Flygteoritrams på riktigt
På flera flygforum har man stora problem med trivial
flygteori som man inte reda ut . Efter en omröstning
så blev svaret att ca 50% tror planet lyfter, 50% att
planet lyfter ej .
Problemställningen är som följer:
Ett flygplan står på en rullande underlag och man ger som vanligt
full gas så att det rullande underlag (rullmattan) rullar så snabbt
att planet står stilla relativt marken.
Den löjliga frågan blir då : lyfter planet på “stället” eller lyfter
det ej.
Denna löjliga fråga får olika löjliga svar av dessa “flygkunniga”
piloter.
Borde inte alla piloter veta det olöjliga svaret på denna löjligt
enkla frågan.
Både i US och här i Sverige är frågan “outredd” och diskussionen
verkar aldrig ta slut.
Ingen (nästan) kan tydligen det mest elementära om flygteori
och det hela är löjligt roligt att läsa.
Vad tror du om denna onödigt roliga frågan.
svar
Du har så rätt. Du får klaga på “flyg vetare” eftersom han inte skrev det..
Vad gör Du här?..Du måste skriva korrekt fakta. Det går inte att skojja med oss.
Flyg är på dödligt allvar.
Suck
-Nej för att ett flygplan får inte plats på ett rullband, men det visste Du inte eller?
Kontra den “Flyg Vetare”
@Avitrams
Äntligen!
Jag tror att diskussionen blivit lite förvirrad.
Alla är överens om att planet inte kan lyfta från detta rullband om det står stilla relativt till terrängen runtomkring. (Självklart)
Saken är den att eftersom det drivs utav motorer som driver sig fram genom luften och inte marken så struntar planet fullständigt i hur snabbt hjulen snurrar. Så enkelt är det mina vänner.
Planet kommer att accellerera (om än något långsammare än vanligt pga mer friktion i hjulen) relativt till terrängen runtom och få fart genom luften och lyfta som en svala!
Den som inte håller med om denna teori kan som tidigare nämnts ta en titt på Mythbusters avsnitt som behandlar just denna fråga. Och nej, det spelar ingen roll att det är ett propellerplan. Man kan inte lyfta på endast på prop-verkan över vingarna med ett sådant plan.
“Ett flygplan står på en rullande underlag och man ger som vanligt
full gas så att det rullande underlag (rullmattan) rullar så snabbt
att planet står stilla relativt marken.”
Om planet står stilla relativt marken så står planet stilla relativt all kringliggande luft.
Hur någon kan resonera runt och trolla fram ett luftflöde som bär upp planet förstår jag inte.
Det spelar alltså ingen roll om planets motorer är igång eller ej. Endast, som någon skrev, VTOL kan lyfta och det utan lyftkraft under vingarna.
ja, – 1 s
Vi upprepar frågeställningen:
“Ett flygplan står på en rullande underlag och man ger som vanligt
full gas så att det rullande underlag (rullmattan) rullar så snabbt
att planet står stilla relativt marken.”
Och så ställer vi ett likadant flygplan bredvid på fast mark med full gas och som står stilla relativt marken också. Vad skiljer planen åt?
Hur mycket hjulbröms som är ansatt; det ena fullt, det andra partiellt. Att nåt av planen skulle kunna flyga iväg i det beskrivna tillståndet är givetvis omöjligt och Flyg Vetare får en sista chans att svara ja eller nej:
1) Har flygplanet fullgas som du skriver i trådstarten? Ja/Nej
2) Står flygplanet stilla relativt marken som du skriver i trådstarten? Ja/Nej
Sluta yra om att flyga iväg när du står stilla relativt marken (förutsatt motvindskomposant mindre än stallfart).
Och om du inte kan svara räknas det som att du frivilligt ställt dig i skamvrån.
@Flyg Vetare
Ja/Nej
Kommer planet att lyfta med FULL GAS på ett rullband. Ja eller nej!?
Suck!
Vem har vad och i vilken hand?
Lite om den första ca 1 sekunden som planet på
rullande bandet kommer efter
Den första ca 1.0 sekunden kan delas i 3 delar.
1/3 av denna försening beror på att kraften på de roterande
hjulen blir något större eftersom de roterar snabbare.
1/3 beror på att underlaget rör sig relativt luftströmmen
som planet genererar och som då träffar detta band. En
form av “markeffekt”.
1/3 beror på att planet på bandet får något mindre
relativ vind under vingarna då motorn ännu inte
övervunnit hela friktionskraften.
Man skulle kunna se detta om man är mycket observant.
Det plan som befinner sig på rullbandet skulle
backa ca 1 m därefter stanna under ca 1/100 s och
därefter ge sig i väg som vanligt.
Under denna tid skulle de plan som startar på ett fast
underlag få ca 1-2 m/s relativ vind medan det andra
då hade ca 0 -1 m/s relativ vind. Det skulle ligga efter
ca 1 m/s i relativ vind.
Alla dessa siffror är lite “mellan tummen och pekfingret”
och är till för att visa att det är mycket små effekter som
verkar, men ändå fullt mätbara.
För säkerhets skull kan man göra det omvända, dvs.
låta bandet rullar med det startande planet – i samma
riktning som planet startar
* Då skulle detta plan vinna ca 1 sekund i stället.
Man kan säga att effektförlusten och processen
är reversibel
Först då man gjort båda dessa experimen med önskat
resultat kan man vara tillräckligt säker på sin sak.
