Smutsiga flygplan
Hur ofta tvättas flygplan utvändigt egentligen?
På Arlanda häpnar man ofta över hur SAS 330:or och 321:or ser ut. Än värre med Air China’s 777:or. Borde ju finnas något intresse för ett vårdat yttre tycker man, inte minst med tanke på vilken reklampelare ett rent och snyggt plan utgör.
svar
Svaret tror jag är rätt enkellt, att tvätta ett flygplan med efterkommande obligatoriska smöjning tar ca 8 timmar om man är efektiv med bogsering osv. att ta ett flygplan ur trafik under denna tid är dyrt. Man hinner knappt med det vanlig underhållet som är rätt omfattande mist två timmar varje dag. Så min erfarenhet är att ett trafikflygplan ofta bara tvättas 2 till fyra gånger / År Övriga dagar så flyger den så mycket det bara går ofta 200 timmar i månaden eller mer.
Sen har jag svårt att se att någon bränsleförmisnkning pågrund av smuts? Om man vill spara soppa så är det andra grejer man kan ändra på, exepelvis att taxfree spriten delas ut när man kommer fram istället för när man startar, samt att man får göra optimala inflygningar ur bränsle synpunkt så man glidflyger in utan att gasa och bromsa helva vägen ner.
Iranska Kish Air med en T-154 är nog det skitigaste planet jag skådat. Tror inte heller deras allmänna underhåll kommer i toppklass..
Air China slår väl rekord i utvändigt smutsiga kärror, eller finns det värre?? Finns ju talessätt: “att titta på restaurangens toalett säger en hel del om hygienen i hela restaurangen”. Är smutsiga kärror ett litet tecken på allmänt dåligt underhåll?
Vissa bolag har t.o.m. investerat i stora tvättanläggningar för att hålla flygen rena.
Dom har kommit fram till att dom sparar in pengarna som tvätten kostar då rena plan = mindre motstånd och därmed mindre bränsleförbrukning.
SAS målning ser smutsig ut redan när planet är nymålat! Värsta sämsta målningen jag kan komma på: Blå och röd färg som SAS har är ok. Men då skulle kroppen och vingar vara vit! Inte grå smutsig!!
Inte bara att det ser bättre ut och skyddar mot korrision så skapar en ren vingprofil mindre drag,
Borde gå att spara en slant soppa och miljö på att hålla dom i bättre skick!
Har åxå hört ett rykte att SAS airbus flotta är målade med en mer miljövänlig färg och därför blir smutsigare fortare.Om du tittar på md och 737 flottan så är det inte samma problem.Men som sagt ett rykte….
Kostar för mycket pengar i dessa lågpris dagar. Man får vara glad om det görs en sk Teknisk tvätt av flygplanet vid tekniska inspektioner av ytor och utrymmen, tex landställs brunnar. Förr i tiden där jag jobbade tvättades flygplanen ofta och polerades 1 gång om året, bra för utseendet men också bra för flygplanet ang korrision m,m.