Mörkerbehörighet temporärt certifikat
Hejsan,
Jag har genomgått en mörke-behörighets utbl. väntar nu på att mitt nya cert skall komma på posten, är det någon som vet om man kan flyga på det läraren skrivit i loggboken? Eller om man ska vänta tills man fått sitt certifikat?
svar
Det är helt sant. Olyckor händer.
Och det finns IR-piloter och yrkespiloter som flugit ner stora kärror i backen för att de har tappat orienteringen.
Men jag håller med om att mörkerflygningen kräver mer noggrann planering!
Men såklart får man tycka som man vill!
Du låter nästan lite högmodig hödö! Du kallar personer med PPL för små.. Du är säkert en höjdare med både CPL och ATPL.. Bara för detta tkr jag inte att du agera som någon översittare. Det är många som verken har tiden eller pengarna för att ta ett IR-bevis, tycker du verkligen att de inte ska få chansen att uppleva den fantastiska upplevelsen att flyga mörker.
Att hamn i IMC kunde lika väl hänt på dagen. Att man inte har IR-bevis innebär ju inte att instrumenten automatiskt inte fungerar… Sen skulle jag mer än gärna vilja veta varför Sverige är det ända landet som tillåter VFR-mörker!
Enligt mig är det farligare att flyga mörker VFR än att flyga dag VFR. Det finns väl en anledning till varför just Sverige är ett av de få länder i Europa där man får flyga VFR mörker.
Dessutom hur bra du än väderplanerar så finns det nästan alltid lokala avvikelser.
Minuset med att flyga mörker är att du inte kommer att kunna se dessa lokala avvikelser på en grådassig natt ut över smålands skogar. När du väl upptäcker det kommer du vara i skiten.
Har aldrig fattat varför små PPLare ska ta större risker än nödvändigt bara för de har ett flygcert.
Var det inte någon olycka med en DA40 för några år sedan som crashade i havet mellan Sverige och Tyskland? Om jag inte minns fel så skulle de ferryflyga en ny kärra över till Sverige.
Det blev mörkt och de hamnade IMC och crashade rätt ner i havet.
Vill minnas att ingen hade I-Bevis heller, rätta mig om jag har fel…
Jag vill verkligen inte låta våghalsig, men att flyga mörker är en bra förberedelse inför IR-bevis, det ger en viss grund för att flyga instrument. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar, vädret är den stora faran ovsätt om det är dager eller mörker, ser man bara till att NOGA kolla upp vädret innan avfärd, är risken lika stor dag som natt.
Äh, mörker är skitfint att flyga. ger bra övning.
Ta tillfället i akt men ha bra koll på vädret och fundera ut i förväg vart du skall ta vägen om det händer något!
Varför ska du ut å flyga mörker överhuvudtaget?
Du har ganska nyligen tagit PPL? Du har inte IR, och du vill flyga mörker? Om du har någon respekt för ditt liv så avråder jag dig från att flyga Single Engine mörker.
Ha i åtanke att det inte är så många länder som faktiskt godkänner VFR mörker, av just en anledning.. Förutom Sverige då såklart.
Mitt råd till dig, håll dig på backen nattetid i väntan på ditt IR.
Varför inte fråga din lärare på flygskolan?