Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur motverkar stridsflygplan gravitationen?

Tråden startades av Jonas

Hej,
Jag är helt okunnig om flygplan men hamnade i en diskution och har försökt hitta svar utan att lyckas.
Ett flygplan måste ju ha någon lyftkraft för att inte sjunka, på vanliga flygplan har jag för mig att vingarna är designade så att luften tar en längre väg på ovansidan än undersidan vilket skapar en sugkraft upp, stämmer det?
Frågan gäller iaf stridsflygplan: Om man ställer ett stridsflygplan med vingarna helt vertikalt, skulle det automatiskt svänga åt det hållet som är “upp” eller måste man också styra “upp”? Som jag ser det borde den kraften som motverkar gravitationen och gå planet att svänga svagt om man tiltar.
Anledningen till att vi diskuterar detta är då vi spelar olika flygsimulatorer så kan man tilta stridsflygplan helt utan att det svänger. När jag tittar på bilder så ser vingarnas “aerodynamics” dock helt anorlunda ut på stridsflygplan.

Jag hoppas vad ni förstår vad jag menar.

Publicerad den 2011-10-07 13:39
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Pilot
2011-10-11 18:23

Det gar att flyga rakt fram med 90 graders bankningsvinkel. Man behover en stark motor och ett kraftigt sidroder, som pa manga flygplan designade for avancerad flygning. Lyftkraften i detta fall kommer fran flygkroppen som har anfallsvinkel, och motordragkraft. Svang undviker man genom att halla vingen vid noll “lyft kraft”. I princip fullt sidroder, full gas, och control stick litet “nose down”. Flygplan som Pitts Special, Extra 300, Eagle II och liknande klarar av det utan vidare.

SCQ67
2011-10-11 17:38

Det som gäller för lyftkraft är:

L= Q*CL*S

där Q är Dynamic Pressure (Rho*v^2)/2
CL, coefficient of lift, Vingens välvning, anfallsvinkel etc.
S, vingens yta.

Så länge alla krafter motverkar varandra så kan planet flyga, ta då t.ex. ett stridsflygplan som flyger väldigt snabbt så kommer sidrodret i detta vall fungera som höjdroder och då det går så fort så klarar det att hålla höjden. Min teori iaf, har inte så stor koll när det gäller stridsflygplan, står inte så mycket om dem i Oxford*s ATPL böcker.

vroommm
2011-10-11 17:16

Stridsflygplan har vinge som är byggt för att flyga i överljudshastighet, så där handlar det endast om anfallsvinkel och farten framåt.

Luft Sväng
2011-10-10 15:35

. Svaret på frågan 1. “stämmer det ” ?, är mycket lätt att svara på:
Det stämmer inte.

. Svaret på frågan 2. om vertikala vingar (banka 90 grader):
Ja man måste “styra upp”

. Svaret på fråga 3. “tiltar helt utan att svänga”.
i princip kan man göra detta om anfallsvingeln är noll grader,
vilket det sällan är. Man sjunker mer eller mindre, om man
inte “håller upp”

Det är lite svårt att svar på alla dessa frågor eftersom
fler variabler är beroend variabler och således ej är
parametrar.

“Vanliga plan” skiljer sig inte så mycket från “stridsflygplan”
som man kanske skulle tro. Principen är den samma men
detaljerna är olika.

Man kan säga om flygteori:

“Allt är så lätt, vänta bara till jag förklarat så skall du få se
hur krångligt det är..”

kapten Krut
2011-10-10 11:37

Ja, det är väl så att man helt enkelt flyger ifrån den.
Jag brukar hålla extra hög hastighet så att den inte kommer i kapp.
Detta minskar också belastningen på vingarna och medfor att man sparar fuel.
Ta upp detta med din Chief Pilot och har du tur kanske du får en liten fluel-saving-bonus.

V
2011-10-07 23:07

Hej, googla anfallsvinkel så förstår du hur en vinge genererar lyftkraft. När ett stridsflygplan stiger vertikalt så kommer motorns dragkraft att motverka gravitationen. Eftersom vingen i stort sett inte kommer ha någon anfallsvinkel så kommer vingen inte heller generera någon lyftkraft.

Som sagt läs på om anfallsvnkel – angle of attack på engelska

Pilot
2011-10-07 19:42

Du har rett om undertrycket pa ovansidan av vingen som skapar en tryckskillnad vilket haller “flygplanet i luften” i level flight. I princip flyger man alla flygplan pa samma sett, bortsett fran att styrautomatfunktioner kan ha viss inverkan, vilket jag inte vill ga in pa nu. Du kontrollerar flygplanets attityd med hojdroder (och motorpadrag). Nar man stiger (eller dyker) vertikalt kontrollerar du attityden (och vingens anfallsvinkel) med hojdrodret sa att vingen alstrar noll lyftkraft.

Konventionella flygplan har typiskt en vingprofil som skapar undertyck pa ovansidan vid lag eller noll anfallsvinkel. Flygplan som ar designade for avancerad flygning kan ha en symmetrisk vingprofil vilket kraver en anfallsvinkel for lyftkraft. Fordelen med symmetrisk profil ar att det ar lika “enkelt” att flyga inverterat som “right side up”.

Jag ar inte seker pa att flygsimulatorer for hemmabruk alltid representrar verkligheten. Jag provade ett trafikflygplan hos en bekant och det flygplanet uppforde sig inte alls pa samma sett som fullskalemodellen som jag har erfarenhet av. Anledningen kan vara “forenklad aerodynamisk modell” eller svarigheter att fa tillreckligt med data fran tillverkaren. Skulle tippa att mycket av det som behovs ar “hemligstemplat”.

Hoppas ovanstaende hjelper. Du kanske kan hitta en bok om flygmekanik pa biblioteket for mera info.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500