Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygmekutb.Arlanda

Tråden startades av Blivande flygmek

Jag undrar om det finns någonsom vet hur det ligger till med flygmekanikerutbildningen som finns på Arlanda.
Jag får inga klara svar från skolan.
Är utbildningen certifierad?
Om inte, ska den bli certifierad?
Hur är det med praktiken år 3 – får den räknas som giltig praktiktid?
Vad jag har uppfattat så får man inte göra så mycket som flygmekaniker, mest att man får sätta dit och ta bort paneler d.v.s. inga felsökningar eller att göra komponentbyten – stämmer det?
Finns det möjlighet att läsa direkt till flygtekniker på skolan – “nya” gymnasiella flygmekanikerutb. har ju de förutsättningarna?
Jag skulle även vilja veta anställningsläget – rykten säger att några hundra flygmek/flygtekn. redan har fått sluta p.g.a. övertalighet?
Jag vore tacksam för svar från någon som verkligen vet hur det ligger till.
Jag vill ju utbilda mig till ett yrke där det finns jobb – inte “möjlighet” till jobb.
Eller “möjlighet” till vidare studier.
Jag är en ärlig människa och vill gärna ha ärliga svar.

Publicerad den 2011-06-30 18:53
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

Veteran
2011-07-01 08:54

De tidigare inläggen stämmer. Tyvärr. Om det är flyg du prompt vill jobba med så har du en skapligt knagglig väg framför dig. Underlättar oerhört mycket om du känner någon som kan hjälpa dig in på ditt första jobb. OM, och när, du väl fått jobb kan du se fram emot “goda chanser” att få byta arbetsgivare eller arbetsort ofta. OK när man är ung, värdelöst den dagen du vill skaffa familj. Visst, udda kul bransch kanske men den kräver uppoffringar som man kanske inte tänker så mycket på som ung. Är det skruva du vill? Bli fordonstekniker och sikta på en position som felsökare/teknisk expert t ex så småningom.

MEN ,rekommenderar dig att bita ihop och satsa på en ingenjörsexamen (inte inom flyg) om du vill ha bättre chanser att få ett jobb och ha möjlighet att välja var i landet/världen du vill jobba. Är det flyg du är intresserad av? Ha det som hobby! Det kan ju vara jättesvårt att känna motivation när man är runt 15-20 och man är less på skolan men KOM IHÅG att det är nu du har det bästa läget och den bästa tiden i ditt liv, att bygga en bra bas att stå på!

Lycka till!

Skruven
2011-06-30 23:25

Ska inte säga något om utb på Arn för det vet jag inte något om men kan försöka ge lite feedback på resten.

Mekaniker får ju ofta göra ganska mycket jobb, lättare felsökning, vissa komponentbyten osv men också mycket panel och städ jobb… eller måla skruv/nitskallar. En mek får ju inte heller signa något, visst kan man beroende på företag ha olika mycket rätt att stå för sitt jobb men mestadels kontrolleras arbetet oftast av en tekniker. Utomlands är det vanligt med en tekniker som har 3-4 mekar under sig och som kontrollerar och skriver av deras arbeten. Detta är ju inte lika vanligt i Sverige där merparten är tekniker, enligt min uppfattning. Känns som att B1 (i alla fall utbildningen) är mer en nödvändighet för att du ska jobba i Sverige.

Inte för att låta gnällig men som de andra har skrivit så är det dåligt med jobb, i alla fall om du bara är mekaniker. Har du några typer och ett B1 cert så är det kanske lite enklare men det krävs ju att du först fixar certet, 3 års praktik blir ganska långt om du inte hittar jobb eller går arbetslös mellan enstaka kontrakt. Bästa chansen är väl riktigt goda kontakter eller försöka hitta någonstans utomlands som söker mekar, hora lite så att säga.

Fördelen med en flygteknisk bakgrund är väl att du har lätt att komma in i andra branscher, typ meka bil, tåg och liknande. Krävs ofta dock att du skaffar någon liten extra utbildning emellan. Vill du dock meka bilar är flyg en kanske onödigt lång/krånglig väg att gå. Läser du en gymnasieutbildning med högskolebehörighet är ju dörrarna alltid öppna för vidare studier kanske till ingenjör eller vad man nu vill.

Detta är vad jag har att säga, finns säkert någon som vet mer/bättre men då får de gärna dela med sig. Tips är ändå att ta dig en ordentlig funderare på om det verkligen är det du vill, många av mina Mek/Tek skolkamrater jobbar inte med flyg idag, av de som jobbar med flyg är det långt ifrån alla som skruvar. Hoppas du fick lite hjälp!

Arbetslös
2011-06-30 21:26

Marknaden är mättad och jobben skolorna snackar om finns inte. Det utbildas så fruktansvärt många Flygmekaniker och Flygtekniker i Sverige varje år (+100st minst) men endast en handfull är tillräckligt duktiga och får jobb i Sverige eller Europa. Det är dom bästa i klassen på dom bästa skolorna. Som medelmåtta står man där utan jobb.. När man gick i skolan lät det som det fanns hur mycket jobb som helst. Verkligheten kom snabbt ikapp..

Tekniker
2011-06-30 20:28

Mitt råd – tänk dig ett annat yrke – du har rätt – marknaden för flygmek/flygtekniker är stendöd.
Ser att du varit i kontakt med skolan på Arlanda – kan tänka mig vilken du har pratat med – de verkar inte ha särsklit stor koll – märkligt en skola för flygmekaniker som inte är införlivade med vad det innebär med flygplansunderhåll.
Och vad jag vet så är skolan fortfarande ocertifierad.
Jag har inte sett till några elever som har börjat här de senaste åren – snarare tvärtom – in först – ut först.
Så ärligt finns det ingen “möjlighet” till jobb och anställning och ärligt säger jag dig tänk över ditt yrkesval.
Bli tågtekniker där har du framtidsyrke – börja i Norge och tjäna pengar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500