Spanairpiloter vägrar arbeta för Ryan
http://www.typicallyspanish.com/news/publish/article_33641.shtml#ixzz1ljzPpAOk
svar
Vad patetiskt. Icke piloter tjavsar med mytomanpiloter. Skön kvällsläsning.
Om allt vore så kanon på Ryan så borde det inte finnas sådan enorm rädsla för att personal skall vara fackligt anslutna från ledningens sida.
Konstigt val av alias, “patrik järvheden”. Det finns ingen pilot på skavsta med det namnet, såvida du inte är alldeles ny. I så fall bör du lära känna din arbetsgivare innan du uttalar dig. Annars tycker jag du ska välja ett annat alias.
Ja Patrik, därför att du är en av de 25% som fortfarande har en anställning i Ryanair. Vi andra 75% får vara så goda och betala rubbet själva.
MEN… nu är det faktiskt inte lönefrågan som är det centrala i hela debatten. Utan det faktum att man som anställd (eller vad man nu ska kalla det) blir ständigt trakasserad av ledningen på olika sätt. Det gäller oavsett man jobbar i flightdeck eller kabinen.
Och att bolaget sysslar med ständiga och metodiska lagöverträdelser, att säkerheten inte sätts vare sig på första eller andra plats, att mänskliga rättigheter inte existerar, att du saknar rätt till NÅGON sommarledighet, att du snart inte längre kommer att ha en “hemmabas”, att du kan bli obegränsat ersättningsskyldig (pga precis vad som helst), att du riskerar jobbet om du är sjuk på fel dag, att du nekas ledighet när din fru ligger och föder ditt barn, att du saknar rätt till föräldraledighet, att du kan få sparken över natten, mm, mm, mm….
Orkar inte rabbla upp fler exempel, men en del av er kanske fattar principen.
Nu kommer det naturligtvis komma nån indoktrinerad Ryanair-pilot och skriva att “det och det är inte sant… osv.” Men det är just det som är problemet – att vi alla har olika klausuler i våra kontrakt. Vad som gäller för dig gäller kanske inte för din kollega och tvärtom. Det enda du kan vara helt säker på om du jobbar på Ryan är att även om du inte har ett “problem” inskrivet i ditt kontrakt just nu, så kommer det att skrivas in när det är dags för förnyelse. Och om du är anställd på riktigt så kan du ju bara titta på hur många försämringar som har “överenskommits” de senaste TIO åren så får du ett hum om hur mycket du kommer tappa inom de närmaste FEM åren. För så är det… det accelereras hela tiden.
Patrik, gå med i REPA och IALPA/BALPA. Signera “Commitment to unity” och skicka in. Så kanske du i alla fall får behålla det du har just NU. För bolaget jobbar allt vad de kan för att ta det ifrån dig.
Till Patrik.
Men då är du ju inte heller “kontraktare/egenföretage” som majoriteten av de nyanställda och anställda de senaste åren är. Så med handen på ditt eget hjärta så stämmer det säkert bra. Men prata med några av dina kollegor, så får du se att det inte gäller alla.
Mvh // Ryanair på låtsas
Till dig som sitter och skryter om dina 80.000kr i månaden har jag ett par frågor:
Har du betald semester? Annars kan du dra bort ytterligare 11%, efter att du dragit arbetsgivaravgiften på hela summan.
Sen har man förmodligen ett lån att betala tillbaka också på i runda slängar 350.000 för typutbildningen.
Sjukdagar (fast det får ni ju inte ha) ska också täckas, likaså t.ex. askmoln som gör att du inte kan flyga.
Lägg därtill kostnad för uniform, badge, bakgrundskontroll, kaffe etc etc.
Så nej, din “lön” är inte så bra som du försöker få den att låta som.
Jag jobbar på Ryanair på Skavsta, och jag kan med handen på hjärtat säga att inget utav dessa påståenden är sanna.
Jag betalar absolut inga “sociala avgifter” själv. Detta gör Ryanair så smidigt åt mig.
Det är ganska många även på Ryan som gått den “långa” vägen, så jag köper inte resonemanget.
Sen är det du kallar “80 000” inte alls några 80 000. Bolaget betalar ut 80 000 helt utan att betala NÅGRA sociala avgifter. Detta får du betala helt själv. Vad du får ut efter skatt beror helt o hållet på var du bor, men det blir alltid betydligt lägre än om du verkligen hade en LÖN på 80 000.
Dessutom är det inte bara sociala avgifter som skall täckas av detta utan en hel del annat som “normala” arbetsgivare också brukar stå för.
