Inga mer piloter till SAS
Dear fellow pilot.
It has been a while, but now we are back with the latest news concerning pilot recruitment.
We are still in the process of employing former SAS pilots, returning from other airlines. It is inspiring to have these fine aviators back in SAS full of inspiration from flying in all parts of the world. After a short conversion course the first 80 of these pilots are back in there cockpit seats ,and more will come.
A demand for higher productivity and an improvement in our scheduling efficiency seems however to have slowed the immediate need for pilots. So you, who are applying for a pilot job in SAS, will most likely have to be patient ,- there will only be very limited needs for new pilots in 2012 and parts of 2013.
Så glöm den drömmen…
svar
“Värdenedskrivningen av Spanair samt negativa effekter av dito har ingenting med SK att göra!”
Nehe, inte det. Det påverkar inte Sas alls. Sas är ett kapitalförstörande bolag.
Vi som har varit med lite mer än två år vet att SAS varje år sedan 2002 har gått sämre än vad SAS ledning förväntat sig. Vi har alla lyssnat på ursäkt efter ursäkt och att “nästa år får ni se på grejer!”
Vad SAS egentligen tar med i sitt “rörelseresultat” vet nog knappt ens Richardsson. Ta DY som exempel. De basunerade ut ett “rörelseresultat” på plus 1 miljard(!) och det för Q3 medan års vinsten var väl knappt 100 miljoner…
Vad SAS eller SAS group eller SK eller vad ni vill kalla dem tjänar på eller förlorar på spelar egentligen ingen roll. Faktum kvarstår att man kommer att gå med ca 3 miljarder i förlust 2012 och då spelar det ingen roll vad rörelseresultatet säger. För man kan inte trolla bort dessa 3 miljarder och som vi alla vet finns det inga pengar kvar i kassan. SAS har slut på ursäkter OCH pengar. Inga fler nyemissioner.
Ledsen att säga det, men SAS är slut. Vila i Frid, vi kommer att sakna er:-(
Janne
Håkan skärp dig!
SAS- group har fått ta Spanair-smällen, SAS group olika segment bidrar till helheten och SK bidrar positivt, sedan finns det några svarta får tex Blue1 och Spanair som bidrar negativt. Nu är Spanair död och blue1 ska bidra positivt fr 2013.
Just SK har visat svarta siffror flertalet ggr de senaste 10 åren. Men SAS gruppen har tvärr gått back flertalet ggr samma period. Hade det inte varit för just alla vansinnesaffärer Lindegaard ägnade sig åt hade det sett betydligare ljusare ut. Men att det skall vara så svårt att skilja på SKs driftverksamhet och SAS group är för mig en gåta?
Mvh
Och av det egna kapitalet i SAS group för att täcka förluster i tillägg till vinstkapitalet från Widerö och SK.
Mvh
Håkan, ta en kurs eftersom du är ute och går på tunn is.
Som sagt är dina redovisningkunskaper begränsade. SK driftsresultat visar hur just SK mår. Inget med hur SAS group går. Visst måste man ta av vinstkapitalet av bolagen som visar svarta siffror för att just täcka upp för Spanair. Men SKs dagliga drift går med överskott. Och har så gjort en tid. Svårare än så är det inte.
Mvh
Man kan inta bara titta på de senaste 2 åren…
Vad har SAS för överskott sedan 2002, de senaste 10 åren ??
Man måste tjäna pengar långsiktigt, det går inte att driva ett företag som gå med förlust 8 av 10 år ?!
Så du menar att man inte ska räkna med de 1.7 miljarderna som Spanair kostade ? Om SK tar sin del av den förlusten så blir det väl för h-e FÖRLUST !!! Eller ska vi lägga de 1.7 miljarderna på Blue1 ?
Re Håkan. Mina kunskaper i företagsekonomi är det inget fel på. Men hur förhåller sig dina egna kunskaper? Håkan Bråkan redovisade precis som det ser ut i årsredivisningen. Värdenedskrivningen av Spanair samt negativa effekter av dito har ingenting med SK att göra! Jag valde att redovisa EBIT resultatet för SK. Du kanske skall lära dig att läsa en årsredovisning innan du försöker dig på en företagsekonomisk resultatuträkning samt peka finger åt andra! I all välmening. SAS group och SK är EJ samma sak. SAS group resultatet är alltid det som det hänvisas till medialt! I vardaglig mun kallat SAS. Inget annat.
Mvh
Håkan Håkan,
SAS GROUP:
SK= scandinavian airlines går med vinst 543 miljoner
WF=Widerö går med vinst 430 miljoner
KF= Blue1 går med förlust 667 miljoner
Avstämning övr segment: -212miljoner
SAS-group totalt: 94 miljoner vinst Ebit.
Spanair= konkurs 1,7 miljarder i resultatpåverkan)
Låt mig aldrig aldrig aldrig höra igen att SK går med förlust. SAS Group är inte Scandinavian airlines (SK).
Till JAHA : resultatet för SK var +952 msek, MINUS alla engångskostnader etc…….vilket i slutänden är en BRAKFÖRLUST 🙂 ( om jag privat varje år har 100 tusen kvar i plånboken när löpande räkningar är betalda, så har jag inte 100 tsek i vinst om jag ska betala kostnader för felplaceringar, dåliga affärer etc i form av engångsposter från dom pengarna ). Om du lär dig grundläggande företagsekonomi så kommer du se att det går riktigt, riktigt dåligt för SK, och lika dåligt för SAS group, undantaget NORSKA Wideröe *tihi*. Norway is the way !
Stora pensionsavgångar framöver. Just nu höjs produktiviteten, vilket minskar det akuta behovet. Å andra sidan så höjer den förbättrade produktiviteten lönsamheten (vilket är nödvändigt). Blue1 förväntas bidra positivt 2012. Bättre lönsamhet kommer så småningom skapa ett ökat behov pga önskad expansion. Tyvärr är det bara att vänta lite. Jag tror att 2013-14, drar det igång med rekrytering. Rejält.
Stoora pensionsavgångar! Eller ska piloterna också jobba till 75?
A: Fast så är det inte heller, det är först senaste tiden de gått med vinst.
Ska du håna SAS så gör det rätt iallafall…
Men så är det jämt med SAS. De går alltid “egentligen” med vinst.
De bara råkade ha engångseffekter år ut och år in, konkurser, pga strejk, flygplansköp och allt möjligt.
Blue1 nästan en halv miljard back förra året tex! Åtaganden för Spanair m.m. Listan kan göras lång tyvärr när det gäller alla felsatsningar som gjorts inom SAS gruppen.
Exempelvis konkursen av spanair…
Flygverksamhetem går med vinst.
till Jaha:
Då undrar jag vilken del av sas group som går back så mkt?
Hur är det med kunnigheten här egentligen? SK går med vinst. Däremot gör SAS group inte det! Lär er att skilja på detta. SK gjorde en bruttovinst på 1.4 miljarder SEK 2010, drygt 900 mijoner sek 2011.
Mvh