Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanairpiloter, nu är det dags!

Tråden startades av RYR på riktigt

20 februari är deadline att förbättra vår framtid!

Skriv på och skicka in formuläret om du inte redan gjort det. Kontraktare som fast anställd – det här gäller ALLA.
Du behöver varken vara med i facket eller repa, bara att skicka in. Blanketterna räknas och förstörs den 21:e. Inga namn sparas, det är bara en inräkning. Men det är steg 1 i att förbättra vår arbetsmiljö.

Om du är på väg “ut” och tror att det inte gäller dig… Tänk om! Det här är något som påverkar varenda pilot i hela Europa just nu. Det handlar om att lägga en bromskloss framför den nedåtgående spiral som drabbat hela branchen. Ryanair är ledande för hela trenden och resten följer på. Det är bara “Vi” som kan stoppa lavinen.

Ladda ner, copy&pasta in din signatur, maila. (Eller skriv ut och scanna eller fota med kameran/telefonen/vad som helst). Men gör det IDAG.

http://www.repaweb.org/latest-news/121-ryanair-pilots-commitment-to-unity.html

För en värdig framtid för Europas pilotkår.

Publicerad den 2012-02-19 20:26
Skriv ett svar
Antal svar: 52

svar

HasseCpt
2012-04-07 02:49

Ryr borde betala tillbaka vad han fått av staten. Sossekräk.

Ryr
2012-04-06 14:19

Detta var ju ett onödigt inlägg.
Det jag skrivit nedan gäller ju inte mig personligen, jag fick min utbildning finansierad av staten och är kapten på ett hyggligt kontrakt sedan många år. Bas i europa så inte en kr tillbaka till staten, det tackar vi för!
Den fintiva brevbäraren gäller dock många andra som jagar sitt första jobb och är överlyckliga att få ett jobb på ryanair. Det hade du också varit i deras sits.

Det är en helt annan fråga om egenfinansierad utbildning bör finnas eller inte, detta diskuteras flitigt i trådar om just detta.

Glad Påsk!

Nisse
2012-04-06 09:16

Hur har det gått? Någon som kan göra en uppdatering?

Sven-Erik
2012-03-01 17:58

Du kan ge dig tusan på att ni har mycket starkt stöd från väldigt många piloter. Det här berör alla och det finns många sätt att stödja Ryanairs piloter. Starkt jobbat och mycket uppmuntrande! Samarbete via ECA är en mycket god väg fram.

RYR på riktigt
2012-03-01 17:43

Eftersom jag startade den här tråden kanske det nu är på plats med en liten uppföljning.

Deadline för nämnda formulär var den 20:e februari. Den 21:a genomfördes en konferens tillsammans med European Cockpit Association med 12 anslutna fackförbund. Ett imponerande antal Ryanairpiloter har skrivit på ovanstående formulär. Och resultatet:
“As a strong acknowledgement of your commitment to date, the ECA President’s letter announces the commitment of the ECA presidents to provide additional resources to support your further efforts in becoming an organised group of professional pilots.”

Vi har med andra ord ett oerhört starkt stöd i ECA och tillhörande pilotförbund. Kanske så mycket uppbackning det bara går att få. De tror på oss och de tror på att vi kan lyckas få till stånd en lyckad fack-kampanj. De vet exakt hur alla våra olika kontrakt ser ut och de har tillgång till erfarna jurister som granskat varenda detalj. Om de trots detta tror att vi kan lyckas, så har jag svårt att tro att vi har anledning att låta oss slås ner av pessimister på internetforum. Strejk eller inte… det finns en masterplan och det är den som nu sätts i verket.

Varför lyckades Southwest, varför lyckades Easyjet och varför lyckades gruv- och industriarbetarna under 1900-talets början trots obefintliga lagstiftningar? Jo, därför att de TRODDE på det!

