G-krafter för trafikflyg
Hej!
När man läser om mindre flygplans specifikationer/prestanda, nämns det ofta om max tillåtna +- g-belastning. Som jag upplever det ligger dessa vanligtvis på runt +6 och -3 g. Större siffror för konstflyg naturligtvis.
Vad ligger gränserna på för ett trafikflygplan?
Exempelvis:
A320
B737
Tacksam för svar!
svar
Och lite rättelse bara då du skrev “Som jag upplever det ligger dessa vanligtvis på runt +6 och -3 g.”
Det är avancerad flygning (konstflyg) som har +6,0 G och-3,0G
Begränsad Avancerad flygning ; +4,4G och -1,76G
Och normal category ; +3,8G och -1,52G
Det beror på om du har flaps ute eller inte.
Med flaps ute får du ju utöva mindre G – tror det ligger på 2.0
medan utan flaps ligger det på 2.5
Handlar om DUL OCH DDL – kommer inte ihåg vad det där stod för, men minns det ifrån ATPL.
Flygplanet ska ju tåla en kraft utan att skadas, men utöver det så finns en liten marginal till, men är man så pass långt ute kan det bli permanenta skador, men den ska tåla lite till.
737 +2.5g -1g
G-Load Limitations
B737-800
Flaps Up
+ 2.5 g to – 1.0 g
Flaps Down
+ 2.0 g to 0 g
B757-200
Flaps Up
+ 2.5 g to – 1.0 g
Flaps Down
+ 2.0 g to 0 g
B767-300
Flaps Up
+ 2.5 g to – 1.0 g
Flaps Down
+ 2.0 g to 0 g
Saxat ut mitt flygbolags OM så det kan vara bolagets limits ev har Boeing andra siffror?
Clean configuration – 1 g to + 2.5 g
Slats and flaps extended 0 g to + 2 g
Slats extended and flaps retracted 0 g to + 2 g
Detta är för A320 men samma siffror för 737. Det är samma krav som krävs på trafikflygplan.
Göran
Certifieringskraven för JAR25 flygplan (vanliga trafikflygplan) är att det ska tåla:
utan klaff +2,5/-1,0
med klaff +2,0/-0,0