Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är det värt att boka med SAS?

Tråden startades av Håkan

Hej
Jag ska ska till Alicante i sommar och jag funderade på att boka med SAS men idag läste jag en artikel där det stod att det finns en stor risk för att SAS kan gå i konkurs. Tycker ni att man ska boka med SAS ändå?

Publicerad den 2012-01-17 15:34
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Svar: l.n.
2012-01-19 00:16

Jag vet mycket väl att Sas är 50/50. Hur många nyemissioner tror du man är villig att slösa pengar på? Vfr avskedar Sas 300 om det är så lätt att pumpa in pengar som du säger? Sas sjunger sista versen.

pf
2012-01-18 22:33

“Alt ingår” skriver noen tidlig i denne tråd;

den som startet opp “tillegg” på flypris var “vår kjære SAS”. I 1991 var bolaget forbannet på 13 svenska kronor per pax. Det var en securityavgift som dengangen svenska Luftfartsverket ville ta per pax avreist på deres flyplasser. SAS ville vise opp denne, og la den på toppen av billettprisen, extraspesifisert.

De oppnådde to saker, en, at de reisende skulle få vite om den. To, at man slapp å betale høy kommisjon til reisebyråene. Kom i håg at i 1991 booket man ikke flybilletter på internett.
SAS og andre oppdager snabbt at man sparer penger ved å legge andre deler ut av flyprisen utenfor ”kjernen”.

Så kommer low costs . Low costs driver “botique”prissetting, hvor man betaler for det man ønsker-der blir bagasje og mat definert som tillegg. SAS, såkalt full service bolag dropper også mat til sine økonomipax, og reduserer drastisk på c-klass servicen. Ja i dag ryktes det så at Turkish betaler mer for catering for sine Y-klass pax enn SAS gjør for sine C-klass pax(pr pax).

Med internettet slipper SAS og andre kommisjon til byråer.

SAS det avgiftfrie selskap legger en serviceavgift per booking. Slik jeg tolker SAS’s nye VD, så har vel han uttalt at kundene skal få det de vil betale for. Jeg forstår det også dithen at han vil lage en klassdeling på innenriks. Det sistnevnte er av analytikere gjort til en av faktorene til at Braathens fikk problemer når de hadde Best og back-konseptet.
Jeg vet inte om man skal tolke SAS VD’en til at avgifter for tilleggstjenester er på trappene i det bolaget? Jeg tror dette og klassedeling vil “skremme” enda flere over til Kjos og da egentlig undergrave enda mer SAS’s dårlige ekonomi.

Og til sist, at staten som eier “legalt” pumper inn ny kapital. Det er vel det som EU kommisjonen reagerer på i f.eks Malev’s case. Det er også merkelig å se at flere og flere skandinaviske politikere vil selge staten ut av SAS.

l.n
2012-01-18 20:50

Dax att lära gnällspiken Janne hur det fungerar.SAS ägs 50/50 av SE,DK.NO och privata aktieägare.SAS gör en nyemission som ägarna väljer att deltaga i.Alltså inget statsstöd utan en normal operation i affärsvärlden…

Pay thru the nose
2012-01-18 20:02

Jag brukar ha en carry-on så vfr ska jag betala för incheckat bagage? Bolag som Norwegian och Ryanair är det enda rätta.

Janne
2012-01-18 19:17

Enligt EUs konkurrenslagar får staten inte subventionera förlustbringande flygbolag som Sas.

pf
2012-01-18 12:52

Det ungarska nasjonale selskap MALEV må nå betale tilbake ulovlig statsstøtte har EU-kommisjonen bestemt.

SAS med sterkt statlig eierskap er i konkurranse med en rekke private bolag, som (nesten) fritt i hht EU’s luftfartspakke kan trafikere i hele EØS-området(Norge er med her).

Skulle SAS gå konkurs og ruter står uten operatør, kan statene legge ut ruter på anbud i hele området. Jeg er ganske sikker på at det vil være operatører som vil fly med delvis stats-støtte. Noen kan jo velge evnt. å fly kommersielt mot en skjermet/monopolistisk operasjon på ruten.

For flyplasser kan man da måtte tenke nytt, og i går så jeg ca 25 B-737-800 fra et stort irsk bolag stå parkert uten virksomhet på Stansted….

A.K.
2012-01-18 12:46

Finns det inte andra bolag i detta avlånga land som kan flyga istället för SAS?

Sv: Sv: Johan + Sv: Pay thru t
2012-01-18 11:21

Sabena och Swissair är två bolag som inte varken Svenska, Danska och Norska staten ägde om du inte visste det? Självklart kan statliga bolag gå i konkurs men chansen att SAS gör det är försvinnande litet i vårat avlånga land det flyget är viktigare för infrastrukturen än exempelvis Belgien och Schweiz.

