Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAA

Tråden startades av Hasse

Har länge velat bli pilot men då jag även spelar handboll på elitnivå så har det fått vara prio. Nu däremot har jag tänkt att bryta mitt kontrakt och börja läsandet vid 24 års ålder.

Jag har bl.a. varit på SAAs informationsdag och läst en hel del om dem på internet och det verkar vara en seriös och rolig utbildning. Däremot har jag inte snackat med någon som gått deras proffesional pilot program i bl.a. San Diego. Då man måste lägga ut ruggiga summor så skulle jag gärna vilja höra om nån rekommenderar skolan etc. eller om man kan hitta en bättre utbildning för lika mycket/ billigare?

Publicerad den 2012-03-12 17:02
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

M
2012-03-15 15:04

@EA

Låter inte helt fel att kunna spara/betala av 600.000kr på ett år, dvs 50.000kr i månaden.
Snabbt räknat bör du ha en bruttolön på ca 95.000+ kr.
Jag är intresserad av vilket bolag som betalar den lönen till en färsk högerstyrare?

Om utbildningen: försök spara så mycket det går, som flera sagt innan, det kommer gå åt mycket pengar efter grundutbildningen.

red
2012-03-15 14:59

EA:

Ett år, yeah right. Vart jobbar du? Al shibab Shejk Airlines Chief pilot?

600 k? Räcker det verkligen modulvägen inkl type rating? MMM yeah right.

Tacksam för svar.

ACE
2012-03-15 14:56

EA, visst du fick kanske jobb på Ryan direkt efter grundutbildningen men det är ca 25-30% av de som får komma på intervju(om du ens får komma) som får jobbet, deras utb kostar ca 30 000 Euro med allt.(Så då har din utb kostat ca 400 000(låter billigt) + ca 300 000(ryans typkurs med boende och mat etc etc), så du lagt ut minst 700 000 kr)

Därefter tjänar du kanske 4000-5000 Euro/mån)(före skatt(ingen skatt första året), sociala avigifter, pension, försäkringar, uniform, kaffe, OPC, PC, 2 recurrecy SIM pass, 2 boende(du har förmodligen ett boende “hemma” ) sen ett där du har “tillfällig” bas etc etc…. Så du kanske har 10 000 kr kvar om du lever på nudlar…

Jag vill se det jobbet där du betalar av ditt lån på 600 000 kr skattade pengar.
I Sverige(+ många andra länder) så är du sk höginkomsttagare och då är det ca 50% skatt så då ska du ha en lön på 1.2 miljoner om året och inga andra utgifter för att betala av ett lån på 600 000 kr…

Nädu… Berätta gärna om det jobbet så jag oxå kan söka dit!

EA
2012-03-15 14:05

Tro inte för mycket på vad ACE skriver.
Jag fick jobb direkt, fick betala type rating men jag har då inte betalat en massa timmar. Ca. 600.000 inklusive type rating. Mycket pengar men jag tjänar ihop det på ett drygt år.

ACE
2012-03-15 12:52

Kan inte rekommendera någon att bli pilot idag! Avtalen för piloter har försämrats drastiskt de senaste 10 år och fortsätter bara bli sämre, om 5 år så jobbar du förmodligen för 15 000 kr/mån med 1 000 000+ kr i studieskulder(om man nu inte har pengarna sen innan, men då är de ju slängda i sjön). Med de nya Subpart Q reglerna så kan flygbolag se till så du får arbeta 7-2 vilket ryan förmodligen kommer att implimentera först av alla och hamnar du då i “landet i ingenstans” så tar det 1 dag att resa till civilisationen så räkna med att flytta till “landet i ingenstans”…

Om du ens får ett jobb, skulle säga att chansen att få ett jobb direkt efter utbildning är lika stor som att vinna på triss(maxvinsten). Till varje ledigt flygjobb så är det säkert 500 st som söker på de större bolagen och då tittar de inte på var du har gått din utbildning utan bara vilken erfarenhet du har i mån av flygtid(som nyubildad har du ingen) och vilket flygplan du har flugit.
I 90% av fallen så vill bolagen att du ska ha en utbildning på deras flygtyp(extra kostnad på minst 200 000 kr + MCC = 50 000 kr), men utöver det så vill de även att du ska ha tid på flygplanet(minst 300-500 h) vilket är nästan omöjligt att få om man inte åker ner till Afrika och köper tid(ca 150 000-250 000 kr) och då jobbar du gratis utan lön så du får betala boende+mat+resor i ca 6 månader(minst 50 000 kr)….

