Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boka biljett, hur svårt kan det vara egentligen?

Tråden startades av Skattebetalare

Jag flyger väldigt mycket i mitt jobb. Använder då olika bolag beroende på vart jag ska. Eftersom jag reser mycket blir det självklart resekostnader som känns.

Då är det för mig viktigt:

Att komma fram i tid

Att det är billigt.

Eftersom jag litar på säkerheten oavsett om jag flyger SAS, Norwegian eller Ryanair så blir det att välja det billigaste när så medges.

Då till ämnet.

Läser allt som oftast i de två stora dagstidningarna om “dolda” avgifter, Ryanair chockhöjer priset på incheckad väska osv…
Detsamma kan läsas hos konkurrenters bloggare mm…

Men hur svårt är det eg.??

Välj bara bort det du inte vill ha, reseförsäkringar mm. Vill man checka in väskan kostar det inte 1400 pix. Det är bara om man inte i förväg bokat väska o dyker upp med den på flygplatsen ändå. (dock kan man ju verkligen tycka att allt onödigt INTE borde vara förikryssat så att man aktivt kan välja det man vill ha)

Innan man trycker på boka-knappen framgår totalpriset klart och tydligt. Vad är “dolt” med det?

Har hittills under alla år inte haft en enda inställd flygning med Ryanair. Några har varit kraftigt försenade, men jag vet även om att skulle en flygning bli inställd så fixar jag hotell själv och åker dan efter. Sammanslaget (om så skulle ske) blir det ändå otroligt mycket billigare än att åka SAS.

Valet är ens eget, men tramset med “dolda” avgifter låter bara tramsigt…

Det är inte svårt att boka en biljett…

Publicerad den 2011-12-13 13:58
Skriv ett svar
Antal svar: 30

svar

@Annan resenär
2011-12-16 18:42

Linate var förmodligen billigare än Malpensa, lägre avgifter, etc……Om SAS sänker priserna till samma nivå som lågkostnadsbolag konkar de på en gång. Däremot har deras service redan passerat lågkostnadsbolagens.

Mr
2011-12-15 22:45

Det är möjligt att SAS förekommer oftare, det var inte pointen.

Inlägget var inte till för att försvara SAS utan för att visa att också Ryan har problem vilket inte riktigt ville framgå av diskussionen.

Kan förresten nämna ytterligare en dödsolycka med SAS, en Caravelle utanför Ankara.

Annan resenär
2011-12-15 21:38

Mr!
Titta på avherald.com (som du rekommenderar)och knappa in scandinavian airlines. SAS är värre än Ryan även där.

Vad gäller Linate så har flygbolag linjeinspektioner (har själv råkat ut för KLM:s på Landvetter).
Även om SAS besättning inte kan lastas för olyckan borde bolagers linjeinspektion ha gjort en kvalitets/riskbedömning av flygplatsen.

Jag tror att SAS slutade flyga på Murmansk efter en riskbedömning, som troligen var riktig.

Uppenbara riskbedömningar som stoppar flygningar till farliga flygplatser är tex vid krigssituationer som Beirut eller Irak.
Tyvärr misslyckades detta för SAS på Linate. Idealiskt borde SAS ha flyttat sin verksamhet till tex Malpensa.

Kvalitets/riskbedömningar är väldigt svåra, i fall som Linate kan man i efterhand konstatera att ombyggnader och icke fungerande markradar varit orsaken. Vet inte varför SAS missade att många olyckor inträffar just vid ombyggnader av banor på flygplatser.

PÅ något sätt känner jag att att ett premiumbolag som SAS borde skilja sig från lågprisbolag och dagsländor på just denna punkten. Om något borde man kunna motivera sitt högre pris gentemot
Ryanair med just en bättre kvalitets och riskbedömning.

@Annan resenär
2011-12-15 19:12

SAS flotta är omkring 200 flygplan, eller 2/3 av Ryanair. Ryanair har inte haft en enda olycka med dödlig utgång, medan SAS har havererat i Linate, Gottröra, Los Angeles, New York och några platser i Norge, plus annat smått och gott som landningställ, taxning in i hangarbyggnader med turboprops och jets, etc.

