Piloterna på Norwegian har vaknat!
Nu verkar det som om piloterna har tröttnat på flygbolaget Norwegian.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/solarandaberg/Flygere-reagerer-mot-Norwegian-2924759.html#.TylpeSOHv25
svar
Förstår inte vad du menar pensionären. Decision point planning förekommer på alla bolag där man har problem , pga vikt, vind eller väder, att komma fram. Inget ovanligt på något sätt. Om det nu vore så att några bolag fått bogseras från rwy (skröna) borde det väl hörts från, på den tiden, luftfartsinspektionen. Men icke.
Till pensionär;
Jag förstår inte vad du menar ??
Alla dessa som jobbar på DY jobbar ju där för att SAS inte anställer utan bara säger upp folk.
När det gäller den omtalade nyrekryteringen hos SAS så har ju SAS själva dumpat löner och villkor till nivåer långt under DY och FR så jag förstår inte alls ditt argument !
Dessutom så får man ju inte tillgodoräkna sig all den erfarenheten man har om man överhuvudtaget skulle komma in på SAS utan man måste börja om från botten.
Hur många företags ledare börjar som receptionist när dom byter företag ??
Flyget är väl en av de få brancher där man inte kan tillgodoräkna sig sin erfarenhet när man byter jobb ?!
Om inte DY fanns så skulle många fler få jobb på SAS till mycket bättre villkor.
Men man sågar sin egen gren genom att jobba för taskiga villkor så Lågprisbolagen överlever. Konsensus lågpris bolag. Låga löner och låga personalkostnader,Gäller alla brancher. det är alltid personalen som får stå tillbaka för låga priser. Snart har alla låga löner för att kunna konkurera med Kina ,Korera mfl. Direktörerna blir rikare.
Stämmer bra, vilket garanterat kommer leda till att jag inte kommer flyga med dem!!
Ursäkta en dum fråga men jag är från Finland och förstår inte norska/svenska riktigt tillräckligt bra för att få klart för mig vad texten handlade om, att Norwegian anställer/kommer att anställa nya styrmän från andra land med dåliga löner för att komma billigt undan?
Jag är nämligen utbildad ekonom och förtår mig alldeles utmärkt på branchen, ajaj, där gick Du på en nit!!
@Red baron
Lika sällan möter man flygekonomer som förstår flygsäkerhet och pilotjobbet.
Du förstår tydligen inte heller.
Vore..”Piloterna på Norwegian har somnat”, ursäkta alla Ni “förståsigpåare” och pro-Norwegian fans, men det hade varit roligt!
Fan, man tjänar ju mer som lastare på SAS!
På SAS tjänar min granne en bit över 100.000 som kapten på A330.
38.000:- rena skämtet när man dessutom tjänar mer på Stockholmståg som förare!!
Bättre upp!
Du är skapligt felinformerad,
Lönen ligger på 38.000
Minus sociala avgifter och skatt, 28,97% + ca32%
Kvar har du ca 20.000/månaden.
Ingen Pension ingen loss of licens, inga rättigheter….
Dra oxå ifrån ett boende i Malaga eller Finland, då blir det riktigt bra!
Borde i alla fall ha 15.000/månaden kvar.
Kanske fungerar om man är nyexaminerad pilot och bor hemma hos mamma och pappa, knappast annars.
Hahaha! De kontrakten som erbjuds idag ligger inte på den nivån. Minska den summan med ca 40%. Efter det får du reducera den summan ytterligare med ca 45-50% för att få fram den summan du kan få ut i handen efter alla socialaavgifter skatter m.m. är betalat. Efter det måste du ju komma ihåg att betala alla dina certavgifter/pensioner/loss of license etc. Just det, det ingår inte heller någon semester, så det måste du lägga undan pengar till. Aj fan, måste ju också pynta TR själv. Vad sa du? 6 månaders kontrakt? Taget!
Ta den summan som Karlsson här nedan skrev om och räkna själv nu så får du en hum om vad de nya kontraktarna får.
Det framstår som helt klart att de som gnäller här är piloter med ett tomrum i hjärnan som är lika stort som avståndet mellan vingspetsarna på det flygplan ni flyger.
Jag har ännu aldrig träffat en pilot som förstår flygekonomi.
Det är klart som f.. att Norwegians piloter är tysta, de sitter med löner som snart får SAS piloter att bli gröna av avundsjuka !!
Nej, Norwegians piloter sover gott !!
Det företagsledningen som har vaknat och nu inser att pilotkostnaderna är på tok för höga.
Intressant diskussion det här med social dumpning. Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är social dumpning när dessa piloter (inhyrda) sitter på en lön på mellan 75 000 – 77 000 kr i månaden.
Det går åt samma håll för DY!!
Dom är nog tysta för att dom inte kan få ett bättre jobb i dagens situation.
Med tanke på att många nog har familj, lån och räkningar så kanske det är logiskt att dom håller käften. Även om det är tragiskt…
Men tror nog jag hade håll tyst jag med… sad but true
Märkligt ändå hur tyst det är ändå, från Norwegians piloter.
Jonny Puma: Var det rätt tråd du skrev i ??
Den här tråden handlar om hur våra rödnosade vänner i väst har kommit en bra bit på väg i sina avsikter att kapa kostnader genom att använda kontrakt/bemanningsföretag i diverse länder. Som någon skrev tidigare, det här är en social dumpning av stora mått. Man skapar medvetet ett A och ett B-lag inom samma företag. Den här typen av kreativitet kan vi vara utan, flyg biljetter kostar inte 199 spänn!
Men SAS har ju fått dessa billiga piloter i årtionden och då var det ingen som klagade..? Varför skulle det plötsligt vara så hemskt? SAS har ju först nu börjat anställa lite folk igen men för ett år sedan var den sist anställda på SAS anställd 1999. Är det bra? Nej.
Ja i detta fallet är det befogat att bråka! Norwegian försöker sig på en socialdumpning av gigantiska mått. Stå på er alla anställda!