MPL(A), MCC, ATPL, PPL(A)?
Tjena!
Jag har letat runt lite men har inte riktigt hittat de svar som jag letar efter, sedan så har jag inte heller hittat en sökfunktion så jag kör på en egen fråga!
Jo, TFHS utbildar ju sedan 2008 enligt MPL(A). Efter att jag pratat med en kapten på Ryanair så sade han att MPL inte var något vidare eftersom du inte ens får köra ett vanligt cessna 152 själv, utan bara det som du har type rating för.
Detta lät ju väldigt otroligt eftersom jag vet att studenterna faktiskt flyger EK efter en viss tid i utbildningen. Men ju mer jag söker runt på på nätet så blir jag absolut inte visare.
Kan någon snälla förklara vad som verkligen gäller. Får man efter TFHS utbildning flyga ensam i ett litet flygplan? Är det bättre med MPL(A) än ett CPL? Vad betyder allt?
Tack!
svar
Ja, studenterna börjar med att ta PPL(A). Detta är egentligen inte nödvändigt mht MPL med det gör att studenterna kan dels flyga själva på klubb och att de kan flyga på navigeringar två och två.
EK kan man flyga även om man inte tar ut ett PPL. Det finns krav på MPL-utbildningen att studenten ska ha genomfört långnav EK med ett visst antal bortalandningar, precis som för PPL/CPL.
Haha.. vad folk snackar..
I MPL utbildningen ingår ett PPL som ett delmoment. Så ja, när du erhåller PPL får du hyra enmotoriga flygplan från flygklubbar (cessna, piper, cirrus etc).
Enklast är ju att läsa om det:
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=XGTRF
MPL är inriktat från första dagen på att du ska arbeta i tvåpilotsystem och inom tung luftfart. Därför går man lite djupare in på ämnena kring human factors, där man är ute efter att få piloter med goda ledarskapskunskaper, goda samarbetsfärmågor och goda “pilot”attityder.
Säkerhet ombord handlar idag mycket om personlighet och kommunikation i cockpit.
Mvh Daniel