Mr
2011-12-15 17:43

Linateolyckan kan man väl inte lasta SAS för.
Ryan har inte haft nåt dödligt haveri än men varit väldigt nära.
Här är ett axplock över vad dom haft för sig bara under dom senaste två åren,
http://avherald.com/h?search_term=ryan+air&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0

Annan resenär
2011-12-15 14:08

Säkerhetsstatistik:

Hur var det med Linate?
Hur var det med den s2000 som totaldemolerades vid taxning?
Hur var det med Q400-orna ? där landställen kollapsade vid landning? På 3 olika flygplansindivider!!!

Jag tror det räcker, SAS har mer incidenter än Ryan!

Men varför har man en sämre hemsida? Vill man inte sälja biljetter?

Annan resenär
2011-12-15 13:04

Kollade antalet flygplan hos SAS respektive Ryanair:

Ryan hade förra året (2010): 272st 737-800,enligt hemsidan.
Dom har bara en typ vilket bidrar till att dra ned kostnaderna.(år 2011 verkar antalet vara runt 300 enl ch-aviation)

På SAS hemsida gick det inte att få fram hur många plan dom har,
Däremot har man ett stort antal flygplanstyper.(Salladsflotta)
Fick antalet till runt 160 enligt ch-aviation.

Säkerhetsstatistik
2011-12-15 11:08

Nej, inte ännu! Men hur många allvarliga incidenter behövs det innan man statistiskt sett hamnar där?

Nu senast i förra veckan var en MYCKET allvarlig incident i Portugal.

Skattebetalare
2011-12-15 10:38

Till Resenär

Du menar alltså att en anställning på utländskt kontrakt är olagligt i Sverige?
Då har du nog missuppfattat ett och annat.

Dessutom stod att läsa i en större svensk dagstidning för ett stycke tid sedan om SAS-piloter som bor i Malmö, är skrivna i Frankrike (där de i dagsläget betalar “artistskatt” om 15%), samt jobbar i Köpenhamn.

DET torde däremot var synnerligen olagligt…

Annan resenär
2011-12-15 06:17

SAS Dåliga hemsida måste vara det mest onödigt dumma om man jämför med Ryan.
Vad tror SAS att bolaget tjänar på att det är svårare att boka hos dem än på Ryan? (Eller något lågprisbolag)

Sv: Säkerhetsstatistik
2011-12-14 22:35

Ryanair har inte haft ett enda haveri med dödlig utgång, eller hur? Hur många flygplan har de?

Säkerhetsstatistik
2011-12-14 18:58

Nej, inget Gottröra för Ryan, men väl en totalhavererad kärra på Rom Ciampino härom året. Plus ett par riktigt allvarliga incidenter på bl a Skavsta, Cork, Ciampino igen, Limoges och nånstans i Polen som jag glömt namnet på. Alla inom de senaste få åren. Dessutom ryktas det om ytterligare några som inte offentliggjorts och som fortfarande är under utredning.

/Ryanpilot

Resenär
2011-12-14 17:57

Nej, jag menar att när jag åker med andra bolag än Ryan så vet jag att personalen arbetar under drägliga villkor.

Det är inte bara passagerarna som är “on their own” med Ryan, detsamma gäller för personalen. Noll anställningstrygghet. Vet ingen som är nöjd med att arbeta på Ryan.

Sedan kan man ju fråga sig hur många Ryanpiloter med Skavstabas som betalar skatt i Sverige? Anställningsformen (om man nu kan kalla det anställning) är olaglig enligt svenska skattesystemet.

Bengt
2011-12-14 17:14

Annan Resenär reser nog inte så jätteofta med SAS. De har ingen kortavgift..

Annan resenär
2011-12-14 15:25

Snabb jämförelse: Kollade priset för 21 dec Göteborg- London enkel resa

Ryan; 1351sek+ 20kg väska+ kortavgift=1738sek totalt.

SAS;2567sek men då är inte kortavgift medtaget(vet inte vad dom tar), bagage ingår i priset.

Ryans webbsida var mycket snabbare och lättare att använda (för mig som använder båda lika lite).

Säkerhets statistik är bättre för Ryan (inget Gottröra och inga kollapsade landställ med Q400).

Flygplanstyperna var 737-600 för SAS och 737-800 för Ryan, ganska lika men fördel för SAS med
bättre tillgång till toaletter.

