SAS tillbaka i Växjö?
SAS och Cimber ska ha presskonferans i Växjö 31/1 om nya linjer från Växjö! Vad kan detta tänkas vara?
svar
Det rör sig säkert om en så kallad split duty. Då är det lagligt.
Avseende SAS i KRN så är det inte samma crew som anländer på kvällen och avgår på morgonen.
Jonny:
Det är inte samma crew!
@F/O: Det kan man visst ha! Vi har två break nästan hela tiden. Företaget har frågat TS om detta är okej men de har inte vågat svara varken bu eller bä. OBS! Det står ingenstans att man bara får ha en break… Om du inte håller med får du gärna visa mig var det står!
Det är ju precis samma som SAS gör på sina stop, tex Kiruna, kärran landar efter 23 eller närmare midnatt och lyfter sedan efter kl 06 på morgonen…
Det är väl inte heller tillåtet att inte räkna rasten i DP. FDP räknas det ju inte som men som tid att vila ner efteråt måste det räknas…
I sverige kan du aldrig ha med än en break under samma FDP. Nästa vila måste vara minst 12(10)H eller som föregående FDP.
Det där är ju inga problem i SupbartQ med de svenska tilläggsbestämmelserna avseende “paus på marken”. Där jag flyger (svenskt regionalbolag) gör vi på det sättet 3-4 nätter i rad. Ibland flyger vi 3 flighter på morgonen efter en sådan “kortnatt”.
I det senaste förslaget från EASA, CRD, till FTL, kommer det att bli aningen mer restriktivt med paus på marken. Dock kommer det fortfarande att gå alldeles utmärkt att jobba med break under WOCL eller vilken annan tid som helst.
Vissa bolaget tolkar dessutom SubpartQ som att en break inte ens räknas som duty, och således inte behöver ligga till grund för nästkommande minimum vila. Dessutom tolkar dessa bolag det som att man kan göra flera “break” utan minimum vila emellan. T.ex. incheck 0600, break mellan 1000 och 1400, arbete 1400 till 1800 break mellan 1800 och 2200 och sedan tjänstgöring 2200 till 0000…
Jag är också underlagd Subpart Q. Dock har firman ett Fatigue risk Managment system som förbjuder “break” i en FDP 22.00-06.00. (kommer nog som lag i nya EASA OPS.)
En annan lösning för QI är ju att stationera et antal crew i VXO som kan “varannandags slingas”
… i en Q värd. Tyvärr
@Lally Jones: Jag undrar vilken värld du lever i om du tror att en arbetsgivare funderar över hur utvilad en besättning är.
Arbetsgivaren förhåller sig till Subpart Q och där går det alldeles utmärkt att göra så här, förmodligen har samma besättning en flygning eller två innan eller efter Växjö-slinga också.
Det är mer än fyra timmar mellan block-on och block-off så man schemalägger med ett “break” där man fryser flygtjänstgöringen. ALDRIG, för allt smör i småland, körs denna slinga med två besättningar och trivselstopp i Växjö.
Välkommen till verkligeheten!
Jag undrar hur QI tänker mht till crew.
QI049 landar 23:25 LT.
Crew har nog check out 23:45.
Taxi till hotell i Växjö ankomst 00:10
Vila 00:10-05:20
Transport till flygplatsen 05:20-05:45
Check-in 05:45
Avgång 06:25
Hur utvilade är denna besättning?
Men QI använder kanske 2 crew, men det vill i så fall innebära att det crew som kommer til VXO dag 1 först kan flyga mot CPH dag 3.
Inte vidare ekonomi i det.
Men det är klart QI har ett driftsunderskott på DKK 500.00 per vecka så lite till gör nog inte så mycket.
Det hade vi gärna gjort på företaget jag arbetar på. Jag hade över 40 resor från Kastrup 2011 (dvs. lika många resor med tåget). Detta är helt suveränt.
Och det tycker fler. Och om du kollar på presskonferensen på smalandairport.se så ser du att Alstom, stort företag i Växjö, välkomnar linjen..
Re:Affärsresenären, hur många reser ut i Europa över dagen? Det lär inte bli så lönsamt för Cimber om man satsar på dessa resenärer. Om vi hörs här på forumet om ett år är jag säker på att linjen är nerlagd. Skall man som affärsresenär ha någon flexibilitet måste det finnas minst fyra frekvenser per dag att välja på. När det gäller Växjö är det tåget som gäller, mycket bekvämare.
Tidigaste tåget är nere på Kastrup klockan 07:34. Flighten till London går 07:45. Lycka till!
Det här är det bästa som hänt Växjö på länge. Äntligen kan man resa ut i Europa över dagen igen.
Ja det finns bättre linjer, Jönköping är väl definitivt ett lämpligare alternativ; större stad, längre till CPH och inga direkttåg. Men då JKG-COP har lagts ner ett flertal gånger och nu inte finns, hur f-n ska det löna sig med att flyga en gång om dagen till VXO?
Det blev CPH med en frekvens om dagen! Det verkar helt sanslöst, vem kommer att välja denna linje med att sedan vänta till kl 22 innan den går tillbaka.
Det blir tåget även i fortsättningen.
VXO-CPH lär väl knappast vara en lönsam linje?
Från Växjö centrum går tåg via Kastrup till Köpenhamns city. Det tar ca 2 timmar. Jag kan inte se något behov av den flyg linjen.
Finns det nåra andra tänkbara linjer?
VXO-CPH blir det.
Linje?