Tre flygplatser väljer LFV för flygtrafiktjänster?
Märkligt att nedan nyhet är borttagen från LFV:s hemsida.
“Tre flygplatser – Göteborg City Airport, Linköpings flygplats och Norrköpings flygplats – väljer LFV som leverantör av flygtrafiktjänster.
– Det är oerhört glädjande att få det här beskedet. Att vi får fortsatt förtroende att driva flygtrafiktjänsten både i Göteborgsområdet och i Östergötland innebär att vi kan fortsätta att leverera en bra och sammanhållen flygtrafiktjänst i de båda regionerna, säger Per Högberg, chef för affärsområde Terminal i LFV.”
HAR NÅGONTING HÄNT SOM VI FLYGLEDARE OCH MARKNADEN BÖR KÄNNA TILL?
svar
Öhhh, jag tror han var ironisk… Eller vad tror du…?
Kalle A: Jag har svårt att tro att vi skulle kunna få det så bra. Särskilt med tanke på personalbristen på vissa ATS. ATCC Malmö kan säkert få ledigt i 3 år eftersom de går på varandra och absolut inte har en brist. Men vi andra som måste jobba övertid för att få ihop verksamheten får nog fortsätta med det.
Dubbla löner? tillåt mig att skratta. Det gödslas INTE med pengar inom LFV.
Instämmer. LFV överväger att erbjuda 3-års betald föräldrarledighet och detta även retroaktivt till alla upp till 60. Även dubbla löner till de som uppnår full veckoarbetstid. Många kort i rockarmen finns det!
“Kan verkligen LFV som statlig myndighet erbjuda lika bra villkor som privata företag.”
Nej, inte lika bra. Bättre!
Räknar man ihop totala förmåner i LFV och jämför med det som erbjuds inom ACR så vinner LFV den matchen (också!). Tyvärr…kan jag hälsa från insidan
Egentligen skulle man inte gå i polemik med dig, FL ACC, eftersom du säkert tagit en glögg för mycket i går kväll. Men vi kan väl hålla grytan kokande??
Intressant att du har koll på Aronsborgsmötet och hur budskapen förmedlades där!
I princip kan man ju hålla med dig om att vi ska lägga ner “hela skiten” och låta marknaden råda. Det roliga blir väl isf när dansken (Naviair) tar över NUAC och lägger ner ett svenskt ACC, för tyvärr har vi väl inga så rakryggade chefer i LFV som vågar ta det beslutet trots att det är det enda vettiga att göra nu när vi ska spara ytterligare några hundra millar.
I väntan på “dansken” krattar vi i manegen och omorganiserar oss igen och igen och igen……. och alla räknenissar ropar Hurra, Hurra!
Kan verkligen LFV som statlig myndighet erbjuda lika bra villkor som privata företag. Tror inte det! I annat fall är LFV unik i sin roll. Dags att lämna gamla skutan och prova nya vatten. Statliga bolag bör ägna sig åt myndighetsfrågor och inte affärer. Blir så fel när vi medvetet bromsar konkurrensutsättningen och det märks tyvärr i vår stirriga organisation dagligen. Vilken otydlighet och förvirring det var på den årliga Aronsborgskonferensen. Lägg ner allt förutom NUAC!!! Lämna sen över till Naviair.
Om dom som jobbar i Trollhättan tackar nej så borde det ju innebära att ACR är helt slut. Hur ska dom kunna bedriva någon verksamhet utan personal eller när dom måste hyra in personal från LFV hela tiden?!
Dessutom så söker ju LFV flygledare!!!
Öööh, du har hört talas om utbud och efterfrågan? Ganska grundläggande begrepp, eller hur?
Det är klart att avtalen KAN bli sämre!
Varför skulle det vara en självklarhet att det ger “klirr i kassan” bara för att det finns fler aktörer på marknaden?
Det kan ju lika gärna bli tvärtom – dumpning! Speciellt med tanke på att ex ACR vill kunna hålla kostnaderna så billigt som möjligt (enligt hemsidan – högsta flygsäkerhet till bästa priset).
Kolla bara hur det har blivit för styrmän och kaptener ex med många AG…
Tror inte ACR figurerar på flygtorget. Tyvärr, annars hade kanske forumet på flygtorget varit mer intressanta.
En sak är dock säker att jag med flera är glada över utvecklingen och att konkurrensen blivit av. Kommer att ge klirr i kassan till operativa flygledare vare sig man är statlig eller privat anställd.
