Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Reservbränsle

Tråden startades av Flygbussen

Hej,

Har förstått som att det är ett krav på 45 minuters reservbränsle på inrikesflygningar – rätta mig om jag har fel. UTÖVER det ska man dessutom ha tillräckligt med bränsle till “farthest alternate”.

Nu till frågan. Hur går det till för de bolag som kanske inte flyger lika ofta? Alla fyller ju kärran med bränsle för resan och all den reservbränsle som behövs – men om reservbränslet inte kommer till användning (vilket ju är mer regel än undantag) – hur länge får det sedan ligga kvar i kärran? Säg att planet står på backen i någon vecka – får bränslet ligga kvar för att användas även vid nästa resa?

Och om ja, finns det några gränser för hur länge det får ligga kvar?

Tacksam för svar. (Frågan gäller en A319, som jag använder som exempelflygplan i min avhandling.)

Publicerad den 2011-08-14 17:00
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Regina
2011-08-15 22:03

Till Kung Bore:

Din gissning stämmer ganska bra, men det varierar även från bolag till bolag vad gäller enroute och contigency fuel. Men som bas för trådskaparens frågeställning funkar det ganska bra.

Kung Bore
2011-08-15 17:53

Nog med gissningar från amatörer,
min bränsle för A319
Nog för att flyga till destinationen,
30 min i holding på 1500ft
eventuellt bränsle till alternativ
om inget alternativ så 15 min till på 1500ft
taxi bränsle på start flygplatsen
5% eller 3% med en-route alternativ alt 20min extra om det skulle vara mindre and 3% eller 5% extra (longhaul)

En gissning från ett proffs;-)

Fuelling service
2011-08-15 17:36

JET-A1 får stå ett helt år i en tankbil enligt vår policy och sedan användas i enlighet med våra vanliga tankningsrutiner, normalt sett är alla föreskrifter runt bränslehanteringen extremt petiga så det säger en del om soppans hållbarhet. Men visst blir den sämre med tiden.

Jag vet inte vad som gäller för flygbensin.

Grease Monkey
2011-08-15 16:26

Regeln är att ha bränsle för 45 min i holding , och sen bränsle till din altenativ flygplats .

Jose
2011-08-15 12:49

Som IZZ skriver, det är inget problem. Bränsle blir dåligt, men det måste gå mycket lång tid och ska flygplanet stå så länge så dränerar man tankarna. Detta är inget problem i praktiken, det är inför konservering eller rejäl långtidsuppställning eller liknande.

IZZ
2011-08-15 12:39

Om du kör din bil fram och tillbaka från jobbet innan semestern, tänker du tömma bilens “reservbränsle” som ligger i tankarna pga risk för att bilen blir stående några veckor?
Hur länge får du lagligt ha kvar bränslet i tanken?

Det är bränsle och motorer vi pratar om, inte filmjölk.

Hmm..
2011-08-15 12:25

Seppo, trådskaparen påstår inte att det existerar någon separat tank. Läs noggrannare innan du hackar på folk.

Mrx
2011-08-14 20:28

Inte riktigt rätt ang hur mycket bränsle man ska ha i reserv. För ett kolvmotorflygplan stämmer det generellt men det finns undantag. För ett jetflygplan är tiden 30minuter (generellt) det finns en hel del undantag.

Det finns ingen sådan tidsgräns. Det är ju omöjligt att veta när just det bränslet man har kvar i tanken fylldes på. Det är ju en vätska som blandar sig. Med andra ord är det bränslet man har i tanken en blandning av bränslet vid flera tankningstillfällen.

Seppo
2011-08-14 20:03

Finns ingen separat tank för detta “reserv bränsle”. Allt ligger i samma tankar och blandas med nytt när du tankar inför nästa flygning.

Om du skriver en avhandling om A319 så har du nog mycket kvar att läsa.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500