“det är de små små detaljerna som gör skillnaden”
Vissa kanske tycker att det är mycket liv och kiv på webben
här och på andra ställen av globen under alltför lång tid
för “NÄSTAN INGENTING”.
Men det är tyvärr inte hela sanningen….
Allt liv och kiv samt mycket trams för alltid något
gott med sig – var så säker / Flyg Vetare
Med andra ord: Hur långt är ett snöre.
@Flyg Vetare
Lägg ner den här tråden omdelbart för du tar dig själv på för stort allvar!
Hoppas du tar uppgiften i cockpit på lika stort allvar i om “det skiter sig” på riktigt!
Förklaringen finns i föregående text också:
Luftströmmen från en propeller är riktad så att
den tar tag i marken under planet och det bildas
därmed en motkraft (luftströmmen bromsas av marken
under planet. Den tar tag i, “tar spjärn” marken) . Då denna
mark under planet rör sig bakåt på ett rullande band
blir denna motkraft något mindre – den påverkar skedet
vid start.
Dvs. Kraften är inte stor men den finns där. Så länge
luftströmmen från propellern träffar marken är denna
luftström beroende av om underlaget rör sig eller ej.
Denna kraft nämns nästan aldrig och är inte den vanligt
kända “markeffekten” vid landning. Det är en effekt av att
marken finns och är stilla eller ej.
Denna för nästan alla okända markeffekt verkar också
då man lyfter med ett en-motorigt propellerplan:
Planet drar vänster eller höger beroende på åt vilket
håll propeller snurrar då man lämnar marken.
Allt är relativt och då marken rör sig påverkar
den luftströmmen vid start nära marken – så
enkelt är det.
Detta gäller oberoende om du är ute och cyklar eller
är inne och cyklar.
Flyg Vetare,
Varför skulle ground effect försvinna om man startar på ett rullande band? Luften komprimeras väl fastän att marken under planet rör sig?
Antingen så missförstår jag dig eller så är du ute och cyklar.
Den fullständiga analysen angående denna ca en sekunds
försening innehåller en viktig elementär parameter som
ingen, säger INGEN nämnt och som nästan ingen
känner till gäller vid start: MARKEFFEKTEN
Denna MARKEFFEKT vid start reduceras för planet som
startar på det rullande bandet. Detta innebär en liten försening
som är en del i denna ( ca en sekund) försening.
Tyvärr känner få till denna markeffekt vid start eftersom
man nästan alltid startar på stillastående, relativt
planet, underlag
Den som startar på en startbana bestående av ett
“galler/metallnät” placerat 5 meter över marken
skulle känna av att det gick lite långsammare att
starta: Planets luftström verkar snett nedåt mot
marken och get planet en extra kraft vid en normal
start.
Jämför med om man har en vägg bakom planet.
M.a.k.o. Markeffekten finns och verkar BÅDE vid
landning och START.
Detta är en nya kunskapen för många och
detta visar sig då man startar på ett rullande
band – få förunnat.
Det andra som sker är lättare och kommer
som en forts. med ett nytt trevligt flyginlägg.
Allt trams har något gott med sig (Flyg Vetare)
Vissa är nära sanningen, men orden är inte “egna”
och det hela verkar krystat, ej naturligt. Fina ord
är bara fina. Det hela måste vara enkelt, trovärdigt
och flyta…..
Vi tänker oss först ett virtuellt försök och iakttar vad som
sker virtuellt:
Ett UL-plan står startklart på en normal startbana och
ett ekvivalent UL-plan står på den omtalade mystiska
rullbanan som är lika lång som en normal startbana.
Båda planen startar samtidigt sidan om varandra
och vi iakttar virtuellt vad som sker:
(Spänningen är stor utom Flyg Vetaren och kanske
någon till bland åskådarna.)
De båda planen startar och besvikelsen för nästan
alla är stor: Vad skedde egentligen och allt gick så
fort ?!
Jo det ena planet blev lite efter i starten (ca en sekund)
och hela förloppet var det samma för båda planen
med den skillnaden att det plan som startade på rullbanan
lyfte ca 1 sekund senare än det andra.
Nu återstår bara analysen av det hela och varför
skedde det som skedde ?!
Mycket underhållande tråd! =)
Jag tycker att parallellen med att stå på löpbandet med inlines var extremt bra! Simpel och svarar precis på det fenomen som diskuteras.
Tänkte dra ett annat exempel när vi ändå är inne på det.
Säg att du paddlar en kanot motströms i en liten bäck… Om du använder paddeln i vattnet så kommer du att behöva paddla som en gris för att komma framåt! <-- Detta skulle motsvara ett flygplan som drivs utav kraft genom hjulen. (Dock är det då inte längre ett flygplan, utan en bil med föga imponerande möjligheter att fickparkera.) Om du istället sätter paddeln på strandkanten så kan du till och med bara hålla den still och du kommer inte att driva bakåt. Ta i lite till och du kommer utan några som helst problem röra dig upp i strömmen. <--- Detta skulle motsvara ett flygplan som tar sig fram en vindstilla dag, eftersom motorerna drar sig fram genom luften runtomkring och inte på nåt slags rullband. Kan förstå att det blir konstigt i när man tänker på det, men det är förvånansvärt simpelt egentligen! =) Nu gissar jag visserligen att en del troll bara har dummat sig för att få folk som mig själv att förklara det igen och igen. Men men, finns det EN person som vågar fråga så finns där många fler som undrar också. För att avsluta kort och gott... JA! Planet kommer att lyfta som vanligt! EUREKA!!!