Så alla ni Ryanairpiloter här som tror att det är omöjligt av olika anledningar… Ladda ner det där formuläret (de samlas fortfarande in), gå med i IALPA och framför allt, prata med era kollegor. Vi behöver fortfarande öka i antal för att lyckas. Så tro inte att kampen är över, det här är bara början.
Vi kan göra det! Men bara genom att tro på oss själva, och genom hårt arbete. Det är nu vi har vår möjlighet. Missa inte den chansen!

Undrande
2012-03-01 15:57

Och du ska veta att om du blir av med jobbet så är kön lång för att ta din plats. Till lägre lön. Och ovanpå det så säljer Ryanairs utbildningsavdelning ytterligare en typerating som de tjänar pengar på.

Låter det fortfarande lika bra att vara egenföretagare så man kan dra av kostnaden för sin typerating?

Undrande
2012-03-01 15:53

Eftersom nyutbildade Ryanairpiloter är marknadsledande på att acceptera lägst villkor i hopp om att “det blir bättre sen” så är det just deras agerande jag ifrågasätter. Känner massor med nyutbildade piloter som just nu sitter och skakandes på huvudet betraktar detta spektakel. Så nej, jag har inget emot nyutbildade piloter även om du vill försöka få det att låta så.

Var har jag sagt att ni är fega som skriver på taskiga avtal? Jag står för att jag tycker att ni är naiva och skjuter er själva i foten när ni gör det. Och ovanpå det så skjuter ni oss andra i foten också. Vi som tackade nej till dylika villkor just för att vi visste vart det skulle leda. Det tog några år extra men vi lyckades bli piloter vi också. Solidaritet handlar om att agera för att göra det bättre för kollektivet, framför sig själv. Jag agerade så när jag tackade nej till Ryanair. Var du solidarisk när du skrev på? Kommer du agera solidariskt nu när ni ska förändra och det kanske kostar dig jobbet? Är du beredd att bli arbetslös för att få till förändring? Jag hoppas att du helhjärtat kan svara ja på sista frågan.

Och det är klart att jag tycker ni ska organisera er, det har jag sagt hela tiden men jag har ifrågasatt hur ni ska lyckas få till förändring med tanke på skrivna avtal. Du missar fortfarande hela poängen: Vad har en “fackförening” med majoriteten egenanställda piloter för stridsåtgärder att ta till för att få igenom sina krav?

Ryr
2012-03-01 13:50

Som det låter på din beskrivning så är det inte Ryanairpiloterna som är föremålet för din avsky utan nyutbildade piloter i allmänhet. Det är egentligen en helt annan diskussion, men du kanske kan ge mig några tips på vart nyutbildade piloter ska söka som är bättre än ryanair, så jag kan peka dem åt rätt håll nästa gång jag får frågan om de bör söka hit?

Jag tycker att dina inlägg innehåller en paradox: vi ska inte organisera oss och ta till någon aktion, men vi är fega som skriver på taskiga avtal. De två går ju hand i hand.
Nu har vi med våra jobb som insats skapat ett embryo till fackrörelse i ryanair, det är inte fegt utan bra mycket tuffare än vad jag gissar de flesta som är svenskanställda gjort på många decennier. Vi har ju inget fack som backar upp oss, vi skapar det!

Undrande
2012-02-29 14:21

“Nu får du ett erbjudande om jobb på ryanair med en “lön” på 75 000 euro efter ett år eller så på något lägre lön.”

Det räcker väl att kolla på hur lönen såg ut året innan eller två år innan för att se trenden. Annars kan man ju se på 80-talets SAS-löner och helt plötsligt blir det motiverat att satsa en massa pengar på en pilotutbildning.

Jag vet inte om jag skulle nappat på det erbjudandet eller ej då jag inte varit i den situationen och aldrig skulle sätta mig i den. Vad jag dock vet är att jag aldrig skulle våga satsa alla de pengarna på en pilotutbildning som 19-åring utan att ha en jävligt bra backup-plan. Fick du aldrig frågan hur du skulle klara dig om det inte gick vägen?
Du vet, lånet taget och nästan klar med utbildningen och SMACK! påkörd av en bil. Kan aldrig mer flyga. Ekonomiska bekymmer är bara förnamnet.

