Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS pursers får dubbla tillägg för att de “nya”

Tråden startades av Bird

Då har SSCA tillsammans med SAS ännu en gång visat vart sympatierna står.

SAS pursers får numera 60 kr i timmen EXTRA, utöver sitt redan befintliga tillägg – när de flyger med ”nya” timanställda kollegor.

Ännu ett hån mot de 129 kollegor som fick lämna bolaget i fjol. Är det så illa och svårt, att kabincheferna MÅSTE ha EXTRA lön för mödan de gör sig; att flyga med sina f.d. kollegor? Kollegor som i de flesta fall kommer tillbaka med mer kompetens och utbildning. Unga, starka som dessutom i de flesta fall talar fler språk än äldre i kåren. Hur ska detta tillägg annars tolkas?

Ett bolag fullt av överraskningar. Vad kommer här näst?

Publicerad den 2011-03-26 10:08
Skriv ett svar
Antal svar: 46

svar

Kapten Rask..
2011-03-31 21:28

Nja, det har ju ingenting med flyg att göra. Säkerheten går först. Sexiga tjejer finns på destinationen om Du har tur 😉

Carl
2011-03-31 20:56

Till “exanställd”.

Jag håller med dig. Titta bara på Norwegian. Deras pursers är inte äldre än 25 ser det ut som.

Jag vill ha erfarenhet, därför att Ni på Norwegian. (Inget illa ment) Men Ni är för unga.

Flyg ett tag till så ska Ni se att det blir bättre.

Kram Carl.

exanställd
2011-03-31 20:52

Ja det är konstigt att det är bättre att ta en som är 21, aldrig flugit, som ska gå 3 veckors kurs, istället för någon som är 39/40 och har arbetat flera år på SAS, endast behöver gå kurs i 3 dagar och älskar SAS och kan sitt jobb!! Förstår ni att denna person, som söker igen på SAS får NEJ!!??

mickan
2011-03-30 22:16

eftersom det verkar vara så många som vet ganska mycket här,,;)
vad tror ni att de som anställs som sommar vik på sas har för chans att få fortsätta på vintern o kanske få fast så småningom?

Carl
2011-03-30 17:53

Till Bird:

Varför orkar Du skriva ett sådant inlägg. Kan Du inte bara ta en whiskey med mig istället.

Kram på dig. Carl

Bird
2011-03-30 11:47

Tänk så mycket skit som bubblar upp på detta forum. För att återgå till ämnet så handlade länken om de 60 kr extra – UTÖVER, sitt redan befintliga pursertillägg som CA 1 får på SAS – för att de flyger med ny timmanstäld personal.

Håll er till ämnet eller skapa egna trådar. Sorgligt att se hur lite folk vet om branchen och vad som sker på SAS.

Är det ingen som tänker efter vad dessa 60 kr extra egentligen betyder?

– Bolaget visar inget större intresse i att ta tillbaks de yngsta som fick gå i fjol.

– Man prioriterar att fortsätta gynna de som redan hade mest.

– Facket visar inget tecken på att försöka “värna om heltidstjänsterna” utan viker sig för SSCA.

– SAS som har fått nyemission av staten ( dvs skattebetalarna är med och betalar de anställdas löner!), väljer att lägga slantar på anställda som redan har mycket bra betalt för de arbete de utför.

SAS signalerar, att de som återvänder till sitt gamla arbete för nu ännu lägre lön och sämre vilkor – Inte kan sitt jobb och att det är en belastning att arbeta med dessa – vilket måste betalas.

– Jo då, 60 kr kan verka vara en droppe i havet. Men för ett bolag som går BACK hela tiden så är det inte bra alls. Många bäckar små.

Att det här får fortgå utan att folk reagerar är makalöst!

Carl
2011-03-29 22:54

Jo jag tycker nog att det är fånigt alltihopa. Ibland får jag bara lust att starta ett nytt forum och ta mig en mun whiskey!

Jan
2011-03-29 18:55

Ja du Farao. Din tid kommer när du är en gammal räv.

