VIK INTE NER ER NU !
Hoppas ni inte viker ner er nu Tui,Novair,Primera detta är viktigt.
Ni som är bruna runt munnen kan väl söka Ryan.
Förstår ni inte att ni alla får det bättre på sikt.
Ingn vill väl strejka men det är dax att sätta ner foten för 42-45 tim.
Lycka till o va enade.
svar
Men visst kan man tycka att det jobbas för mycket på dessa bolag. Men en strejk? Ärligt talat facket, hur smart är det? Flygbolagen har det redan tufft som dom har det, utan att strejka. Det är en stor ekonomisk förlust för bolagen som kan riskera att bolag måste lägga ner, och då blir alla arbetslösa istället. Fast det tycker nog facket och socialdemokraterna är bra, dom är ju ett arbetarparti. Passagerar blir inte lidande, resebyråerna blir inte så lidande, dom enda som bli lidande är flygbolagen , och det kan gå riktigt illa för dom. Men strejka på… bättre att vara arbetslös och främja utländska bolag att flyga för Svenska resebyråer, vad ska vi med Svenska flygbolag och svensk besättning till? Dom är ju bara dyrare…
Läste ni metro idag? La ni märke till hur reportern formulerade anledningen? 42 vs 60timmars vecka.
Detta kallar jag makt! Härligt att se hur bra man kan formulera sig så att allmänheten förstår på vilken sida de skall stå..
Menar Du arbetsförnedringen? Eller kanske arbetslöshetsförmedlingen?
Jag röstar på kalleankapartiet nästa gång!!
Skynda er till arbetsförmedlingen…
En som är glad för jobbet är ett Troll.
“En som är glad med jobbet” verkar ju sakna de flesta skruvar, hur faan kan man vilja arbeta mer för mindre? Jag blir inte klok på denna bransch. Dumhuvuden.
Jag tänker inte vika mig en tum.Jag halkade in på ett bananskal med hjälp av kontakter.Jag är nöjd med min arbetsgivare och skulle så vara fallet så kn jag tänka mig att arbeta mer för mindre lön.Har absolut inge problem med det.Jag är loyal mot min arbetsgivare.Jag tycker det är ett glassigt jobb med bra lön för 700tt och 24 mån studier.
CK: Är det inte bättre att försöka motivera VARFÖR arbetsgivaren skall schemalägga 60-timmarsveckor? Kan du se någon fördel rent flygsäkerhetsmässigt. I nuläget gäller konfliktvarslet kabinpersonal, men hade lika gärna kunnat gälla piloter. Vet inte hur du känner, men själv skulle jag inte vilja ha piloter som är inne på sin sjätte arbetsdag, och kanske timme 57-58, när det skall genomföras en landning i extremt väder på en stor flygplats med mycket rörelser i luftrummet, såväl som nere på marken?! Skulle de 56 arbetstimmar man redan avverkat under veckan möjligtvis möjliggöra en kritisk felbedömning? Jag tror det – det tror kanske inte du.
Jag kan inte för mitt liv förstå att detta strejkvarsel skapar sån debatt på detta forum. Ingen har krävt högre lön, utökade förmåner eller minskad snittarbetstid – det enda Unionen önskar är en reglering av den maximala veckoarbetstiden. Är det verkligen, jag har sagt det tidigare, så magstarkt?
Rune: Nu är det ju Unionen som varslat om strejk! De flesta hade nog större begränsningar när de tog jobbet – BCL eller K-avtal! Bestäm dig om du ska skriva på norska eller svenska….
Ruben: SAS hade en fordran på Spanair. Eftersom fordran knappast kommer betalas måste SAS ta hänsyn till den i årsredovisningen för 2011.
Varför skal företaget inte ha möjligheten i vissa perioder at kunne schedulera er till en 60 timars vecka..??!! Enligt SUB-part q har ni en Max gräns på 1980 hrs pr år.. Detta giver ca 166 timar i måneden.. Altså en vanlig “Svensson” vecka.. Att ni sovar ute ibland och jobbar i helgar, det viste ni om innan ni tog valet och jobba i luften..
Måste vara trist att se på nyheterna att bolagen hyr in annan kapacitet för att flyga “som om inget hänt” nu inför strejken.. Vad är poängen då? Det svider ju inte direkt… Mer att dom som strejkar straffar ut sig själva. Tänk om man fortsätter med den inhyrda kapaciteten framöver. Vad händer då tror ni?
Förre VDn Lindegaard framhöll alltid Spanair som det bästa bolaget i koncernen. Han fick fet pension. Undrar vad vi som blev kvar får?
Spanair gick i KK i Q1, märkligt sätt av SAS att ta den förlusten i Q4.
SAS gick i förlust sista Q rapporten pga konkursen på Spanair.
? 1.7miljarder i ägande där som bara försvann.
Den är ju dock förvånande att ansvariga på SAS inte långt innan såg att Spanair
var ett bolag på deken. Att SAS då började sälja av sina aktieposter.
Kanske bit för bit för att inte skapa panik, sänka Spanair i förtid med oro på marknaden. Nej detta sköttes illa av SAS eko.avd…….
Varför inte samma som SAS och Thomas Cook ???
Beträffande SAS, så fick du svaret i veckan: 2 miljarder i förlust på 3 månader!!!!!
Vari ligger det rimliga i att ett företag ska ha rätt att schemalägga personalen 60 tim/vecka, året runt. Utfallet man lyckas få just nu är ju dessutom mindre än 40 tim/vecka. Så det hela borde vara en ickefråga.
Varför är det sen värdinnor som inte viker ner sig frågade, någon nedan. Enbart för att här (och i SAS) är det en centralorganisation som säger stopp. En centralorganisation som i vissa lägen gått med på rejäla besparingar eftersom de kunnat jämföra med andra på arbetsmarknaden och sett att det varit rimligt.
Vi piloter tror tyvärr att vi är hjältar och klarar av allt själva. Det slutar bara med ett “Race to the bottom”. Därför blir vi i dessa tider lätt offer för smarta företagsledare. Kolla på SAS-fallet där SPF till och med går ut på sin hemsida och gör reklam för hur duktiga man är när man går företagsledningen till mötes. Ingen strid, inga diskussioner. Bara två möten på Arlanda där man i princip säger att “Nu ska vi sänka lönerna med 16%. Andra anställda kan inte göra det eftersom de är med i fackförbund som sagt nej…”
Att det ska vara så j…à svårt att få in 42-45timmar i avtalet när ett bolag av de drabbade snittar 30 timmar i veckan vad är problemet skarv slingorna eller???. Nä Ryan är inget höjdarbolag att jobba för det är väl ingen hemlighet att det finns olika divisioner inom flygbolagen.
Stå på er o skäms ni som är bruna om mun.
Vaddå!? Brun i ansiktet skulle det väl stå??
Varför skall inte dessa bolag ha samma villkor som bla ThomasCook och SAS vad gäller tjänstgörings tid, dessa bolag har begränsningar vad gäller antal timmar sedan länge.
Det ena bolaget går t.o.m. riktigt bra 🙂
stå på er!
mvh
Snömannen