Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian flyger för Fritidsresor

Tråden startades av PM

http://media.norwegian.com/sv/Pressmeddelanden/?iId=741034

Betyder detta att deras egna flygbolag TUI Fly Nordic får mindre produktion? Eller ökar Fritidsresor totalt sett?

Publicerad den 2012-03-13 13:52
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

yepp
2012-04-22 15:34

Det känns som att man bara pekar finger åt ett håll här. Det är faktiskt PAXen som styr det mesta i tanke på att de är dem som står för pengarna. Är de inte villiga att betala 3000 för en biljett utan kan istället komma undan med 2000 tar de hellre den billigare biljetten. Vilket för tillfället bidrar starkt till att skjuta löner och arbetsvillkor ner i sanken.

Tirnave
2012-04-22 12:09

“En till DY-crew”: Jag för min del har aldrig ens nämnt något om lön, så där tar jag inte åt mig. Dock är det omöjligt för mig att förstå hur den lokala fackklubben, samt Unionen centralt, har kunnat godkänna det nya avtalet. Summa kardemumma så gav det nya avtalet inget. Absolut inget!

Unionen går stort ut med att man skrivit ett avtal om max 47,5 timmar i veckan – men accepterar att Norwegian schemalägger 50 timmar i veckan. De timmar som överskrider 47,5 skall räknas som övertid.

Sen så, tillsammans med den lokala fackklubben, så ÄNDRAR man avtalet. Man skriver ett lokalt avtal som FÖRSÄMRAR grundavtalet. Genom att godkänna att utkall på stand-by, samt schemaändringar EJ skall ingå i veckomaxtiden. Dessa timmar kan man alltså arbeta UTÖVER den avtalade maxtiden på 47,5-50 timmar i veckan.

Det är detta som gör att jag tror att varken Unionen centralt, eller föralldel, den lokala fackklubben på Norwegian, vill att det skall “pratas högt” om detta – för det är en stor plump i protokollet för de båda. Företaget Norwegian tycker självklart att avtalet blev mycket bra, och till deras fördel.

En till DY crew
2012-04-22 10:26

Det jag inte förstår är hur folk som uppenbarligen inte har en anställning inom nu ex DY och ett kontrakt liggande, kan sitta och skriva saker som inte är sanna . Som föregående skrivare säger är det inte tal om 60 timmars. Absolut att det kan ha hänt någon gång, men Ingrid på Ica har oxå fått hoppa in extra för sjuka kollegor, och sedan har vi efter en lång arbetssträcka/pass en lite längre ledighet. Det är intressant att läsa alla CC forum här, då man verkligen undrar hur många som egentligen arbetar som det? Och detta med att lönen ska vara så “groteskt dålig” som man kan läsa här & var? Vad grundas det på? JA, ingångslönen är väl inte och hurra för. Men det är ju alla flygtimmar & traktamenten som tillkommer oxå.. En cc lön ligger på 19-30.000 beroende på vilket bolag & vart du flyger.
Och trivs man så bra i branschen och det verkligen är ett jobb man älskar, så spelar isllafall inte lönen störst roll i mitt liv! 🙂

KORD
2012-04-22 10:15

Att DY flyger för Tui är inte något nytt. Det gjorde redan LF innan DY tog över. DY sa dessutom att “charter” ska vi inte håll på med. När sedan den tidigare LF-personalen visade att det här ger klirr i kassan då blev det plötsligt rumsrent. Att sedan 738 är lämpligare för denna trafik än LF´s tidigare MD är ju bara en bonus.
Vad jag förstår så var Tui nöjda med operationerna bortsett från några kortare perioder då LF var tvungna att sub-chartra pga teknik.

DY crew
2012-04-21 23:49

Vi jobbar inte 60 timmar och det har jag aldrig gjort i detta bolag. Kanske är det två schemaperioder per år som överskrider 50, men det är ytterst sällan!

Tirnave
2012-04-21 13:04

Norwegian kan sälja stolarna billigare till Fritidsresor kan. Bl.a. för att Norwegianpersonalen kan arbeta upp till 60 timmar i veckan. Unionen har skrivit ett avtal med Norwegian som innebär att ändringar i schemat, eller utkall på stand-by INTE skall räknas in i maxgränsen på 47,5 timmar. De kan alltså schemaläggas 47, 5 timmar, och sen bli utkallade på stand-by, eller schemaändrade – och då arbeta upp till 60 timmar. Detta är nog inget som Unionen vill att det skall pratas högt om. De hoppas nog att det blir “rätt tyst” om det hela…… Kanske nån tidning nappar på det hela?