Nu kanske några bolag tittar på dig med en typubildning och 300-500 h på typen, men även nu finns det säkert ett par hundra till ett par 1000 som antagligen har samma typubildning men med tusentals timmar på typen som vill ha samma jobb, så även då när du lagt ut 600 000 kr – 700 000 kr på grundubildningen + 300 000 kr på en typerating/MCC + 200 000 – 300 000 kr på att köpa timmar = ca 1 000 000 – 1 200 000 kronor så är chansen att du får komma på intervju 1%-5% chans, att du sedan få jobbet är förmodligen samma ca 5% chans.

Skulle du ha turen att “vinna” på lotto och få jobbet så blir din grundlön(finns få undantag där man kan tjäna mer) ca 18 000 kr – 30 000 kr(före skatt) de fösta 10 åren… sen kanske det ökar men någon tusenlapp om året…

Så nu får ni själva räkna ut hur lång tid det tar att betala av ett lån på 1 000 000+ kr 😉

Summa kardimumma = Tänk om!

Tobias
2012-03-14 19:30

“Läs på om branschen!” var tänkt som en uppmaning, det såg lite argare ut än det var tänkt, men faktum kvarstår. Läs om vad alla de andra skriver, elever har koll på skolor och vilka som är bra men oftast nollkoll på arbetslivet då många tror det som skolan lovar om ljusa arbetsutsikter.

En sak är säker: När du står med ditt, från Transportstyrelsen nyutlösta CPL, så var avgiften till dem på över tio tusen långt ifrån den sista räkningen som ska betalas innan du kan börja tjäna pengar.

Ingen är eftertraktad direkt efter skolan, alla måste konkurrera om minsta lilla jobb och de med flest timmar, rätt rating och lägst löneanspråk vinner i flygvärlden. Utbildningsplats kommer väldigt långt ner på prioritetslistan hos alla.

Det är en “speciell” bransch att jobba och försöka jobba i, och det finns guldkorn, men det mesta är bara sand.

Lycka till hursomhelst!

/Tobias

PS till joflin, förstår inte länken, pröva den här istället:
http://www.chc.ca/OilAndGas/Pages/default.aspx och välj Crew.

joflin
2012-03-14 18:10

Appropå Sikorsky-92,

så antar jag (förmodligen felaktigt) att TS tänker på http://www.airamb.se/ ! ?

Förmodligen större chans att landa första styrningen i helikopter än som 200-loggboks-timmar “frozen ATPL”-kolvmotorflygplanspilot…

Föreslår Västerås/SanDiego-skolan; Scandinavian Aviation Academy i fortsättningen kallas för hemsideförkortningen BFSAA !

( Härstämmar från arvet hos skolbarackens härkomst som Bromma_Flygskola___ )

Tobias
2012-03-14 08:37

Läs på om branschen! INGEN är intresserad av var du utbildat dig, det är certifikat typeratingar, timmar och låga löneanspråk som gäller om du vill jobba.
Risken är stor att 10000 känns om en bra lön efter utbildning, men då har du skulder på miljonen också.
De som jobbar som piloter idag vet mer om branschen än de som utbildar sig, även om de senare tror att det är tvärtom.

Men oavsett, lycka till!

/Tobias
Kapten S92

B
2012-03-14 01:00

Integrerad på SAA blir nog jättebra, får du bära uniform med pommes frites på axlarna också.