Tja……
80.000 – Sociala avgifter (28.97%) 23176:-
– Skatt ca 33% 26400:-
Kvar har du 30424:- Minus Pension, Valfritt men ca 2000:- minus Försäkringar & Loss of Licens, blir väl ca 2000:-
Dubbla boenden. Ca 5000:-
Då har man väl ca 21.000:- att försörja familjen och betala resten av räkningarna med.
Det låter mycket med 80.000 men man ska vara medveten om att riktiga arbetsgivare betalar detta åt dig utan att du ser det på lönespecen.
Allt är relativt. Det jag ville belysa är att de allra flesta som sitter på SAS har en ganska brokig karriär bakom sig. Det var ytterst få som kunde kliva in direkt i bolaget utan erfarenhet. Många har slitit hårt och ont på diverse småbolag för att samla tid. Ofta till dåliga löner och usla arbetstider. Detta är inget nytt. Känner själv några stycken som jobbar på Ryanair. Det jag hört från dem låter faktiskt inte jättedåligt. Framförallt inte om det är det första flygjobbet.
Vilka andra bolag kan du bli kapten i och tjäna 80.000 i månaden innan du fyllt 30?
Skulle tro att det är ganska få.
80.000 för en trettioåring tycker jag inte är direkt dåliga villkor.
Ska man acceptera dåliga villkor bara för att det är sämre någon annanstans?
Inte konstigt att arbetsmarknaden för piloter ser ut som den gör om det är denna inställningen som gäller…
Det var då ett fasligt gnäll. Du kommer in i bolaget som 20-åring, slipper sitta och samla timmar uppe i norrland på en PA34 el. d.y. Du får (även om du kanske inte tycker det själv) en helt ok ingångslön. Du är kapten innan 30, tjänar då runt 80 laxar i månaden. Kontraktsanställningar inom flyget är inget nytt. Så synd om er är det faktiskt inte!! Pröva Skyways anställningsvillkor innan du gnäller (ja, med ett fack i ryggen?) så får du se vad som kan vara verklighet någon annanstans!
Allt är ju fråga om historik och statistik. Concorden var ett av de absolut säkraste flygplanen fram till kraschen, sen var det ett av de osäkraste…
Historik säger inget om nuläget.
Jag är så trött på detta bolag. Och jag är ännu mer trött på mina kollegor som försvarar Ryan om och om igen.
Jag hoppas så innerligen att det bildas ett fack, att vi ställer alla flygningar en vecka. Så att Ryanair tvingas att betala sina anställda på samma sätt som alla andra flygbolag utan en massa fiffens.
Och vad är det för tomtepilot som sägs vara pilot på Skavsta och hävdar att Ryanair är det säkraste bolaget? Är du precis klar med TR? Och har blivit så hjärntvättad av folket på EMA?
Det verkar som att signaturen från 2012-02-09 12:32:13, “Ryanair.” (med punkt) inte är samma som ursprungs-Ryanair.
Osmart, tycker jag av tidigare skribent att avslöja de “rätta” svaren. Det blir ju som upplagt för “Ryanair” att komma tillbaka och säga att han inte hunnit vara inloggad sen sist, och att han visst kunde de rätta svaren.
Hur som helst så är det ointressant om han hade svarat rätt eller fel. Oavsett vilket så går det direkt att avgöra om någon är pilot på riktigt eller inte.
För övrigt så hade jag inte tänkt mig ett specifikt svar på fråga 1. Det finns flera rätta svar. TOGA är ett av dem. På övriga frågor är det helt korrekta svar nedan.
Jag tror att rätt svar är
* trycka TOGA
* Hdg sel ger bäst centre line tracking.
* flameout ger en assymetri, vilket fire inte nödvändigtvis gör. Seizure ger aggressivare yaw. Något i den stilen du hade tänkt dig?
Undrar vilken stackars människa som utger sig för att vara pilot utan att vara det. Herregud.
Vill “RYR på riktigt” vara vänlig att posta sina “rätta svar”?
Mest nyfiken. 🙂
Skönt att det är några som har lite stake i alla fall. Ryanair piloterna som går och tror att det är ett så bra karriärsteg skjuter bara sig själva i foten nu när fler och fler bolag börjar apa efter Ryans avtal. (Om man kan kalla det avtal)
Till Ryan Air,
Man kan försöka pracka på anställda och passagerare att ens mishandlig av personalen är rätt.
Eller så gör man helt enkelt rätt för sig och behandlar dem på ett schysst sätt.
Southwest har mycket nöjda anställda, och gör dessutom stora vinster.
Varför kan inte Ryan Air?
Stå på er spanjorer.
Ganska imponerande att Ryanair lyckades svara fel på alla 3 frågor 🙂