Fritte
2012-04-20 23:10

Tui Fly Nordic är för dyra och det är därför mer produktion har gått till Norwegian. Hörde också ett rykte om att Tui frågat DY om intresse finns för att köpa upp bolaget och sköta crewplanning och drift. Stämmer det?

lottis
2012-03-15 13:13

Ni har två saker att välja mellan,Strejka till vettiga avtal och arbetsförhållanden. Eller låta arbetgivarna bestämma vilkoren,och ni får ett taskigt arbets liv.Om det inte är så att i framtiden så får fjortisarna en uniform och får flyga,tills de börjar ett annat liv,där de måste få en lön att leva på och en arbetsgivare som betalar in pensionerna så de kan få en dräglig ålderdom. Valet är erat.Facket eller bli slavar.

Red Baron
2012-03-14 23:30

Jasså: Du kan inte relatera den uppsägningen till Norwegian, det var ju det denna tråden handlar om. TUI har full produktion på sina 737-800. Du kanske hittar svaret om du ser på långlinjeproduktionen. Inhyrningen från Thomson och Corsair kanske inte är lika omfattande som tidigare, det var väl damp-lease (alltså med TUI kabin).

Johan
2012-03-14 22:28

Jasså…

Menar du att TUI säger upp 50 piloter eller vad menar du?

Jasså
2012-03-14 14:32

Red Baron:
Säger man upp 50 st utan att produktionen minskar?? Hur tänker du nu?? Plz do tell!!

Red Baron
2012-03-14 09:45

Till Tui: Nej det betyder inte att TUI’s egna produktion minskar. Det som Norwegian flyger åt Fritidsresegruppen är extra produktion som TUIfly inte har kapacitet att flyga själva eller produktion som annars skulle flugits av t.ex Iberworld, Freebird ellar annat sydeuropeiskt flygbolag.

Kapten
2012-03-14 09:08

Hej,
Förra kontraktet var med JetTime nu är det med ett annat bolag, svårare än så är det inte.
Alla charter bolag köper stolar av andra flygbolag för att toppa upp det man ej kan eller vill flyga själva. Man är då mindre sårbar då det är lättare att säga upp dessa stolar än att stå med ett flygplan
För mycket.
Mvh
Kapten

Tui
2012-03-14 08:24

Verkar som om att ledningen på Tuifly Nordic är dom som har misslyckats en aning. Det märkliga är att det är inte dom som har klantat sig som får sota för det. Utan man säger upp i kabinen, som ett kvitto på att görs det minsann nått. Kabinen kämpar dag ut och dag in och gör som dom blir tillsagda. Säljer och ler. Alla andra sitter kvar och ojar sig och undrar hur det ska bli och väntar på nästa svep med lien. Det går åt ett håll!!!

Hasse
2012-03-13 20:10

Vad menar du med att dom skjuter sig i foten?

!?
2012-03-13 20:07

Ock så börjar förfallet!!! Snart sitter vi alla där med Ryan kontrakt o byter bas i Europa en gång i månaden. Grattis alla ni som har hjälpt till

REAlisten
2012-03-13 18:23

På vilket sätt kommer kvalite´n bli sämre för PAXen?
Angående nyutbildade piloter, var ska dom jobba ngnstans?
Ska dom i symapti med dom som sitter på ett bra bolag med bra villkor vägra ta anställning för ngn lowcostcarrier bara för att inte riskera att försämmra villoren för alla på lång sikt.

Norwegian
2012-03-13 16:32

Synd att det kommer bli sämre kvalite för passagerarna bara.

Pilot
2012-03-13 16:18

Man kan också se det från andra hållet. De nyutbildade piloterna som tagit stora lån för typeratings och använder lågprisbolagen som något hourbuildingprogram för att sen kunna söka de välbetalda jobben på TUI etc har skjutit sig själva i foten. Sorgligt men sant.

Buzz
2012-03-13 15:56

Det är väl produktionen TUI Fly blev lovad att flyga?

Fritidsresor skulle först “testa” linjerna med Norwegian. De upptäckte väl att det var mycket billigare att hyra in kapacitet än att själv producera, särskilt eftersom produktionsbehovet skiljer sig mellan vinter/sommar!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500