bästa flygplanet genom tiderna
vilke är det bästa flygplanet genom tiderna
svar
Kenneth…
När jag läser det du skriver konstaterar jag omedelbart att du inte har en jävla aning om vad du snackar om… Än mindre har ett hum om aerodynamikens lagar…… Du svävar övergripande och blandar in påhittad politik som inte ens finns på film..
1.. JAS Gripen deltog i Libyen ENBART på svenska villkor att ej ingå engagement med ett e.v möte med F.I…. Regeringsbeslut
2.. JAS Gripen har om och om och om igen putsat bort både Norska, Finska och Amerikanska F-16A MLU, C… F/A-18 C/D vid både RIAT och andra samkörda övningar, däribland Nordiska…. Alla kills har varit vid VWR och mot F/A-18 C/D även vid BVR…
Den som har minsta aningen koll, inser genast att du är typen som hänger sig själv bara man får tillräckligt med rep..
Mattias. System 39 Pilot.
A380.
Inget kan jamforas med A380. Ur pilotsynpunkt och passagerarsynpunkt HELT oslagbar. Framforallt Emirates version med Club/Bar och Shower/Spa to ovre deck.
Dessutom ar A380 extremt tyst i kabin vilket inte gor saken samre.
🙂
md 80 förfaan moderna 737or är bara skit!
md 80n och erj 135-145 jävligt drag och går grymt mjukt
Du ska inte hacka på gripens insatser i Libyen. Om du prenumererar på NATO:s nyhetsbrev skulle du få reda på att om NATO har ett viktigt spaningsuppdrag så kallar de på Sverige och Gripen i första hand pga kvalitet och effektivitet. (NATO är inte svenskt och skriver därför inte svensk propaganda!)
Sedan sa jag aldrig att JAS 39 är bäst medan du påstod att Gripen är ett av de sämsta planen. Då måste vi klargöra en sak: Vad ingår i sämst? Kostnad? Service? Luftstrider? Motorkraft?
Motorkraft: När man ser att ett stort amerikanskt plan har 2x motorkraft som gripen måste man också kolla på vikten. Gripen har ofta mer dragkraft per kg än andra plan har.
Kostnad/Service: Jas är flera gånger billigare än t.ex. f-35 och f-22 och kräver också flera gånger mindre service än dessa plan. Ungefärligt kostnad för 1 f-22 är samma som för 5-10 Gripen (inkluderat piloter,service, produktion, reservdelar mm).
Luftstrid: Moderna plan krigar oftast inte i traditionella “dogfights” utan skjuter ner varandra på mils avstånd med robotar. Gripens storlek gör att den är väldigt svår att upptäcka vilket ger gripen en storfördel då den är mycket svårare att upptäcka på dessa avstånd.
MEN i “digfights” är gripen också mycket bra pga dess rörliga nosvinge och deltavinge gör att den har mycket bättre än f-22, f-16 och många andra plan. Den svänger mycket snabbare vilket är A och O i en dogfight!
Sen finns det en sak till som är lite mer kompliserad att förklara som jag inte orkar ta nu som har med Gripen dator att göra.
ÅTERIGEN.. JAG SÄGER INTE ATT GRIPEN ÄR BÄST. MEN LÅNGT IFRÅN SÄMST!
Re: Mats, Johan
“Hörde av en på plats”, ja vad skall personen säga då att det gick åt helvetet eller.
Kolla fakta istället JAS förlorade ordentligt, sen är det kotym att inte förnedra men JAS avstog att flyga emot F16 Block 52+ som bla Israel, Grekland samt USA använder av just denna anledning, tror du man går upp och förlorar vad innebär det för marknaden. Kolla fakta innan ni håller JAS om ryggen för det är inte bra det är okej för att flya runt i men inte mera än så.
Finns ju en anledning till att JAS flyger långt ifrån “hot zone” runt Libyen, man varken kan, FÅR för dom andra länderna var med och “kriga” dom andra vill inte ha dom där. Eskortera transportflyg är det man får göra..
