Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är det bara SAS som har problem med musen?

Tråden startades av Jerry

http://svt.se/2.22620/1.2673142/liten_mus_stoppade_sas-flyg

Är det bara SAS som har problem med mus ombord?
Har sett det förut också att man ställt flygning med anledning av att man hade en mus ombord.

Framgick inte om man hittade musen, är det någon som vet om man hittade den eller lever den sitt liv ombord nu på detta flygplan och gnager på de elektriska ledningar och annat som kan finnas ombord på ett flygplan?

Publicerad den 2012-01-11 22:31
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Sv: KalleSus
2012-01-16 18:35

Verkar så. Men följderna av en tom A330 som kraschar mitt i Oslo eller någon annan stad är katastrofala.

Janne
2012-01-16 17:29

Vilka idioter förbjöd klistertejp?

KalleSus
2012-01-15 23:00

Jag misstänker att det är helt olika säkerhets- och försäkringsaspekter beroende på om man flyger med minimal besättning eller har 250 betalande passagerare.

Vitman
2012-01-15 22:23

flyger man inte med passagerare om det överhuvudtaget finns misstanke om att säkerheten kan påverkas.
Besättningen flyger efter eget beslut.

Sv;KalleSus
2012-01-15 17:56

Om det var OK att flyga till OSL, vfr ta flygplanet ur trafik alls?

KalleSus
2012-01-15 11:57

Turen från ARN till EWR blev inställd eftersom musen inte hittats.
OK så långt?
Maskinen står alltså kvarn på ARN och musjakten fortsätter.
Nästa flight för LN-RKH skulle vara EWR-OSL. Den turen blir förstås också inställd eftersom ingen maskin fanns att flyga från Newark.
Ni hänger fortfarande med?
Dagen efter musjakten på Arlanda är alltså maskinen tursatt att flyga från Oslo till New York.
Allt klart?
I mina öron låter det då inte så konstigt att man i det läget bestämmer sig för att ferryflyga maskinen till Oslo, där man dessutom har något liberalare regler avseende musjakt.
Säkerhetsaspekten har säkert värderats.

Glidaren
2012-01-15 09:18

Vet inte om Hans kom direkt från krogen, man kan ju nästan tro det om man går efter hur han skriver. Varför skulle kärran gå via Oslo? Knappast mellanlandning för vidare färd västerut i alla fall. På den tiden jag var involverad i turnarounden så gick den kärran som kom in som 946 ut som 903 och vice versa.

Hans
2012-01-15 05:24

Musen hittades ombord på SK904 av en i cabin, lista ut själva om med är på ARN eller inte.
Enligt kollegor på traftik kontoret skulle kärran gå via OSL senare så var ingen större kostnad på bolaget…. Alla ni experter utanför SAS kan ju ha era teorier

Sv: Tekniker
2012-01-15 05:13

Resten av världen använder klistertejp för att fånga möss och annan ohyra. Jag har det i vårt garage. Det fungerar. I ryggradslösa och mesiga Sverige är det inte tillåtet, utan flygbolaget var tvunget att flyga en tom A330 till ett grannland för att kunna använda klistertejp. Att flyga med ett flygplan med FBW och en gnagare ombord kan vara livsfarligt. Antag att det hade kraschat? Vad kostade denna flygning? Vad gjorde det för skillnad för musen? Idioterna som har förbjudit klistertejp borde betala alla kostnader till SAS som en liten belöning för deras idiotiska beslut.

/derdummeschwede

Tekniker
2012-01-14 21:09

Vansinne:

Vill “Vansinne” vara vänlig och förklara för oss som inte finns på plats?
Det verkar fattas lite bakgrunds-info till upprördheten, vi vill veta, så att vi också kan bli upprörda.

Vansinne
2012-01-14 15:40

Vansinne att man ska behöva flyga en A330 till Norge för att kunna använda klistertejp. Vad kostade det? Vad är det för idioter som bestämmer i Sverige?

Janne
2012-01-12 23:20

Alla skyller ifrån sig. Typiskt 🙂 Nästa är väl gate agent som säger “omöjligt utan boarding pass”. Så musen kom från Toulouse med flygplanleveransen.

Tekniker
2012-01-12 19:32

Har hört att en effektiv medicin mot möss är Kattepiller!

Katten
2012-01-12 18:26

Har svårt att tro att det skulle vara cateringen eftersom trolleys och skåp kollas igenom och plombas innan dom kör ut till flygplanen. Tror dom går via gaten.

Svar: cargo
2012-01-12 18:18

Vet inte om Sas, men många bolag flyger matvaror, frukter, grönsaker, blommor, etc, i cargo. Man kan hitta all möjlig ohyra.

cargo
2012-01-12 14:15

janne; SLUTA skylla på cargo. Jag garanterar att cargo lastningen är musfri !
catering lär väl vara en bättre gissning.

Har funderat på det här en hel del. Kostar ju stora slantar för SAS, ju större maskin
desto dyrare. Vad kan man få ut i std by avtal på att ha 2-3 specialtränade katter
liggade med säg 60 min inställelsetid ? 24/7/365 ?
Får man 50.000 i månaden ? Antar att man får lämna garanti på effektivt utfört arbete. Dvs garantera infångande innom 30 min. men helt ärligt ! Vem kollar ?
Det är ju bara att säga att “pelle svanslös” mumsade upp musen i ett nafs.
Tvivlar uppdragsgivaren är det väl bara att ta katten upp till specialbagage och
köra en x-ray.

Tekniker
2012-01-12 11:12

Det händer “ganska” ofta att möss/gnagare siktas ombord på passagerarplan.
Standard practice är då att sätta ut fällor tills man fångat en gnagare.
Hände på Swiss när jag var där, så SAS är inte någon särskild gnagar-favorit.

Men man kan ju kanske undra om det fanns fler men som aldrig sågs av någon. Det får ju samtidigt inte bli ett självändamål att ställa flygplan för att man “tror saker”.

Hörde för övrigt om en Fokker 50 som Skyways fått hem från Indonesien. När man gjorde checken efter
att den kommit hem till Linköping var maskinen full med Kackerlackor. Lyfte man en matta så kryllade det. …..Nu råkade det dock vara så lyckliga omständigheter att det precis hunnit bli Svensk Vargavinter utanför hangaren. … Så man ställde bara ut maskinen tills man var säker på att “Grymma moder Natur” fått göra sitt. Tack Svensk Vinter, för gratis Kyla!

Mimmi
2012-01-12 11:01

Synd att jag inte fick publicera svaret som jag lämnade här innan på musen!

Ofta som man inte låter inlägg publiceras här.

Känns som gamla Sovjet tiden.

Janne
2012-01-12 01:45

Verkar så. Hoppas att de inte flög över Atlanten (som artikeln säger) med en mus som kan gnaga på A330s FBW system. Det kan sluta illa. Sannolikt kröp musen ombord på ARN. De lever i Arlandas avloppssystem och kryper ut ibland. Sannolikt lastades musen ombord med cargo eller catering. Sas borde kolla flygköket för ohyra. F-n vet, det kunde ju ha varit en fet och välgödd råtta.

Mickey
2012-01-11 23:45

Det är inte barav musen som SAS har problem med.

De senaste dagarna har SAS haussat sin egen aktie och låtsas som om alla världens flygbolag vill köpa SAS för att få upp aktiekursen.

Idag kom åter igen egna nyheter som visar verkligheten hur det egentligen står till!

Då har man inte råd att låta en mus från USA åka med gratis till Sverige!

http://di.se/Artiklar/2012/1/11/255557/Nedat-for-SAS-i-december/?sr=23&tr=298303&rlt=0

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500