Är det den typen av risktagande som ska ligga till grund för att bli pilot? Vet passagerarna om att det är en stressad kille/tjej med ekonomiska bekymmer som sitter och ska transportera dem säkert?

Precis som Nisse säger. Är ni så desperata för ett flygjobb att ni skrivit på ett så urdåligt avtal, då vågar nog merparten inte göra det som krävs i denna situation. Nämligen säga upp kontraktet. Detta vet Ryanair.

Nisse
2012-02-28 20:46

Undrande har helt rätt. Ni som går under kontrakt kan inte strejka till er andra arbetsvillkor. Det enda ni kan göra är att omförhandla erat kontrakt eller säga upp det. Ryan är väl medvetna om att det ej kommer att göras av samtliga i en gemensam ‘protest’.

Ryr
2012-02-28 20:11

Peter
Tänk dig att du är 23 år igen, du har delat ut post de senaste två åren efter avslutad mcc. Nu får du ett erbjudande om jobb på ryanair med en “lön” på 75 000 euro efter ett år eller så på något lägre lön. Flygmarknadeni övrigt är som idag, alltså att den enda chansen att få flyga utan att betala är i en pawnee på långtora. Räkningarna trillar in som vanligt och brevbärarlönen gör dig inte fet.

Jag tror inte för en sekund på att du, eller någon annan heller här på forumet för övrigt, skulle tveka att nappa på ryanairs erbjudande.
Det du just skrev i ditt inlägg är totalt verklighetsfrånvänt, inga schyssta bolag har anställt nyutbildade svenskar i större utsträckning på 10 år!

Jag känner stor sympati för alla på t.ex. SAS och liknande bolag som blir av med sina förmåner, det är aldrig kul att backa i karriären. Din kommentar minskade just den sympatin något.

Peter
2012-02-28 19:02

Finns inte den minsta sympati för Ryan-piloterna, då dem själva har försatt sig i denna sits. Nu följer ju dessutom ett norskt wannabe-företag efter och om jag hade varit i en bestämmande position, så hade jag infört sanktioner mot piloter som börjat i lågprisbolagen, som köpt sig en plats, att inte ge dem möjligheter att ens få komma på intervju/tester på andra bolag/mitt bolag, som kämpar för vettiga avtal.
Givetvis så kan det officiellt inte införas, men skulle gilla tanken om fler rekryterare resonerar likadant.

Undrande
2012-02-28 17:38

Sluta arbeta under de villkoren ni gör. Säg upp era kontrakt.

Suck
2012-02-28 14:46

Tänk er Ryan Air som ett glas med vatten,där någon har stoppat ner sitt finger i,sen säger vi att fingret symboliserar er piloter.

Oavsett hur fort fingret rycks ur glaset,så fylls hålet igen lika fort!

Till Undrade
2012-02-28 12:27

Du verkar ha bestämda åsikter om detta. Vad tycker du då att vi Ryanairpiloter ska göra? Ska vi bara skylla oss själva?

Undrande
2012-02-28 06:59

Nja, strejk är en stridsåtgärd mellan arbetsgivare och arbetstagare. Att alla säger upp sina kontrakt är ingen strejk per definition. Dock så förmodar jag att Ryanair/Brookfield reglerat med uppsägninstid (från arbetstagarens sida?) på kontrakten och skiter man i den är det kontraktsbrott. Men som du tidigare påpekat gör alla det samtidigt så får de nog viktigare saker att göra än att jaga den enskilde.