Finns bara ett .B747 utan konkurens det bästa fyg som byggts. Behaglig i luften, trevlig att flyga i som pax,tar mycket pax och last,tack vare överdimisionering. Teknisk enkel och säker, dubblerade/trippel/ 4ggr, system, tack vare att den var byggd för miltärt bruk från början.
Men den som aldrig jobbat med 747 och har erfarenhet av andra flyg,kan inte förstå detta. Sen kan alla andra kivas om andra platsen.
B747 är det som har varit klassikern genom tiden..fortfarande stannar flygplatsen upp när man rullar in med den..
underbar..och ganska lättflugen om man planerar i tid..
På långt….
777-300ER och kort MD90 (dvs långt fram…)
377SG “Super Guppy” röstar jag på! Det har så rymlig kabin!!
Har tillbringat mer än önskvärd tid i B757 B767 samt den horribla B737-800:an..
INGEN av dom kommer i närheten av den fantastiska SAAB 2000 jag flög i början av min karriär!
HUD CATIII EFIS ECAS FADEC Active noise i cabin m.m m.m Fantastisk flygmaskin.
75:an och 76:an är förvisso trevliga arbetsmaskiner. Men nöjet i flygningen som Saab2000 ger är oslagbart!
@Kenneth. Att blanda in procent i ett så pass diffust ämne är ett bra tecken på att personen snackar dynga. Tillägga att jag hörde från en kollega som var på plats att jas presterat väldigt bra på redflag. Eller vad det nu heter.
MD-90 när den var i SAS ägo.Gott om plats,sköna stolar….inte det där lättvikts skitet som alla bolag har nu.Tyst och fin med moderna motorer.
Noorduyn Norseman, det vet alla som har läst MMM!
Convair 440 Metropolitan
SE-MAR, Bae Atp som opereras inom Westairs linjenät. Utan tvekan det finaste och bästa flygplanet genom tiderna. Så läcker!! Classy!!
Jansson.
SE-DMT,MD 80, numera stående på K-rampen Arlanda
Kenneth
Anledningen till att JAS bara utför spaningsuppdrag i Libyen heter Socialdemokraterna.
Måste vara Dornier 228,som tillhörde Sveriges genom tiderna bästa flygbolag…
Kenneth, jag säger inte att det är bäst men det är långt ifrån sämst. Med lite intressat fakta kanske man kan börja inse att det är svårt att möta gripen. Senast gripen va på “Red Flag” övningarna i USA presterade jas 39 över allas förväntan. Både f-16 och f-15 hade grymt svårt mot våra svenska piloter. Sen var de väldigt svårupptäckta av f-22 som annars ska upptäcka fiender på väldigt långt avstånd.
Sen om du inte visste det så har Sverige och Norge övningar uppe i norrbotten varje månad. Där har svenskarna överraskat norskarna rejält. Jas 39 är utrustad med svenska “Robotsystem 15” som inte “går på” tricket med värmefacklor och det knäckte norrmännen rejält.
Så att säga att gripen är värdelös genom att gissa, kolla på fakta och kolla på priser är löjligt. Kolla istället hur den igentligen mäter sig mot andra plan.
Och att kunna manövrera snabbt är allt i en dogfight när man flyger efter varandra, kanske inte när man skjuter missiler på mils avstånd men i en dogfight är det allt.
Sen borde man se det så här också: Man får 6 gripen för samma summa som 1 f-22. Så man bör igentligen gämföra 6 gripen vs 1 f-22 istället för 1 vs 1. Eller som man kanske ändå borde gämföra: Medans gripen är i luften är en f-22 på marken för underhöll.
Och kom inte och säg att ingen vill köpa gripen för det vill dom. Men ganska mycket teknik kommer från USA och därför kan de säga NEJ till export och sälja egna plan istället.