ditt svar, starkt! Hatten av även här!
/A
Tja, vad ska jag säga, verkar som webmastern på airbus har lurat mig lite. A, jag lyfter på hatten och erkänner att du har rätt. Airbus hemsida anger en max range på 7400 km som du säkert kan hålla med om inte räcker för en direkt linje mellan Oslo och Bangkok, MEN det verkar som jag blev förd bakom ljuset och den faktiska rangen är dryga 10.000km beroende på payload. Så… lycka till Feel air med era gamla 332or
Anledningen att DK mellanlandar är att DK´s avtal inte accepterar vila ombord,
alltså en begränsning i tjänstgöring .
Inte att A-330 inte klarar sträckan.
NVR flyger t.om SGN-LLA direkt med A-330 .
Till OSL:
JAG fattar skillnaden mellan non stop-flyg och direktflyg. Om inte du gör det själv så är det DITT problem.
En flygbolagsdirektör (om man nu kan kalla honom för det) vet säkert också skillnaden.
Vi flög ARN-HKT i 3 år nonstop med A330 på Novair så visst går det utan problem.
Kära Ola,
Lägg ner diskussionen! DK flyger fyra A330-243 i två olika konfigurationer. OY-VKF har 325 säten (varav 323 säljs) och de andra G-OJMB/G-OJMC/G-TCXA konfigurerade med 356 säten på dry-lease från TCX, moderbolaget i England. Vidare kan jag förklara att dessa maskiner har några år på nacken med fabriksleverans 1999/2001/2002/2006. Precis som förra året går dessa ut och hem DIREKT, varpå dina teorier är totalt ohållbara!
Hur mycket tydligare bevis begär du? A332 klarar BKK-OSL!
Om du fortfarande tvivlar rekommenderar jag dig att gå in på ving.no, boka ett säte på DK den 20/11 avgång 12:30 från OSL så du får flyga med och avgöra saken själv!
Lägg ner diskussionen och dina amatörmässiga referat, du skämmer ut dig!!!
/A
Snälla alla besservissers, läs vad det står! OSLO till Bangkok!! Om du inte har en 330-200 med ökad startvikt så kommer du inte fram!! Enkel mattematik. Mej veterligen kan man inte retrofita gamla 332or med ökad startvikt och jag tror inte en kille som Kai med en miljon på banken ha råd med helt ny A332or…
Mellanlandningen på hemvägen från Thailand beror på crewchange !
Dom får ut mer flygtid av besättningarna än om bara flög en väg .
Samt att andra destinationer ochså byter crew där .
Så det beror ej på räckvidden på A330:n bara !
Det du som är så smart RA bara 😉 ingen förstår av hans text du som fattar kan allt om alla mr RA .
Är det ingen som har fattat att Kai Holmberg i artikeln inte säger något om non stop-flyg. Han använder ordet direktflyg. Troligen blir det Stockholm-Oslo-New York samt Oslo-Stockholm-Bangkok. OM de nu kommer igång…
ingen mellandlanding här inte! DK går dock ner med sina A333 i öknen…
Avresa
Avresa från Arlanda terminal 5, Sverige, 2010-12-02, 20:00
Ankomst Phuket, Thailand, 2010-12-03, 12:40
Restid 10 tim 40 min
Flygbolag Thomas Cook Airlines
Flygplanstyp Airbus A330-200A
Hemresa
Avresa från Phuket, Thailand, 2010-12-10, 14:35
Ankomst Arlanda terminal 5, Sverige, 2010-12-10, 20:10
Restid 11 tim 35 min
Flygbolag Thomas Cook Airlines
Flygplanstyp Airbus A330-200A
Visst kan man flyga direkt direkt med sin 330-200. Men det finns inte mycket vikt kvar att ta frakt, endast passagerare + bagage. Novair bla. gjorde detta
http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a330a340/a330-200/specifications/
I detta fall litar jag på Airbus hemsida! Vad jag vet har 330-200 operatörerna i Scandinavien alltid landat som du säger A i Sharja… och visst kan väl Feel air göra det men jag hävdar fortfarande att denna maskin är FEL för en sådan operation, känns som ett snik alternativ…
Faktum är att DK har 325 platser i deras A332, varav endast 323 säljs.
BKK-OSL bör alltså gå fint!
278 säten är en obekant siffra, däremot går de fortfarande ner med deras A330 i Sharjah.
fast thomas cooks A332 har bara 278platser, därför behövs inte längre någon mellanlanding, detta behövdes ju förr i tiden när man tryckte in 323 platser…
Ola,
OSL-BKK med A332 behöver knappast någon mellanlandning. DK flyger OSL-HKT-OSL direkt med A332 i en konfiguration som troligtvis tar betydligt fler PAX än FeelAir räknat med.
Vi har sett mycket snack från det hållet men lite substans. Jag tror inget innan jag sett ett officiellt launch date. 2011 har ju 12 månader och med Feelairs hittilsvaranda tempo så är nog planen DEC 2011………..
Om jag vill köra fort köper jag en porsche, om jag skaffar barn köper jag en volvo, om jag har liten … köper jag en hummer. Men jag köper inte en A330-200 om jag ska flyga Oslo Bangkok!!! Jag lovar, du kommer inte hem utan mellan landning. TG flygar nämda linje men B777 eller A340-500. Men annars får vi väl önska dem lycka till. Jag tror ingen av SK, DY och feel air kommer att vinna, det gör däremot alla pax som får åka mer eller mindre gratis…