Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Var finns pilotjobben om man saknar erfarenhet?

Tråden startades av Surmulen

Var finns arbeten som pilot idag om man nu vill försöka vara lite positiv?
Om man inte har så mycket erfarenhet utan vill börja någonstans i något flygbolag var börjar jag då?
Finns väl olika stadier på de som inte har arbete.
Skriv gärna var man hittar arbete efter de olika stadier man befinner sig på.

1) Nytt cert drygt 220 timmar.
X) Minst 1000 timmar TT och TR på någon större kärra.
2) Minst 1000 timmar TT och minst 300 h på den flygplanstyp man har TR för.

P.S Jag frågade efter arbeten, inte att skaffa sig gratis tid någonstans där man själv får sälja sig och bekosta allt.
Arbete=lön.
Det får man göra under tiden medans man försöker hitta “jobbet” ändå!

Vänligen

Publicerad den 2012-01-03 11:31
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

Fredrik
2012-01-11 20:37

Hej!

Det är inte så svårt att få jobb. Ganska enkelt faktiskt. DVS om man kan acceptera att resa lite. Jag tröttnade på att sitta hemma och maila CV. Så jag tog mitt pick o pack och åkte till Afrika. Köpte mig en gammal RangeRover. Sen körde jag runt i 2 dagar innan jag knackade på hos en operatör i Sydafrika. Flyger nu Cessna caravan och citation. För 3 månader sen lockade jag ner 2 kamrater som provade på det samma. Bägge jobbar nu och flyger hercules i Angola OCH trivs. Jag kan nästan garantera att man hittar jobb om man bara är villig att röra på sig. Alla flygbolag får massa CV men det är en helt annan grej om man står där i egen hög person.

Men det passar ju inte alla att dra på äventyr. Men att hitta jobb är iallfall inte svårt.

Michael's slave..
2012-01-10 03:18

SAS….. det är bara att gratulera. Själv har jag nu bott 3 år på ett ställe jag hatar, dagligen skickar jag ut ansökningar till andra bolag och svaren uteblir dag för dag. Att jag långsamt men säkert ångrar varenda krona jag spenderade på min utbildning på grund av mitt nutida helvete är en sidodetalj.

Berätta gärna vad du gjorde. Ansökte du? Hade du kontakter? Berätta!
Någorlunda desperat här.

Erik
2012-01-09 23:01

Till avro-jockeyn. Hur gick det med dlr-testerna när tyskan inte va 100, kan man göra dom på engelska. Har inte City Line nåt tyska krav?

SAS......
2012-01-09 22:32

jag började med ryanair hade få timmar och få fick jobb endå.
efter 2 år sa ja upp mig och fick jobb på thomson airways och började flyga 757/767 efter 4 år där på thomson blev jag kapten.
nu flyger jag för AF och 777-300ER/200ER som kapten jag har 13.600 timmar i dagens läge.

börja med ryanair eller något annat lågprisbolag och arbeta dig upp så gjorde jag det funkar väldigt bra.

Mvh sas …….

Erik
2012-01-09 19:44

@Okunnig

CLH = Lufthansa Cityline

Okunnig
2012-01-08 01:26

För en som inte är så kunnig i branschen, vilket bolag är CLH? 🙂

Me
2012-01-07 17:49

Golden anställer ibland folk med lite erfarenhet, rating mot bond på 18månader.

Avro-Jockey
2012-01-07 17:35

@A

LH är en toppenadress för er som talar tyska. Är själv sen ett gäng år tillbaka på CLH och trivs som fisken i vattnet. En arbetskamrat som började samtidigt som jag har rätt så nyligen fått erbjudande om att gå över till LH cargo, så också här finns det rejäla karriärs möjligheter.

Vad som gäller språket:
Ni som talar någorlunda bra tyska: Sök inte ens till LH. Det är flytande på högsta Berlitz nivå som krävs.

CLH är däremot ett seriöst alternativ. Vi rekryterar jämnt o ständigt över Interpersonal i hamburg. Allt som krävs är 200h och dlr testerna för att komma in i urvalet. Sen brukar det inte ta lång tid tills man blir uppringd för intervju och simscreening (som görs på crj). Mina kollegor är förutom tyskar, holländare, belgare och en massa engelsmän också ett fåtal skandinavier.

Lycka till!

JW
2012-01-06 21:54

@Peder

Den var faktiskt lite kul. 🙂

Peder
2012-01-06 20:25

Jobbar som styrman på ett känt flygbolag och där får vi betala vårt kaffe själv plus lite annat.
Flygbolaget tröttnade på att vi piloter aldrig har pengar och betalar vårt eget kaffe så tillslut modifierades vårat fmc system så nu dras allt från lönen istället, smart va?

Kolla bilderna så förstår ni hur det fungerar.
http://laddauppbilder.se/?di=1013258778526
http://laddauppbilder.se/?di=313258778915

A
2012-01-06 18:04

Haha ja vill ni inte söka Ryanair så gör inte det då.
Kan du komma in på något annat bolag och slippa betala dessa 2000 för simcheck för att du råkar känna någon där så grattis.

Jag ångrar mig inte ännu så länge iaf. Tjänar ihop dessa pengar på knappt två dagar om man delar min årslön med 365.

Sen finns det givetvis annat man kan klaga på men pengarna är då inte mycket att klaga på.

Och gör det inte till någon tråd om arbetsvillkor på Ryan nu, killen undrade bara vilka som anställer utan att kräva 500h på typen.

gnällspiken
2012-01-06 17:49

Lite dåligt med länkar som det efterfrågas här på forumet?
Kan se en enda länk sen är det mesta bara annat tjafs!

Till Markus
2012-01-06 14:03

Markus:

Haha, ingen betalar för sitt kaffe på Ryan. Tror du på det?

Alla i crew dricker gratis även om det inte ingår. SUCK.

Markus
2012-01-05 19:00

Ryanair bästa jobbet?! Haha….

Förutom att du får betala för tester och typerating så tillkommer: Boende när du är out of base, cert, pension, obetald semester och sist men inte minst så får man även den fantastiska förmånen att betala sitt kaffe ombord.

För er som talar tyska och har 200h så är ju som sagt LH också ett alternativ, om man motförmodan går med på deras anställningsvillkor.

Lycka till med sökandet!

RE: A
2012-01-05 18:44

Ryanair tar väl betalt för sina tester, så äckliga är inte de andra bolagen.
Att behöva betala för att kanske få ett arbete är sjukt!
Man har visat tillräckligt med intresse som betalat allt vad flyg heter innan!
Jag söker inte enbart av den anledningen Ryanair.

A
2012-01-05 18:08

Ryanair är nog det absoult bästa jobb du kan få om du kan tänka dig att flytta någon annanstans. Bra betalt men du får inte välja var du hamnar.
Kan du tyska finns dock Lufthansa också.

PM
2012-01-05 12:51

Den enkla sanningen är att det råder ett STORT överskott på nyutbildade piloter! Det har aldrig förekommit någon som helst brist på nyutbildade piloter och mängden nyutbildade piloter bara ökar för varje år! Konkurrensen och villkoren blir därefter.

Se även denna tråd:
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=63115

Daniel
2012-01-04 18:15

Vågar man fråga varför ingen har nämnt Ryanair? 🙂

LT
2012-01-04 14:07

@ West Pilot

Det har inte gått att söka på hemsidan sedan i höstas. Samt att de tre omgångar med piloter de tog in förra året var low timers. Så nästa gång de anställer kommer det att krävas mer tid enligt en jag pratat med på det svenska huvudkontoret. Det var dock i höstas så det kan ha ändrats.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500