SAA
2012-03-13 22:34

Går själv på SAA (gymnasiet) och jag måste såga att SAA är en mycket seriös skola med bra lärare. Skolan håller hög standard och jobbar extremt mycket med standardisering av lärare och dyl. vilket är väldigt bra då du får en mer bolagslik miljö.

Jag kan inte svara på hur bra de andra skolorna är men jag tycker att SAA verkligen är en grym skola. Sen att få bo i San Diego och flyga där är verkligen en fördel enligt mig.

red
2012-03-13 21:33

Hasse

gör annat, du kommer ångra dig, finns inga jobb

läs på branschen, hett tips

Hasse
2012-03-13 20:44

Precis opererat axeln och tappat intresse etc. Sen tjänar du inte så bra som handbollsspelare och du har knappast tid över till annat. har 10.000 i månaden från handbollen, jobbar typ fullt och matcher på helger.

Jag har bestämt mig för att gå integrerad, frågan är bara vilken

Lars
2012-03-13 18:22

Göran, jämför du Oxford och CTC med SAA??? Vilka partnerföretag har SAA numera jämfört med OAA och CTC? Att jämföra vilka jobbmöjligheter du har efter OAAs bolagsprogram eller CTC Wings med SAA är som att jämföra Champions League med korpenfotboll. SAA var väl ok när dom tryckte in folk till Ryan. För tillfället har SAA ingenting att komma med. Vem som helst kan i princip skaffa sig en flygutbildning, det är bara att slanta. Skaffa jobb däremot…

M
2012-03-12 23:17

Varför inte fortsätta din handbolls karriär på elitnivå och plugga vid sidan om. Elitidrottsmän/kvinnor har mycket tid över om man planerar dagarna väl.
Ta PPL lokalt, Läs teori på distans sen kör du CPL ME/IR under uppehållet.
Varför ge upp det ena för det andra?

Hasse
2012-03-12 19:17

Tack för svaren! Jo jag ska jämföra, men tänkte på tiden efter utbildningen med. Är det mer eftertraktat att ha en utbildning från SAA än Oxford osv. Och om jag är fast besluten på att flytta etc. hur svårt är det att få jobb efter avslutad utbildning?

F50
2012-03-12 18:56

SAA är en bra skola men som sagt så måste du jämföra för att hitta det som passar dig bäst. Det handlar som sagt om ruggiga summor. Att besöka skolorna är bäst men är inte alltid praktiskt möjligt. Prata med elever på skolorna och försök att ducka för skolornas säljsnack. De lovar ofta guld och gröna skogar men tar sällan ansvar efter avslutad utbildning. Det du också kan fundera på är om du ska göra din utbildning ab-initio eller i moduler. Båda har sina för och nackdelar.

Läs sen på om branschen och skapa dig en realistiskt bild. Det är till exempel i princip noll chans att få ett jobb direkt efter avslutad utbildning. Konkurrensen är mördande och bara ökar. Nya piloter fortsätter att utbildas trots att det sker väldigt få nyanställningar. Bara i Sverige utfärdas det ca 200 nya CPL varje år.

Så tänk igenom noga innan du bestämmer dig.

Göran
2012-03-12 18:21

Hej! Jag har gått på SAA men via gymnasiet och påbyggnads. Det går säkert att får det billigare, men det är en mycket seriös och bra skola. San Diego är gott dessutom! Beroende på vad du vill med din karriär så kan SAA vara ett utmärkt alternativ. Om du vill in på ett bolag ASAP är SAA bra, även Oxford och CTC i UK. Vill du pyssla med bruksflyg och kan låta tiden gå, men för billigare pris så satsa på modulvägen.

Kan du mäkta med priset så skulle jag säga att SAA inte kommer att göra dig besviken.

Lycka till!

Al

Jämföra lönar sig
2012-03-12 17:14

Hej,

Det är säkert en bra skola, men du ska helt klart jämföra fler flygskolor och välja den som passar dig bäst. Titta under flygutbildning på Flygtorget. Där hittar du några flygskolor som kan vara värt att kontakta.

http://www.flygtorget.se/platsannonser/utbildning.aspx

Lycka till!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500