Tjallmar
2011-12-14 14:23

Men hur menar du nu, “Resenär”? Så om jag har köpt en biljett av SAS eller Norwegian för, säg 299 kr, så arbetar personalen under odrägliga förhållanden? När min kompis några veckor senare köper en biljett på samma flight för, säg 2300 kr, så arbetar personalen under drägliga förhållanden? Utbud och efterfrågan styr prisbilden hos samtliga bolag. En stor skillnad visar sig dock när man “råkar ut för något” under resan. Har du bokat med SAS så blir du omhändertagen, ombokad, re-routad” etc. Har du en Ryanairbiljett så är du “on your own”. Det kanske funkar om man reser privat, men reser man inom jobbet så kanske det inte är acceptabelt. En annan aspekt av detta eviga betalande för bagage, är att många snåljåpar släpar alltför stora och tunga handbagage ombord – vilket tar både tid och plats i kabinen. Kanske är det inte heller optimalt rent säkerhetsmässigt, om man plötsligt skall utrymma kabinen. Vi får nog vänta tills detta händer, och vänta på utvärderingen – som kanske kommit fram till att “liv kunde ha räddats” om inte kabinen varit så överfylld av bagage/handbagage.

joflin
2011-12-14 09:37

Om nämnda flygbolag nu ska sälja biljetter i Sverige, måste de f a hålla sig till lagar och förordningar. Gällande prisangivelser och marknadsföring är lagrummen;
Prisinformationslag (2004:347) 7:e_paragrafen/2:a_stycket & 10:e_paragrafen.
Dessutom https://lagen.nu/2008:486 12:e_paragrafen/2:a_stycket.

Så vitt jag minns är t.ex. Ryanair dömda upprepade gånger i marknadsdomstolen( eller vad det nu heter) för att det bl a kostar extra pengar att betala resan hos dem. Dvs de har en mycket hög kontanthanteringsavgift på exempelvis Skavsta & via kreditkorts-internetbetalning straffas alla som inte har något obskyrt Irländskt Mastercard-electronKort. Dessutom har de(FR) ju sitt dolda bränsletillägg som de( FR igen “EU261-pålägg”) har mage att skylla på EU-flygpassagerardirektivet ( om att det är biljettförsäljarens ansvar att flygresan utförs; lagrum https://lagen.nu/2010:510 länkat ifrån 3:e_paragrafen ) Dessa två tillägg gör ju, att det för mig som konsument tar i storleksordningen 5minuter extra, att få korrekt prisbild på en t-och-r flygresa från Stockholm till södra Europa. Slutligen har nämnda LCC-flygbolag(FR) bedrivit någon sorts häxjakt på “screen scraper”-reseSajter som kunnat informera oss potentiella resenärer om prisjämförelser á la Pricerunner-modell.

Reser inte så ofta internationellt numera, men jag har för mig att de andra nämnda (SK/DY) flygbolagen bara har diverse tilläggstjänster som kostar extra ( vilka dock vissa resenärer hävdar borde/alt./tidigare_minsann_ingick ) så som mat ombord eller 2 små incheckade resväskor. Alltså, sistnämnda håller inte på med snudd på obligatoriska pristillägg.

Skattepengar
2011-12-14 00:05

Ja, det är väl bättre att spendera sina pengar på en verksamhet baserad i ett skatteparadis som tack vare sina låga skatteintäkter har usel ekonomi. I förlängningen kommer ja just det, våra skattepengar, att användas för att rädda situationen.

Så ja, som alternativ till att hålla ett skandinaviskt bolag flytande som i sin tur genererar skatteintäkter och jobb och håller nivån uppe på den lekstuga som flygbranschen är så är det kanske bättre att helt sonika exportera pengarna till det svarta hålet bortom Storbritannien för att aldrig se dem igen.

TT
2011-12-13 23:18

Lite intressant att det är så många “resenärer” som har så väldigt goda insikter i hur fantastiskt underhåll det är på de olika budgetbolagen. Detta emellanåt skrivet på ett engelskt tangentbord utan åäö.

Märkliga sammanträffanden det kan vara ibland…

/TT

En tredje resenär
2011-12-13 21:55

En annan fråga som inställer sig är varför de som väljer att inte åka med lågprisbolagen skall vara med att betala de kommunala flygplatserna subventioner till exempelvis Ryanair.

Det är alltså inte bara SAS som kostar pengar för skattebetalarna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500