Att göra nöje av andra människors olycka!
SVT har med sin serie “Flygplanskrascher” sällat sig till dom som gör pengar och nöje av andra människors olycka.
Man visar upp andra människors döda barn i liksäckar och dramatiserar dom ångestfulla sista minuterna som olycksoffer påstås ha upplevt.
Jag tycker att det är mer än osmakligt att man exploaterar dom döda och skrämmer dom levande.
Hur många svenskar kommer tack vare SVT att börja sin Thailand-semester med ångest inför resan?
svar
Tekniker: Svammel för inte debatten framåt, bidrag istället med lite intressant innehåll istället för insinuationer.
Tekniker:
Jag drog det där med DN eftersom det är ungefär samma princip (tjäna pengar på andras olycka).
Sen berättar de “hur mycket bättre” det har blivit vilket kan få flygrädda att slippa oroa sig för en liknande situation.
Att sopa det under mattan och försöka glömma vad som hänt, är enligt mig, inte lösningen iallafall.
Piloter blir mer och mer pressade. Folk som åker till Thailand skulle veta att vi bara är två. Att landa i HKT när det blåser och åskar är inte kul efter många timmar i luften. Efter en TFS veckan innan med natt i EKBI. Tur man slutar snart innan nån lägger en kärra….
Till Tekniker. Av din reaktion att döma så skulle man nästan kunna tro att du är en pilot som vill mörka det faktum att många krascher beror på pilotfel. Tror du att voice rcordrarna är manipulerade för att lägga skulden på piloterna i stället för tekniska fel?
Tyvärr så finns det ju fler fall av pilotmisstag än det som kommit fram i dessa program där det görs helt otroliga misstag som man inte trodde var möjliga ens. Men man ska ju också komma ihåg att det finns oerhört skickliga piloter som verkligen räddat många liv med sin flygskicklighet.
Jag är själv flygrädd men jag kan inte påstå att dessa program ökar min rädsla eller får mig att avstå från att flyga.
TQ:
Jag känner den genomsnittlige CC som en empatisk person. Du haltar lite i din rollfigur.
DH:
Poängen är just att man INTE “får veta vad som försiggår där framme bakom den stängda dörren”.
Det ges en nidbild av piloter och en skräckbild av flygbranschen.
Till Avskräckande:
Tror du att man gör det omvända; säger att det kanske sker men inte när just du sitter i planet! För att kunna ta till sig terapin med att mildra flygrädsla så bemöter man inte folk som mindre vetande. Punkt!
Jag hade en gång en passagerare, en mamma, som var fruktansvärt flygrädd och hon var säker på att hon skulle dö just den där dagen ombord i denna BLX-maskin. Hon var hysterisk och grät floder.
Jag frågade henne om hon verkligen var säker på att detta var hennes sista dag och att denna flygning skulle sluta illa. Hon svarade med ett stark JA!
Ja sa till henne följande: Lyssna nu på vad jag ska säga och tro mig; jag vet precis vad du går igenom. Jag har också varit flygrädd men det var kunskap som gjorde att jag har det här jobbet som steward. ta inte illa upp men jag bara måste ställa denna fråga till dig? Är det OK?
Hon svarade ja!
Du sitter här i ett flygplan och mår fruktansvärt dåligt och jag förstår dina känslor men säg mig bara en enda sak; du sitter omgiven av hela din familj; din man och era två barn. Om detta är din sista dag i livet; varför har du då valt att ta med dig hela familjen?
Kvinnan tittade på mig med en tom blick, sa inget. istället sa jag till henne att jag ska hämta lite att dricka till familjen och så gick jag iväg några minuter. jag återkom med läsk till familjen och ett evigt smile på läpparna. Kvinnan hade torkat bort sina tårar och kramade sina barn. jag räckte över läsken till henne och sa med glimten i ögat; “Visst känns det bättre nu?”. Hon log ochn helt annorlunda. När hon gick av kramade hon mig och tackade mig för att jag hade vågat vara så rakt på sak och en sak, sa hon, hade hon aldrig tänkt på; detta med familjen i samma flygplan.
Man kan möta människor på många olika sätt, man måste bara våga, man måste kunna känna in och man måste våga att visa svaga sidor av sin egen personlighet.
Johan:
Lite äpplen och päron//
Jag har inte alls sagt att det är fel av SVT att rapportera om flygolyckor i nyheterna, snarare vore det väl närmast tjänstefel om dom lät bli.(Så länge som det finns ett allmänintresse naturligtvis).
SVT:s dokumentär är dock snarare motsatsen till nyheter, det är gammal skåpmat och dessutom saknas viktiga bitar som i praktiken gör dom helt värdelösa till annat än nöjestittande.
Tror du till exempel på fullt allvar att piloter sitter i cockpit och sniffar efter brandrök och utifrån det bestämmer vilken motor som ska stängas av? Verkar det realistiskt på ett flygplans med en prislapp på 90-miljoner dollar? Tror du inte att man har brandvarnings-system?
Bara din TS är konstig, sen skriver du vidare vilket ingen får ihop till ett resonemang.
