Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Emergency descent över Umeå, vilket bolag?

Tråden startades av Amuntizz

Någon som vet nåt om händelsen över Umeå?

Publicerad den 2011-01-03 12:45
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Eik
2011-01-05 15:52

ventiler & packar och som nu verkar vara endast båg. Vadå båg. Tror du på allvar att det är tätt för att syret skall hålla i två timmar?!?! Ventiler och packa är så det funkar i verkligheten. Tro inte på allt du läser och hör.

?
2011-01-05 11:43

Alltid tråkigt när man får reda på att man blivit blåst. 🙁 Fan vad mycket skit man fått lära sig sig om ventiler & packar och som nu verkar vara endast båg. Ger ju onekligen lust att provtrycka på lite knappar i taket för att se vad som sker.

Provence
2011-01-05 11:03

Andalucia: Det stod så i en tidig artikel, som nu är korrigerad.

Gg
2011-01-05 10:39

Haha, starkt jobbat DN!
Inte mycket fakta som stämde där inte!

sed
2011-01-05 09:28

Alltid kul att lära sig nya saker, hur många av er visste detta?
Kopierat från DN:

“Syrefattig luft på hög höjd
För att passagerare och besättning ska få tillräckligt med syre på höjder över 3 000 meter har flygplan tryckkabin. Det innebär att kabinens samtliga öppningar under flygning är tätade så att syrefattig luft inte kan tränga in.

Det syre som finns i kabinen vid starten räcker för flygningar upp till två timmar. Vid längre flygningar tillförs extra syre till kabinen.

Källa: Flygräddningscentralen”

Andalucia
2011-01-05 03:07

Angående blödande öron så vet jag inte vart ni fått det från. Läs artikel lite mer noga nästa gång. 🙂

Mr X
2011-01-04 11:47

Flyger Turbopropp, med ställ ute, klaff och ca 200 kts så går vi ned med 6500 fot / min, max!

Har hänt två ggr!

F/O
2011-01-04 10:11

Jag vill tacka piloterna för deras snabba reaktion och deras rätta handlande!
Vill inte tänka på vad som hännt annars?

Ior
2011-01-03 14:17

Ja, ett tryckfall är inte alls trevligt, framför allt inte något som kommer fort och plötsligt som detta verkade göra.
Får nog i detta fall ge lite credit till piloterna och deras ändå snabba reaktion med att få ner flygplanet.
Man får komma ihåg att “blödande öron” mm även händer personalen i en sådan situation, människa som människa, luften skiter i utbildning…..
Vad som också kan hända är att luften blir “mjölkig”, nästan vit av all fukt som fälls ut. Detta är en mycket obehaglig upplevelse, och utan en snabb insats av personal även dödlig om det vill sig illa.

Det kan mycket väl ha rört sig närmare 10 000fot/minut, för en emergency decent är inte en behaglig upplevelse, därför man bara gör det i nödfall.

Bra gjort ärade kollegor vid denna flygning, lycka till på nästa! 😉

Avitrams
2011-01-03 13:43

En liten teknisk fråga i sammanhanget.
Själv har jag ingen erfarenhet av Embraer 145, men om man ska lita på Aftonbladet (vilket man inte ska) så dök de alltså från 11000m (FL360) till 3000m (FL100) på 2,5 min.

Detta resulterar alltså i en v/s på 10400 ft/min. Med tanke på level off med mera så bör deras descent rate varit ännu högre under sjunket.

Jag vet… Nördigt, men det kan väl inte stämma?

Örat
2011-01-03 13:41

Så, ni menar att om man man sitter ensam på en rad med tre stolar så kan man sätta en syrgasmask på varje öra och en över munnen och klara öronen också?

Sylve
2011-01-03 13:31

Inte nextjet. De har väl ingen tryckkabin? De flyger ju för lågt för det.

Ojkan
2011-01-03 13:26

“blödande öron” är inte följden av en emergency descent. Det är tryckfallet som kan orsaka “blödande öron”… Det är även tryckfallet som gör att piloterna måste göra en emergency descent för att lindra skadorna hos passagerare och förhindra medvetslöshet.

DW
2011-01-03 13:21

Inte?

En emergency descent är knappast så harmonisk och smärtfri som de skildras i filmer och dokumentärer. Det är allt annat än en trevlig upplevelse.

Läskigt
2011-01-03 13:17

Passagerare blödde ur öronen, jag kände inte till att följderna kunde bli så allvarliga av en emergency descent.

City Airline störtdök
2011-01-03 13:15
T
2011-01-03 13:14

Det var en Embraer 145 från City Airline.

T
2011-01-03 13:14

Det var en Embraer 145 från City Airline.

----------------
2011-01-03 13:03

Next Jet

--------------
2011-01-03 12:46

City airline

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500