När divertar ni?
Hej
Läste just tråden om att gå under minima och eftersom den drog ganska många inlägg finns det nog intresse för en diskussion angående bränsle.
Jag lägger upp ett scenario:
Du är inbound din destination där vädret är fint och du har föjlande fuel ombord:
Final Reserve Fuel,
Alternate Fuel (motsv. 25min flygning)
5 min Extra Fuel
ATC ber dig hålla och säger att du kan förvänta dig 15min holding pga trafik.
Divva eller stanna?
svar
@F/O
Det var så jag menade. Skrev det på telefonen och tänker man snabbare än man skriver (vilket ofta är fallet) blir det inntte ricktigt som dett skule. Det dunkelt tänkta blir det dunkelt sa…skrivna! 🙂
Ajö!
Emil – För att klargöra: Man väljer INTE det ALT som är längst bort. Däremot bränsleplanerar man för det ALT som kräver mest bränsle av de ALT man valt som lämpliga.
Till “Till F/O” :=)
Riktigt. Den gamla goda “knuff it down metoden” Jag missförstod nog dig i det fallet.
(förutsätter dock att vädret är som planerat eller bättre på ALT)
Min rampfuel är ju den minsta bränslemängd du ska ha ombord innan du startar motorerna i avsikt att flyga. Denna ska innehålla: trip fuel till destinationen i aktulla vindförhållanden, 5% contingency fuel, alternate fuel, final reserve fuel (30 eller 45 min holding fuel på 1500 fot och med holding speed) samt taxi fuel.
Detta är en pappersprodukt! Man planerar flygningen efter fastställda premisser där alternativens väder ska uppfylla fastställda planeringsminima eftersom vi befinner oss i planeringsfasen.
Varje bolag brukar ange ett trafikalternativ till respektive destination dit man skall diverta om landning på destinationen av en eller annan anleding är ogenomförbar. I 95% av fallen uppfyller trafikalternativet fastställda planeringsminima för alternativ, och då är allt frid och fröjd.
De gånger trafikalternativet inte uppfyller planeringsminima för alternativ måste man välja ett eller två alternativ som gör det och så väljer man det alternativ som ligger längst bort.
Allt detta görs, som sagt, under planeringsfasen.
När vi sitter i flygplanet på banan och sätter take-off power går vi in i den operativa fasen, dvs alla operativa minima börjar gälla. Om vädret eller andra omständigheter omöjliggör landning på destinationen är det fritt fram att diverta till trafikalternativet såvida operativa landningminima uppfylls.
Två banor så stannar jag. En bana och alternativet är marginellt så stannar jag. En bana och bra väder på alternativ så flyger jag till alternativet. Kan tillägga att tas beslutet någorlunda tidigt att flyga till alternativet så kommer du att anlända där med Reserve + del av Alternativ + dina 5 min.
Happy landing, if it’s at your destination or alternative 🙂
B.S
F/O, du har nog missuppfattat det tidigare inlägget om att man kan gå till alternativet trots att vädret där är sämre än PLANERINGSminima. Planeringsminimat är ju högre än det operativa minimat du behöver för att landa. Väl i luften kan du ju gå till alternativet så länge det håller för den aktuella inflygningsproceduren.
– “Till F/0”
Sant.
Dock skulle inte jag vilja förklara för chefen varför jag drog mot ett ALT där det inte gick att landa enligt vädret.
Jag skulle nog åka någon annan stans eller stanna?
@Urban
Om du, som i trådstarten, kommer in mot din destination med final reserve fuel + alternate fuel + 5 min extra fuel har du förmodligen tankat mindre än vad din driftfärdplan säger. Från t ex HMR till ARN tar det i runda slängar 10 minuter och du ska, om inga större störningar uppstår, landa med minst final reserve + alternate fuel.
I detta fallet, när vädret är så pass bra, hade i alla fall jag gjort den bedömningen att “sälja bort” min alternate fuel, hålla i 15 minuter och landa på destinationen. Problemet är när man går under final reserve fuel. Då måste man deklarera “fuel emergency” och allt vad det innebär.
Kort sagt: om landning på destiationen bedöms som OSÄKER, OVISS eller OMÖJLIG – gå till alternativet!
Till F/O angående flyga utan ALT och 15 holding istället:
Det du skriver gäller på planeringsstadiet – precis som för ditt alternativ. Alla de reglerna kan du glömma när du väl flyger. Det går aldeles utmärkt att ligga i holding så att du landar med lite mer än final reserve fuel på din destination – oavsett om vädret är sämre än 2000ft + 5000m. Precis på samma sätt går det förstås bra att åka till ditt ALT även om vädret där är sämre än planeringsminima.
Jag hade själv stannat alla gånger. Som många av er skriver är det ju helt pointless att diverta och landa med mindre fuel på sitt alternativ än att vänta och landa en bit över final reserve fuel på sin destination.
Anledningen att jag ställde frågan var dock att jag ofta stöter på kaptener som blir nervösa och vill diverta till alternativet så fort man närmar sig sina reserver.
Det man primärt har att förhålla sig till är sin Final Reserve Fuel – kommer man landa med mindre än det så är det Mayday som gäller.
Beror pa vad som orsakar delay. Om det bara ar trafik sa skulle jag stanna och efter 15 min declare fuel emergency.
Man kan ju även tänka sig att det aktuella vädret är sämre på alternate än på destination när du ska ta det där beslutet, då är det ju lite dumt att gå dit.
VFR flygare som får soppatorsk kan ju finnas även på alternate…
Vaddå, reglerna ska följas? Du menar att du är tvingad att diverta pga vilka regler? PÅ samma sätt som VFR-flygaren kan få torsk så kan ju någon annan få punka på banan på alternativet? Scenariot saknar tillräckligt med info för att kunna ge ett bra svar, men är vädret fint och man kan säkerställa landning så hade jag stannat. ALT-bränsle får växlas mot holding på destinationen om det är landingsbart innan alternativbränslet är förbrukat. Börjar det bli lite väl torrt kan man alltid snällt fråga ATC om man kan få lite hjälp, och i värsta fall blir det EMC och då får man förtur.
Finns det independent RWY´s och vädret +-2H är 2000ft gnd samt 5000M sikt. Då kan ALT bytas ut mot 15minuters HOLD.
Jag hade stannat!
Rätt enkelt.
Vad händer om du stannar, och vädret är fint, och den där stackars VFR flygaren på kortfinal får torsk på banan? eller något annat oförutsägbart händer.
Reglerna ska följas.
Jag hade stannat. Bättre landa på dest med Final reserve + 10 min + 5 min i fint väder än på alternate med final reserve + 5min.
Vad är det för flygplats, och vad innebär “fint” väder? Är vädret på minima och det är en obekant flygplats går jag till alternativet.
Är det hemmabas och CAVOK så säljer jag alternativet med motiveringen “local knowledge favours a landing at destination and a diversion would cause a landing with less fuel available.”
Enkelt.