” SV: Att göra nöje av andra människors olycka!
TQ:
Flygrädda människor har inte valt att vara flygrädda, lika lite som någon väljer att ha höjdrädsla eller diabetes.
Att vara flygrädd har ingenting med sunt förnuft att göra och kan bara delvis behandlas framgångsrikt genom terapi. Jag känner personer som är mycket förnuftiga men som ändå är mycket rädda för att flyga (min svåger som doktorerat framgångsrikt i både juridik och ekonomi är en).
Om man drar lite på ditt resonemang så skulle man ju bara behöva presentera statistik för alla flygrädda och vips så blev dom botade. Så är nu inte verkligheten.
Varför tror du att filmen speglar sanningen förresten?
Ta till exempel motorbranden på British Midland planet: Ena motorn brinner för fullt men piloterna sitter och gissar vilken det är för att dom får rök i cockpit. Var har man brandvarnings-systemet någonstans? Tror du på fullt allvar att man inte har brandvarning i cockpit när ena motorn står i lågor? ”
Hmm, efter BMI så gjorde man om instrumenten på 737, bla VIB och Fire och framförallt att ett instrument inte kan gå runt sig själv, dvs att en analog klocka inte skall kunna passera 110%.
Hur skulle piloterna veta det? just då? Att instrumenten gick över 360 grader runt visuellt.
Jag har gafflat med dig förut och snart blir jag pensionär.
Snälla sluta att veta allting på detta forum.
Hälsn pilot 38 år i branschen
Jag vet inte om det är realistiskt att prata om flygolyckor som något vanligt fenomen eftersom det är extremt ovanligt men får enorm massmedial uppmärksamhet.
Det är klart att det skrämmer redan flygrädda ännu mer om media gasar på med läskiga tv-program. Jag är inte pigg på att bada i havet när jag sett en hajatack heller.
Jag har aldrig hört att man pratar flygolyckor när man ska få flygrädda att bli mindre flygrädda.
“SVT har med sin serie “Flygplanskrascher” sällat sig till dom som gör pengar och nöje av andra människors olycka.”
Tänk om!
Tycker du inte t.ex. DN inte ska få skriva om tragiska nyheter för att de gör pengar av andra människors olycka?
Återigen. Tänk om! Tänk rätt!
Om jag var flygrädd skulle jag vilja veta vad som försiggår där framme bakom den stängda dörren. Lika mycket skulle jag vilja veta att det är säkrare att flyga nu än för 20 år sedan. Vilket SVT2 förmedlar bra enligt mig.
Tycker man fortfarande att det är jobbigt att se så finns två mycket bra och lätta alternativ.
1) Byt kanal genom att klicka på någon siffra, alt att klicka på bläddra upp/bläddra ner
2) Stäng av genom att klicka på den stora röda knappen!
Tekniker: Köper inte dina argument och vet du varför? Trots flygrädsla valde jag en karriär som flygsteward i 20 år så kom inte och snacka flygrädsla med mig. Jag vet mycket bättre än du vad som lugnar och vad som inte gör det. Att 75% av alla olyckor beror på piloterna är kanske inget som lugnar någon flygrädd; bilder eller ej. Realism är inget som skadar, tro mig.
TQ:
Flygrädda människor har inte valt att vara flygrädda, lika lite som någon väljer att ha höjdrädsla eller diabetes.
Att vara flygrädd har ingenting med sunt förnuft att göra och kan bara delvis behandlas framgångsrikt genom terapi. Jag känner personer som är mycket förnuftiga men som ändå är mycket rädda för att flyga (min svåger som doktorerat framgångsrikt i både juridik och ekonomi är en).
Om man drar lite på ditt resonemang så skulle man ju bara behöva presentera statistik för alla flygrädda och vips så blev dom botade. Så är nu inte verkligheten.
Varför tror du att filmen speglar sanningen förresten?
Ta till exempel motorbranden på British Midland planet: Ena motorn brinner för fullt men piloterna sitter och gissar vilken det är för att dom får rök i cockpit. Var har man brandvarnings-systemet någonstans? Tror du på fullt allvar att man inte har brandvarning i cockpit när ena motorn står i lågor?
till tekniker: tror du att flygrädda människor är dumma och inte fattar poängen. Tror du att de blir mindre flygrädda av att man solpar sanningen under mattan, tror du?
Tror du att skillnaden går vid bilden av döda?
TQ:
Du kan ju prata med alla dom miljoner medmänniskor som lider av flygrädsla.
Det är minst var 5:e person som är så flygrädd att det påverkar deras resande.
Problemet i filmen är annars just bristen på realism. Som exempel kan vi ju ta biten där dom påstår att piloter blir dåligt utbildade på skillnaden mellan 737-300 och 737-400.
Inte nog med att man exploaterar döda och skrämmer levande, dessutom insinuerar man också att piloter får dålig utbildning.(Alternativt att dom är för dumma för att lära sig).
sedan när har verkligheten skrämt någon… Realism är bara en fördel om man inte som du hellre stoppar huvudet i sanden.