Skillnaden mellan V2500 och CFM56-B
Undrar vad skillnaden är mellan IAE V25 och CFM56-5b, som sitter på bla Airbus A321? Varför väljer vissa flygbolag V25:an och andra väljer CFM56?
svar
bolag som har mycket Hot and High TO dom brukar föredra V2500
CFM-56 är världens mest tillverkade motor. Det är en fransk-amerekansk motor som togs fram av GE och SNECMA. Jag tror faktiskt attt första kunden var United och deras DC-8or. Denna smått fatastiska motor stitter på DC-8, B707, B737-300 till 900 A320 familjen och tom. A340(!) pluss en massa militära flygplan. Om siffror inte ljuger måste den här motorn vare en av de mest lyckade genom tiderna.
Hasse
Tror dock den största faktorn (till föjd av prestanda mm) är priset, både att köpa och göra översyn på.
Det “Fixaren” säger stämmer men CFM är även mer “oöm”.
Vid birdstrike till exempel räcker det med en “Yttre ” inspektion och boroscope är inom 10 flygtimmar.
Medan V2500 har krav på boroscope före nästa flygning.
En rätt väsentlig skillnad om birdstriken inträffar i Långtbortistan och boroscopet är på Arlanda.
Tror det finns lite andra liknande saker också.
V2500 är en ” intlligentare ” motor är CFM och därmed dyrare. Därför väljer några att köpa den i stället för den andre. Har för mig att den har mer dragkraft också. CFM är dessutom väldigt törstig på olja.
Tror att de olika varianterna lämpar sig för olika typer av operation. T ex en funkar bäst för kortare flygning men har mer prestanda (kortare gångtid på motorn) medan den andra funkar bäst för längre flygningar men mindre prestanda. Rätta mig om jag har fel.