SAS Eurobonus erbjudande
Till min glädje fann jag i morse ett eurobonuserbjudande från SAS att boka resa till Shanghai för 20 000 p . Erbjudandet skulle gälla 20-21 jan dvs ett dygn. Resa mellan 1 mars och 31 dec. Har bevakat SAS hemsida hela dagen och den har legat nere för bokningar. SAS har informerat att man har hemsideproblem vid olika tidpunkter och dessutom informerat att man förlänger erbjudandet. Inte en enda 20 000 poängsresa har gått att boka under dagen. Klockan 16.00 läser jag på hemsidan att erbjudandet är fulltecknat! SAS har samtidigt som man informarat om hemsideproblem och förlängning sålt alla biljetter via telefon!
svar
Bertil har helt rätt. Jobbade i SAS för inte så länge sen och häpnade över bristen på IT-kompetens i organisationen. Den bristen leder sen till en hutlös makt hos gamla SAS-Data numera avknoppat till CSC.
Internt sitter sen en avdelning som heter Airline IT och lägger idiotiska krav på allt som ska användas i SAS. Mycket värre än i andra stora bolag. Det så kallade 10-testet är ett krav som ökar kostnader t ex.
Andra krav är ställda på hur web-sidor ska kodas för att följa “corporate image”. Speciallösningar ut i varje meny finns det och man följer så gott som aldrig god sed för websidor. Ladda ner HTML-koden från en SAS-sida och jämför med en sida från något annat stort seriöst företag. Då inser ni snabbt varför SAS sidor går lååångsamt.
Titta sen i årsredovisningen för SAS och kolla vad bolaget har för IT-kostnader så förstår ni att jag inte bara svamlar.
Jag lyckades till slut boka 2 ToR, Köpenhamn – Shanghai, 40k bonuspoäng och 500 kr, grymt bra. Jag bokade resan sent, dvs vid 23:50 på fredagskvällen, då fanns det gott om resor kvar.
I:n, bespara oss dina dumma kommentarer. Det var som många skriver, det gick inte att boka på nätet och då kan du inte skylla på att det är andra före utan det är it systemet som inte tillräcklig dimensionerat. Det stod också att erbjudandet skulle förlängas men så blev det inte. Det enda som sedan kom upp var att det var slutsålt.
Skall man marknadsföra ett erbjudande på detta sätt skall systemen för bokning fungera så att alla får en chans, annars kan man låta bli. Det är ju de SAS trogna kunder det handlar om och dessa borde man n vara rädd om i dessa dagar.
Problemet med SAS är att dom har en “skithemsida”.
Inte undra på att dom går dåligt om man inte kan köpa biljetter.
Det som Ryan eller vilket lågprisbolag som helst spöar SAS på är just hemsidan.
Varför kan man inte bara kopiera rätt av från ett lågprisbolag. Själv skulle jag ta Wizzairs.
Wizzair har c:a 38st A320 och växer så det knakar trots lågkonjunktur.
Något att lära för SAS.
Jag gick in för att boka 07.45 den 20/1. Fungerade inte då och inte på hela dagen. Det lär ha öppnat 07.00. Säg inte att alla intresserade fyllde upp SAS kvot för resande på den tiden…. något lurt är det! Jag menar “Hur många med SAS eurobonuspoäng bestämmer sig att dra till Shanghai inom loppet av 45 minuter?
Jag lyckades boka tidigt på morgonen den 20, dock tog det ca 1 h att lyckas, då det var hårt tryck på sidan.
Vi undviker ditt bolag och vi undviker alla problem.
EN gång till, alla stolar på en flygning har inte samma pris även om det är samma klass. Boka tidigare eller ta en omväg.
Om en biljett kostar 8000 så tyder det på god efterfrågan….ni vet marknadsekonomi.Efterfrågan styr priset.Varför sälja alla platser för 4000 när man kan ta bättre betalt.Flygbolagen bedriver ingen välgörenhet även om många tror det…………….eller så är det bara att vänta på frälsaren Björn Kjoos eller ta omvägen via europa någonstans……….
instämmer till den senaste kommentaren , vart är de billiga biljetterna som har utlovats??”?
Jag bokade SAS till Miami 4 personer för 23000kr T/R. Det kallar jag billigt, men jag har lärt mig hur tidigt jag måste boka och vilka veckodagar priserna är som lägst.
Jag var inne på SAS hemsida vid samma tillfälle och där kostade samma resa med samma flighter 33000kr.
Online resebyråerna lyckas på något sätt, fattar inte hur?
T/R till New York.
Det bästa jag kan hitta är ca: 8000:-
Var är 4000:- biljetterna alla pratar om?
Gnällspiken Janne….det var väl andra som var snabbare och framförallt duktigare på att boka…………
Typiskt. Pga sådana fiaskon undviker vi detta flygbolag totalt.
Samma här, har med jämna mellanrum försökt boka, fanns inte en enda resa!
Kollade även erbjudandet till Chicago och Washington, samma trista resultat där.
Riktigt bra kampanj, men vad gör det när man inte kan boka – uselt SAS.