Robert
2011-03-29 18:29

Nej Carl, kabinpersonalen arbetar i ett serviceyrke. Deras främsta uppgift är att servera mat, sprit och tilltugg.

Farao
2011-03-29 16:40

Jag är en av dem som brinner för mitt jobb så MYCKET! Men de är de gamla rävarna som ska ta plats hela tiden… när kommer våran tid, vi unga som vill arbeta på riktigt?!
De gamla klagar att de är för mycket slit för de får arbeta för mkt, men när det kommer in unga människor ja då är det väl facket hit o dit “oh de tar våra timmar” o blabla! ALDRIG NÖJDA!

Iaktagaren
2011-03-29 16:09

Åker med SAS ibland och kabinbpersonalen vekar mest vara där för sin egen skull och skulle det bli ett tilbud så är det tveksamt om dom skulle kunna hantera det, dom flesta SAS CC är ålderstigna och blir anfådda och trötta av att dra drickavagnen.
Ur flygsäkerhetssynpunkt så borde det vara bättre att ha yngre och piggare CC som ser till passagerarna och inte sig själva först.

Carl
2011-03-29 11:00

Nu är inte kabinpersonalen där för att servera dig utan för att förbereda passagerarna och utrymma flygplanet i en nödsituation. De har även utbildning i brandbekämpning och sjukvård. Servering är något man gör när det inte finns några bränder att släcka, sjuka passagerare att ta hand om eller nödvändiga utrymningar.

Resonemanget är ungefär detsamma som att vi igentligen inte skulle behöva några poliser om brottsligheten upphörde eller att vi kunde skrota brandkåren om det slutade brinna.

7474
2011-03-29 10:29

Satt å spåna med en kompis på FD. Allvarligt så behövs inte CC överhvudtaget förutom det som krävs av reglerna. Kan helt klart se ett bolag där man tar med mat och dryck själv och reser för halva priset.

Tom Svensson
2011-03-28 17:41

60 kr hit och dit är väl inte så mycket att gnälla om.

Lev väl !

stina-sture
2011-03-28 16:36

samma skit på alla arbetsplatser i sverige, puckade jävla chefer å svaga fackförbund!!

RA
2011-03-28 15:21

Vilka var det som svek, sålde ut, etc..?

Jag tror nog att SAS i likhet med många andra företag bara körde över facket, take it or leave it liksom…. Kom igen nu, tror ni verkligen att SCCA kan diktera några villkår? Det var nog bara att svälja det AG sa…

/Realist

Caroline
2011-03-28 15:11

Det här är precis vad jag har skrivit om tidigare, det är ett rofferi utan dess like av SSCA och dess lakejer. Undrar varför inte dom gapiga SAS beskyddarna inte kommenterar detta. Tror do dom skäms och det skall dom göra , först dom 129 som dom lurade, svek, sålde ut, ljög för, och nu detta där dom gör sammas ak igen emot dom som skulle få komma tillbaka..

A321
2011-03-28 14:41

Ni är lika dumma som piloter! Klagar för att en kollega får mer i lön! Ledningen skrattar åt er! Hellre att ni strider med varandra än att ni strider för bättre villkor.

L
2011-03-28 14:29

Men varför skall en gammal raggata som sitter längs fram på klappen och kanppt orkar jobba längre ha 60 kr extra i timmen för detta?

Borde ju hellre vara glad att det kommernån ung och allert som önskar jobba. Så kan du sitta kvar på klapp sätet och fundera på vad du skall köpa på nästa stopp i New York.

Aft
2011-03-28 14:11

Men SAS är väl inte ensamt om att ha regler för hur många “nya! som får vara ombord. Har jobbat på flera andra bolag som har precis samma regel. Max en ny i kabinen! Det måste ju finnas några med erfarenhet ombord som de nya faktiskt kan lära sig av. Sen blir det kanske tyvärr så att några gamla som kommer tillbaka eller har bytt bolag blir “nya” igen och då får man väl ta det bara.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500