Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Skillnaden mellan V2500 och CFM56-B

Tråden startades av Zulu

Undrar vad skillnaden är mellan IAE V25 och CFM56-5b, som sitter på bla Airbus A321? Varför väljer vissa flygbolag V25:an och andra väljer CFM56?

Publicerad den 2012-03-14 13:43
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

jw
2012-03-17 10:40

bolag som har mycket Hot and High TO dom brukar föredra V2500

Hasse
2012-03-17 08:57

CFM-56 är världens mest tillverkade motor. Det är en fransk-amerekansk motor som togs fram av GE och SNECMA. Jag tror faktiskt attt första kunden var United och deras DC-8or. Denna smått fatastiska motor stitter på DC-8, B707, B737-300 till 900 A320 familjen och tom. A340(!) pluss en massa militära flygplan. Om siffror inte ljuger måste den här motorn vare en av de mest lyckade genom tiderna.

Hasse

$$$
2012-03-17 06:39

Tror dock den största faktorn (till föjd av prestanda mm) är priset, både att köpa och göra översyn på.

Tekniker
2012-03-14 19:32

Det “Fixaren” säger stämmer men CFM är även mer “oöm”.

Vid birdstrike till exempel räcker det med en “Yttre ” inspektion och boroscope är inom 10 flygtimmar.
Medan V2500 har krav på boroscope före nästa flygning.

En rätt väsentlig skillnad om birdstriken inträffar i Långtbortistan och boroscopet är på Arlanda.
Tror det finns lite andra liknande saker också.

Fixaren
2012-03-14 18:34

V2500 är en ” intlligentare ” motor är CFM och därmed dyrare. Därför väljer några att köpa den i stället för den andre. Har för mig att den har mer dragkraft också. CFM är dessutom väldigt törstig på olja.

Gissaren
2012-03-14 14:55

Tror att de olika varianterna lämpar sig för olika typer av operation. T ex en funkar bäst för kortare flygning men har mer prestanda (kortare gångtid på motorn) medan den andra funkar bäst för längre flygningar men mindre prestanda. Rätta mig om jag har fel.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500