Dvs, villkoren kan inte bli sämre. Förstår inte att det finns de som är oroliga. Det enda som kan hända är att villkoren förändras för att anpassas mer i modern tid. Pensioner, lång ledighet kommer nog ses över inom snar framtid. Konstigt annars – då dessa förmåner lever från slutet 70-talet.
Tiden talar för oss arbetstagare…
Signatur TWR skriver: “Tiden har stått stilla i decennier och det märks tydligt i de förmånliga avtal vi fortfarande har.” Det luktar ACR:s signatur om det…
Så det är alltså anledningen till att ACR har gått in på marknaden som en privat aktör – att se till att ändra på avtalen för FL? Det lät i den insändaren som att det kommer att bli sämre avtal!
Är det marknadsvinden som styr??
Förmånliga avtal? Vad menar du då? Kan inte se något unikt med våra avtal.
Håller med! ACR är privat, suck! In med fler statliga alternativ…
LFV har inte blivit en populärare arbetsgivare sen ACR kommit in i bilden. ACR däremot verkar vara ett riktigt dåligt alternativ. Vi är många FL som ser fram emot ett annat seriöst alternativ till LFV!
Låter som utvecklingen börjar ta färg. Branschen om någon behöver friska vindar. Tiden har stått stilla i decennier och det märks tydligt i de förmånliga avtal vi fortfarande har.
Härligt att se att LFV blivit en så populär AG det sista året. Beror det kanske på konkurrensen. Nu ska vi alla utbildas i hur vi uppträder både på och utanför arbetsplatsen. Förmånerna kan bara bli bättre. Stå på er och tack ACR!
Försämringar för personalen verkar inte bli aktuellt (tack Västerås) så det mest troliga är väl att utbildning, studiebesök och liknande tas bort.
Sen har ju tex ACR mycket lägre overheadkostnader, dom slipper betala 3 miljoner per utbildad flygledare. Hur kan det kallas konkurrens på lika villkor?!
Nu har iofs ACR gjort bort sig å det grövsta när det gällde hur man hanterade personalfrågorna så det är väl tvektsamt om dom blir så långvariga på den svenska markanden. Om dom gör en helomvändning i dessa frågor så har dom nog en chans och signalerna från dem nu verkar ju vara att deras viktigaste tillgång är personalen. Vi får se…
Det blir mer intessant om andra providers kommer till den svenska marknaden. Dock är det väl tveksamt, det är ju en ganska liten marknad.
Ryktet säger ju att ACR plockar elever som blivit avskilda av EPN för att interutbilda. Är det flygsäkerhet? Detta plus att övriga anställda verkar vara pensionärer!!!
Man kan spara en hel del på overheadkostnader…
Ursäkta en dum fråga men vad kan man spara på i trafikledningsfrågor utom löner, pensioner, semester, utbildningar, ersättning för obekväm arbetstid, ledighet eller andra förmåner.
Egentligen allt sådant som på ett eller annat sätt påverkar säkerheten då en anställds tjänstgöringsförhållande påverkar säkerheten i allra högsta grad.
Har jag fel??
ACR anmäler alltså sin ev blivande kund? I och med sin överklagan för att de inte fick första “tjing” på Säve?
Stämmer det?
Är det konkurrens så är det väl konkurrens!!!!!!!
Den enes förlust blir den andres vinst! Å så må de fortsätta upphandla i alla sina dar. Eller i alla fall vart fjärde femte år sisådär om jag har fattat det hela rätt.
Vem eller vilka blir den/de stora vinnaren/vinnarna? Passagerarna? Den lokala flygplatsen? Piloterna? Flygledarna? De politiska cheferna som beslutat om privatisering? Eller kanske rent av transportstyrelsen?
Må bäste “intressent” vinna!
Vad är det nu egentligen som kunderna efterfrågar kan man ju fråga sig som passagerare? Lägst pris för bästa flygsäkerhet -är det vad upphandling handlar om?
Nja jag är skeptisk till vart detta är på väg.
När kan detta vara s a s inarbetat?
Först då tror jag på en trygg flygsäkerhet!
Säve ägs av tre ägare varav Swedavia/kommun har 60%. Var går gränsen för att tvingas följa offentlig upphandling?
Vikbolandet bör rimligen veta annars hade de inte deltagit och lämnat anbud. Ryktas om att det är en utländsk provider som överklagar.