Om du uppfattar det som att jag öser hinkar med skit över dig så får du väl tycka det. Man måste inte skriva på ett dåligt kontrakt, det är upp till var och en. Även om jag inte gillar att skolorna målar upp en falsk bild så är det ju i slutändan den enskilde som har ansvaret. Annars kan jag ta en massa SMS-lån och sen skylla på företagen som lånar ut pengar med ockervillkor. Lite research kan man väl ändå vänta sig av någon som ska ha ansvar för 180 personers säkerhet i luften?

Som “lågprisprofilen” skriver så kan man ju diskutera hur Ryan skulle drabbas av en strejk/arbetsvägran. De har ju en struktur som innebär väldigt låga kostnader, dvs ingen leasing på maskiner, personal som bara får betalt när de jobbar, flygplatser som mer eller mindre betalar för att Ryan ska flyga dit etc. Svårt att bedöma för en utomstående hur de drabbas.

Tror också som “sad” att det blir svårt att få alla att ställa upp på detta. De jag känner som gått till Ryan är av typen som alltid ser till sig själv i första hand och är beredda till i princip vad som helst för att göra “karriär” (att betala för att jobba verkar t.ex. inte vara ett problem). Inte direkt de solidariska typerna med andra ord. Så när det väl kommer till kritan så kommer nog rätt många fega ur. Just av den anledningen har jag och många andra rätt svårt för att stötta en sådan här aktion.

B
2012-02-28 03:04

Det konstiga. När man pratar med folk i crewrummet och på level är det inte alls såhär gnälligt utan oftast mycket bättre stämning.
De flesta är trevliga och rätt nöjda.
Mest gamla Iberiapiloter jag flugit med som varit gnälliga.
Därför tror jag inte det här kommer bli något av, även om jag självklart vill ha högre lön jag med. Jag säger bara att jag inte upplever atmosfären i företaget alls som det är i den här tråden.

Ryr
2012-02-27 21:16

Hej,

Att alla säger upp sina avtal på samma dag och slutar flyga, är inte det strejk? Förhoppningsvis behöver man dock aldrig komma hela vägen dit. Sen finns det väl inget som hindrar att du strejkar mot ditt eget aktiebolag, som i sin tur då inte kan leverera eftersom “personalen” strejkar. Snurrigt? Ja. Möjligt? Vem vet.

Att sedan ösa hinkar med skit över individuella ryanairpiloter (alltså mig, t.ex.) för att du tycker att vi sabbat för övriga är som att gnälla på individuella greker för att grekland är korrumperat och drar ner europa i skiten. Man spelar ju med de kort som man fått, är man född i grekland måste man betala för högskolebetygen, är man ny pilot idag måste man skriva på dåliga kontrakt.
Rikta din agression mot skolorna istället som spottar ut blåögda vilseledda piloter.

“Lågprisprofilen” tycker jag har en poäng. Dock så är det pengar som styr, om en strejk kostar mer än vad det smakar för ryanairs ÄGARE så blir det framgångsrikt. Michael O’Leary är bara en i mängden av ägarna, en VD är inte allenarådande.

“Sad”, egentligen är det nog om 50% strejkar, utan kaptener flygs det inte. En nyutbildad 23-åring kan bara vara styrman och inte ens 10 000 styrmän får enmaskin att flyga.

Undrande
2012-02-27 19:08

Vad ska piloter i andra bolag göra för att förbättra situationen?

sad
2012-02-27 19:06

Spelar ingen roll hur många som skriver på…

Kommer aldrig ske att ALLA säger upp sig eller står emot då det finns för många flygsugna killar i början av karriären som dessutom kanske bor hemma eller nöjjer sig med det dom har.

Det kommer aldrig bli som i frankrike då lastbilarna ställde sig på tvären på motorvägarna osv..

DRÖMMA kan ni göra.. Om några piloter skulle strejka nu så skulle 70% stanna kvar av rädsla, resterande 30% skulle bara ersättas av andra flygsugna wannabe piloter i 23 års ålder som betalar ytterliggare kapital till ryanair.

kom igen, det är försent… det är OMÖJLIGT att få alla att bara lämna..

TYVÄRR men det är försent…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500