ACR i Västerås
vlt.se/nyheter/vasteras/1.1562435-halverad-trafik-pa-hasslo?mobileRedirect=pass
ACR egna flygledare hoppade av Västerås förra året. För att citera Lars Rörick operativt ansvarig för ACR till vlt:
“De tyckte situationen var för tuff med mycket trafik. Sedan har vi inte vågat skicka några fler”
Så ACRs flygledare kan inte ta emot lika mycket trafik som de tidigare eller? Mindre trafik på Västerås än tidigare nu alltså, vad händer om det uppstår komplicerade situationer då som man inte kan begränsa i förväg?
Och varför var det krav på lokal behörighet för ett år sedan men inte nu? Kunde man inte börja från “scratch” då också? Kan inte direkt säga att trovärdigheten stärks efter sådana har uttalanden.
svar
Re: Frågvis.
Jag tar mig friheten att svara på två av dina frågor ställda till signaturen “Riktig Flygledare”. Jag anser mig nämligen själv vara en riktig flygledare och har därför viss insikt i ämnet. Frågorna är dessa:
Vad är skillnaden på en riktig flygledare och på en som låtsas?
Vart jobbar de som är på låtsas?
En riktig flygledare jobbar på ett eller annat sätt med flygtrafik. Antingen i ett torn på en flygplats, eller framför en radarskärm på ett ATCC.
En som är på låtsas kan jobba var som helst. Exempelvis inom vård, skola, omsorg eller i näringslivet men också på TS. Denne spenderar viss tid på flygtorgets forum och signerar inlägg med underskriften “FL”. Innehållet i inläggen varierar från rena påhitt till halvsanningar och förenklingar.
Om man vet grundorsaken till dessa “restriktioner” så är det pinsamt, jo!
Ja PPR på all trafik.. slarvig formulering av mig, fokuserade på restriktionsbiten.
Det står det ju att special restrictions bara handlar om skolflyg, och det håller jag med om att det är uppenbart och rätt naturligt med tanke på de andra flygskolorna.
I övrigt är väl inte PPR nåt överdrivet pinsamt fenomen, finns ju på andra ställen. Rätt bra idé under snösäsongen dessutom.
Återigen, NOTAM;et handlar om ALL annan trafik! Inte bara skol. Anledningen är uppenbar och pinsam!
Det är verkligen dystopisk stämning på det här forumet ibland 😉
Trafikbegränsningarna, som nu är hävda, var satta av TS och stod inte i NOTAM. Det var dessa som avsågs med “!!!”:s inlägg.
Det som står i NOTAM nu innebär ju att man måste inhämta PPR för skolflyg på grund av att två flygskolor och en helikopterskola redan har sin bas på flygplatsen.
Man får väl rimligen anta att de betalar för sig och har företräde framför annat skolflyg om det skulle bli tjockt, därav formuleringen “special restrictions”.
Riktig flygledare: varför beklaga sig över ett scenario som man har hittat på själv?
Begränsningen i trafiken är det som står på NOTAM, sen att det finns andra begränsningar som är ålagda av myndigheter tex max vektorera 3 flygplan samtidigt etc är en helt annan sak.
Kan mkt väl tänka mig att TS haft en hel del synpunkter på hur det gått till i Västerås. Det är dom inte ensamma om.
hej du riktiga flygledare! kan du svara på ett par frågor?
Flyger du själv?
Har du fått de svaren som du har skrivit i ditt inlägg då du ringt Västerås tornet?
Hur många år har du jobbat som riktig flygledare?
Har du jobbat i Västerås?
Vart jobbar du nu?
Vad är skillnaden på en riktig flygledare och på en som låtsas?
Vart jobbar de som är på låtsas?
På många ATS i Sverige har vi PPR för skoltrafik för att reglera denna och kunna erbjuda bättre service för de som skolflyger.
PPR för trafik som endast ska starta eller landa verkar absurt. Hur låter det samtalet?
-Hej jag tänkte komma och landa hos er vid elvatiden imorrn förmiddag, går det bra?
-Nej då har vi två i varvet så du får vänta till klockan 12 när de landat.
Dagen efter
Ojdå, de i varvet blev visst lite sena…Då får jag nog ringa och säga till att den där landningen får komma klockan halvett istället…nähä, ingen som svarar. Jaha han har redan startat ja..vad synd.
på frekvensen:
“hold outside control zone, expect 30 minutes delay due to poor thinking”
Grattis flygsverige!
Nisse: Uppenbarligen vet du inte om de restriktioner som funnits, och nej de stod inte i NOTAM. Det som står nu är inte den restriktionen som myndigheten hävt. PPR begränsar inte hur många flygplan de får ha i CTR/TMA.
Västeråsaren; jo det är i NOTAM som restriktionerna står, var skulle de annars stå menar du?
Övriga: Och om ni läser NOTAM så handlar det inte om PPR för skol. Det är PPR för all trafik förutom linjetrafiken.
Det är ovanligt.
Finns flera ats som har ppr på skol. Det kan vara så enkelt att det är ett sätt att styra upp trafiken så att alla ska få bra service och minsta möjliga försening. Men varför se nåt positivt när man kan vara bitter och leta fel?
TS restriktioner är iaf hävda och det tyder på TS tycker att tornet i Västerås klarar sig bra nu. Men det finns ju alltid folk som kan och vet mer än de som faktiskt har jobbet .
PPR är väl för att undvika att “officiellt” ha restriktioner?
Haha, det märks att du inte är insatt. Restriktionerna står inte i NOTAM.
Hej Wilhelm!
– PPR FOR ALL NON-SCHEDULE FLIGHTS AND SPECIAL RESTRICTIONS FOR ALL
TRAINING FLIGHT. FOR REQUEST CALL +46 (0)21 800020
FROM: 29 NOV 2012 13:18 TO: 28 FEB 2013 11:00 EST ES/B3222/12
Vilka restriktioner var det som var hävda menar ni?
Kan bara hålla med tidigare inlägg. Stor förändring har skett, även om tornbyggnaden är densamma, så är driften som ny. Mycket professionellt skött och inte förvånande att fler flygbolag vill etablera sig på Västerås som ser framåt.
Jag som flyger på flera flygplatser i landet och utomlands kan konstatera att det är väldigt utvecklande för ATS branschen att konkurrens kommer. Vi talar om flygsäkerhet i flygbranschen och att väcka gamla drakar som sover säger allt.
Nu får ni väl ge er. “Nya” Västeråstornet är precis lika bra som det varit tidigare, om inte bättre. Ni som tycker annat får väl komma hit och bedöma själva.
Var det för att snön kom och all VFR-trafik försvann som man vågade ta bort restriktionen?
Alla som vet hur det gick till tycker fortfarande det är skrämmande och en skam för flygsverige!
Idag har restriktionen för Västerås-tornet försvunnit!