“Vilket betyder att jag betalar för det jag inte vill ha.” Jo visst men förmodligen kommer du behöva en resväska plus betalkort för att kunna betala biljette, något som ingår i SAS pris när man bokar, men ej på DY där det läggs till.

Sv: Johan
2012-01-18 03:33

SAS är inte skyddat mot konkurs enligt lag. Du kanske vet att statligt ägda Sabena och Swissair gick bankrutt och finns inte längre.

Johan
2012-01-17 20:23

Den här tråden verkar spåra ur som vanligt i ett SAS-läger och ett DY-läger, vilket ju inte frågan handlade om.

På din fråga om man vågar boka med SAS så är ger jag dig ett 100% ja, SAS kommer inte att gå i konkurs, sannolikheten är försvinnande liten. SAS ägs till stora delar av staten i tre länder och har en samhällsviktig funktion för den gemensamma infrastrukturen och är därmed i praktiken skyddat mot konkurs. Är du ändå osäker så betala med kreditkort så är du skyddad mot det osannolika genom kortbolaget.

Ha en skön semester i Alicante!

Kalle
2012-01-17 19:25

Betala för det du inte vill ha? Ja du får betala extra för att betala, vilket är olagligt i Sverige. Norwegian kommer undan med det eftersom det är ett Norskt bolag. Hela upplägget går ut på att du skall luras in på en biljett med ett “lockpris”. Sedan skall du svälja en jäkla massa extraavgifter av bara farten. Nej tack säger jag bara. Jag gillar inte att du skall “luras” till något.

Väljer SAS!
2012-01-17 19:21

“Allt ingår” som sagt på SAS och behöver kanske förtydligas!

Det priset du ser när du bokar är vad du betalar, enklare för kunden. Hos Norwegian tillkommer flertalet avgifter under bokningen så biljetten som först ser ut att vara betydligt billigare än SAS blir kanske i slutändan något dyrare!
Nu har jag lärt mig hur mycket “extra” det kostar på DY när jag väl ska betala biljetten och jämför på så vis med SK!

Pay thru the nose
2012-01-17 18:02

“Däremot ingår allt i SAS priser.”

Vilket betyder att jag betalar för det jag inte vill ha.

Väljer SAS!
2012-01-17 17:52

Svårt att jämföra DY och SK. Reser flera ggr i veckan och har frekvent hoppat mellan dessa två bolag.
Norwegian har nya maskiner och hyfsad benkomfort. Internet upplever jag fungerar väldigt sällan. SAS har gamla maskiner och även de hyfsad benkomfort. Gamla maskiner som sagt men inte mycket slår att sitta i främre delen av en MD när man reser!

Norwegians koncept är att du betalar för vad du behöver. Det innebär att inget ingår i priset. Inte ens kortavgift som är “förbjuden” i Sverige. Det kostar extra för betalkort, bagage och val av sittplats. När man tar betalt för bagage ska alla ha in allt bagage i kabinen. Både besvärligt och farligt med så överfulla “bins”. Känner mig som boskap när de manas på kontinuerligt att man ska skynda sig på planet och sätta sig ner för man är i vägen vid boarding. En till två ggr är ok men inte kontinuerligt.

SAS har gamla flygplan och gamla värdinnor som inte alls har lust att jobba och det märks. Däremot ingår allt i SAS priser.

Summan av det hela har gjort att jag helst väljer SAS när jag åker, även om det kostar någon hundralapp mer!

Sven-Olof
2012-01-17 17:15

När det var snöstorm nyligen fick jag ordna allt själv. Taxi, hotell mm mitt i natten. Norwegian hade ingen personal som hjälpte passagerarna! Jag har prövat samma med SAS. De fixade bussar, hotell och skötte det riktigt bra. Det är stor skillnad, men du väljer själv.

H
2012-01-17 17:03

Hade hellre rest med Norwegian. Hittar ingen billigare biljett med SAS till Alicante i sommar än Norwegian. Med Norwegian får du också nytt flyg och gratis Internet på den långa flygturen.

Kalle
2012-01-17 16:44

De tycker inte du skall boka med SAS. Det gör jag ändå, de är bra och prisvärda och har inga löjliga extraavgifter. Punktligast i Europa dessutom!

Aldrigsas
2012-01-17 16:14

Inte alls.

men..
2012-01-17 15:51

Jag själv hade nog bokat en resa med SAS. Men det är upp till dig hur stor risk du tror det är att de konkar.

Leif P
2012-01-17 15:46

Chansen att SAS ska gå i konkurs är väldigt liten. Antar att du, som jag, har sett att deras priser till Alicante är klart bättre än DY och FR plus att de inte lägger på massa avgifter för bagage, kortbetalning, val av säte osv.

För övrigt har jag också bokat resa till Alicante i sommar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500