Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlandas framtid

Tråden startades av Simon Brobäck

Jag har funderinger runt Arlanda och dess framtid.
Kommer det etableras några nya linjer?
Kommer flygplatsen byggas ut ?
Jag hoppas att det kommer etableras flera långlinjer på Arlanda.
Men det verkar inte som om det finns stöd för det.
Det vore trevligt med nya asien linjer som t.e.x. Tokyo,Hongkong,Singapore,
för ARN är ju egentligen bättre placerad än för exempel CPH

Tack På Förhand ! // Simon

Publicerad den 2011-12-22 11:38
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Lågprisprofilen
2011-12-25 21:15

ARN kommer säkert vara förstahandsvalet för de som bor i norra Stockholmsregionen, eller i Norrland, pga transfern. Jag tror att ARN:s marknadsandelar för de som bor söder om Södertälje/Örebro/Karlstad bara kommer sjunka. ARN har inget flygbolag som committar till 100% likt CPH (SAS), AMS(KLM), FRA (LH), HEL(AY). Måste man ändå resa över en timme till flygplatsen, kan man lika gärna resa till en som har direktlinjer till slutresemålet. Spår att fler bolag kommer göra vad KLM gör i Linköping, sno pax från ARN.

Martin
2011-12-24 19:45

Delta, Emirates och Gulfair kommmer till Arlanda nästa år..

Sv: Mattias
2011-12-24 18:26

“SAS flög ju tidigare till både PEK och BKK, men som nu lagts ner och ersatts utav Thai och Air China”

Där har du svaret. SAS Intercon är inte konkurrenskraftigt…..Sao Paolo, Los Angeles, Seattle har de också lagt ner.

Mattias
2011-12-24 12:08

Visst hade det varit trevligt med fler longhaul linjer från ARN. Det tror jag för övrigt att vi kommer få se mer utav. ARN ska tydligen lobba för att få mer longhaul trafik. Vilka flygbolag det blir vet vi än inte. SAS flög ju tidigare till både PEK och BKK, men som nu lagts ner och ersatts utav Thai och Air China. Jag frågade SAS vid ett event jag deltog på om de kommer satsa på longhaul från ARN vilket de inte har planer på att göra. För dem är CPH ett bättre alternativ eftersom man når ut till en bredare marknad/upptagningsområde. Från CPH kan man t ex. konkurrera om de tyska passagerarna, samt att man plockar upp PAX från de nordiska flygplatserna och erbjuder generell lägre transfertid.

Mycket beroende på hur ARN utvecklar sig om de ska bygga ut eller inte. Idag har de t ex. kapacitet kvar från Pir F vilket idag tjänar mertalet utav icke-schengen destinationerna. Min egna spekulation är att ARN kommer byggas ut på sikt då det externt kommer satsas på ARN genom t ex. fler hotell.

Grävlis.
2011-12-24 09:17

Sverige är ju tyvärr ett av få länder som inte har ett eget nationellt flygbolag. För mig känns SAS inte som en national carrier utan mer som ett danskt bolag, även om HQ ligger i Sverige. Hade Sverige haft ett starkt nationellt bolag som svenskarna anser som “sitt bolag” typ Volvo, IKEA, Ericsson m.fl hade läget för ARN varit annorlunda. Arlanda har ju inget flygbolag som använder flygplatsen som super hub som tex KLM har Schiphol. Näringslivet efterlyser fler interkontlinjer från ARN och med tanke på vad det kostar i tid och pengar att starta ett stort flygbolag krävs det nog att näringslivet går ihop och startar ett bolag. Det skulle säkert gynna Arlanda en hel del. Nu sköt det mesta av ARN:s interkont av utländska bolag, vilket gör läget lite osäkert för ARN. Men med tanke på hur många svenskar som flyger via hubbarna på kontinenten borde det finnas underlag för fler interkont från ARN. Än är det inte för sent att ändra läget.

ARNe
2011-12-23 19:15

Arlandas catchment area ar vad den ar. Den kommer inte att bli storre. Med okande konkurrens fran bettre belegna och modernare flygplatser, som HEL, tex, ar det lett att undvika ARN.

Tekniker
2011-12-22 19:02

Framtiden är alltid svår att se. SMHI kan ju tex bara göra 3 dygnsprognos med 84%:s säkerhet.
Så mina gissningar är just bara gissningar.

I och med att avstånden krymper tror jag att Arlanda kommer att få mer konkurrens från större
aktörer. ….KLM och Shiphol tar redan idag passagerare med matarflyg från Linköping.
Jag tror att den trenden kommer att öka.

Nya Berlin/Brandenburg blir säkert ett minst lika stort hot när dom väl etablerat sig.

Men Arlanda blir nästan säkert kvar även om konkurrensen hårdnar, flyget ser ju ut att fortsätta växa.

Bror Simonbäck
2011-12-22 11:53

Klart att nya linjer kommer att startas. Linjer kommer och linjer upphör. Det som är avgörande är flygbolagens strategier och framförallt det ekonomiska underlget. Fightspotter drömmar trodde dock inte påverka bolagens beslut.

Nog talat om detta ämne!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500